Film

Szél támad

Film

Sokak bánatára a film Mijazaki opus magnumjaként, de egyben búcsújaként is pozicionálja magát. A Szél támad szervesen illeszkedik az alkotó koherens életművébe: megtaláljuk benne a repülést (Porco Rosso), illetve az attól való félelmet és a háborúellenes hangvételt (A vándorló palota) is. Ugyanakkor itt már elhagyja a burjánzó fantáziával behálózott cselekményvilágot. A filmben Jiro Horikoshi repülőmérnök fiktív életrajzát követhetjük, aki a második világháborúban használt japán harci repülők tervezője volt. Egymást váltják a fiatalember fantasztikus elemekkel teli álmai, látomásai és a két háború közti Japán lehangoló, realisztikus képei. Ezek a képsorok élesen elválnak Jiro színes álmaitól, csendes melankólia és nosztalgia hatja át őket: nem az intenzív, jól körülírható nyugati történelmi traumát látjuk - ez inkább diffúz, tompán fájó. Nem nehéz párhuzamot vonni Mijazaki és Horikoshi között: mindketten javíthatatlan álmodozók, világteremtők, akik ugyanakkor komoly technikai tudással és erkölcsi érzékkel rendelkeznek. Mijazaki szokás szerint hangsúlyt fektet a szubjektív képekre, a környezet reális, aprólékos kidolgozására, az atmoszférateremtésre. Zörejekkel, a fény játékaival, a füvet borzoló szél mozgásával éri el, hogy nézőjét beszippantsa a történet - a film auditív dimenzióját a poétikus, gyönyörűen megformált dialógusok és a karakteres zenei főtéma teszik tökéletessé. Mijazaki mostani műve is tiszta költészet, mely nem fél az erkölcsi állásfoglalástól, és képes az animációt végre a laikusok szemében is egy szintre emelni az élő szereplős filmekkel.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.