Film

Szél támad

Film

Sokak bánatára a film Mijazaki opus magnumjaként, de egyben búcsújaként is pozicionálja magát. A Szél támad szervesen illeszkedik az alkotó koherens életművébe: megtaláljuk benne a repülést (Porco Rosso), illetve az attól való félelmet és a háborúellenes hangvételt (A vándorló palota) is. Ugyanakkor itt már elhagyja a burjánzó fantáziával behálózott cselekményvilágot. A filmben Jiro Horikoshi repülőmérnök fiktív életrajzát követhetjük, aki a második világháborúban használt japán harci repülők tervezője volt. Egymást váltják a fiatalember fantasztikus elemekkel teli álmai, látomásai és a két háború közti Japán lehangoló, realisztikus képei. Ezek a képsorok élesen elválnak Jiro színes álmaitól, csendes melankólia és nosztalgia hatja át őket: nem az intenzív, jól körülírható nyugati történelmi traumát látjuk - ez inkább diffúz, tompán fájó. Nem nehéz párhuzamot vonni Mijazaki és Horikoshi között: mindketten javíthatatlan álmodozók, világteremtők, akik ugyanakkor komoly technikai tudással és erkölcsi érzékkel rendelkeznek. Mijazaki szokás szerint hangsúlyt fektet a szubjektív képekre, a környezet reális, aprólékos kidolgozására, az atmoszférateremtésre. Zörejekkel, a fény játékaival, a füvet borzoló szél mozgásával éri el, hogy nézőjét beszippantsa a történet - a film auditív dimenzióját a poétikus, gyönyörűen megformált dialógusok és a karakteres zenei főtéma teszik tökéletessé. Mijazaki mostani műve is tiszta költészet, mely nem fél az erkölcsi állásfoglalástól, és képes az animációt végre a laikusok szemében is egy szintre emelni az élő szereplős filmekkel.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”