Visszhang extra

Szemrevaló filmfesztivál 2022

  • Narancs
  • 2022. október 5.

Film

Négy kis filmkritika: ajánló a tizenegyedik Szemrevaló/Sehenswert fesztivál filmjeiből

Nico Az iráni származású Nico (Sara Fazilat) úgy él, mint bármelyik fiatal német lány: dolgozik (nővérként időseket gondoz), bulizik a barátaival, öntudatosan és nyitottan tekint a világra. Megszokott élete azonban felborul, amikor rasszista támadás éri; egy csapat fiatal ájultra veri egy aluljáróban. Miután felépül, elhatározza, hogy nem fog félelemben élni; karate­órákat vesz egy volt bajnoktól. Az edzéseken levezeti dühét, ám ő maga sem veszi észre, hogy megváltozik az emberekhez való viszonya. Megkeményedik, és ez talán elzárja őt a gondozottaitól, a barátaitól és a szerelemtől is.

A dokumentarista stílusú Nico megtévesztően egyszerű: a napi rutin ismétlődéseire épít (a lány dolgozik, barátnőjével lóg, edzésekre jár), amit a támadás traumája tör csak meg. A főszerepet is játszó Fazilat ravaszul puritán forgatókönyvében szinte észrevétlenül sejlenek fel a trauma előtti és utáni időszak apró változásai, ahogyan Nico depressziós lesz, elszigeteli magát a környezetétől, és megszállottan az edzésbe veti magát. Ezt rajta kívül mindenki észreveszi: a gondjaira bízott idősek, rámenős barátnője, edzője és félénk macedón udvarlója mind a maguk módján igyekeznek segíteni rajta. Ám a kiutat magának Nicónak kell meglelnie. A film végkifejlete nem ad csodás, idilli feloldást, csak annyit ígér, hogy a trauma feldolgozásának módja nem az aszkézis és a teljes elszigetelődés, hanem az emberi kapcsolatok más szempontú újjáépítése. Fazilat remekel a szerepben, egyszerre mutatja meg a fiatal nőben rejlő bájt és keménységet, miközben elhiteti a nézővel, hogy csak létezik a kamera előtt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.