Film

Szél támad

Film

Sokak bánatára a film Mijazaki opus magnumjaként, de egyben búcsújaként is pozicionálja magát. A Szél támad szervesen illeszkedik az alkotó koherens életművébe: megtaláljuk benne a repülést (Porco Rosso), illetve az attól való félelmet és a háborúellenes hangvételt (A vándorló palota) is. Ugyanakkor itt már elhagyja a burjánzó fantáziával behálózott cselekményvilágot. A filmben Jiro Horikoshi repülőmérnök fiktív életrajzát követhetjük, aki a második világháborúban használt japán harci repülők tervezője volt. Egymást váltják a fiatalember fantasztikus elemekkel teli álmai, látomásai és a két háború közti Japán lehangoló, realisztikus képei. Ezek a képsorok élesen elválnak Jiro színes álmaitól, csendes melankólia és nosztalgia hatja át őket: nem az intenzív, jól körülírható nyugati történelmi traumát látjuk - ez inkább diffúz, tompán fájó. Nem nehéz párhuzamot vonni Mijazaki és Horikoshi között: mindketten javíthatatlan álmodozók, világteremtők, akik ugyanakkor komoly technikai tudással és erkölcsi érzékkel rendelkeznek. Mijazaki szokás szerint hangsúlyt fektet a szubjektív képekre, a környezet reális, aprólékos kidolgozására, az atmoszférateremtésre. Zörejekkel, a fény játékaival, a füvet borzoló szél mozgásával éri el, hogy nézőjét beszippantsa a történet - a film auditív dimenzióját a poétikus, gyönyörűen megformált dialógusok és a karakteres zenei főtéma teszik tökéletessé. Mijazaki mostani műve is tiszta költészet, mely nem fél az erkölcsi állásfoglalástól, és képes az animációt végre a laikusok szemében is egy szintre emelni az élő szereplős filmekkel.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”