Visszhang extra

Szemrevaló filmfesztivál 2022

  • Narancs
  • 2022. október 5.

Film

Négy kis filmkritika: ajánló a tizenegyedik Szemrevaló/Sehenswert fesztivál filmjeiből

Nico Az iráni származású Nico (Sara Fazilat) úgy él, mint bármelyik fiatal német lány: dolgozik (nővérként időseket gondoz), bulizik a barátaival, öntudatosan és nyitottan tekint a világra. Megszokott élete azonban felborul, amikor rasszista támadás éri; egy csapat fiatal ájultra veri egy aluljáróban. Miután felépül, elhatározza, hogy nem fog félelemben élni; karate­órákat vesz egy volt bajnoktól. Az edzéseken levezeti dühét, ám ő maga sem veszi észre, hogy megváltozik az emberekhez való viszonya. Megkeményedik, és ez talán elzárja őt a gondozottaitól, a barátaitól és a szerelemtől is.

A dokumentarista stílusú Nico megtévesztően egyszerű: a napi rutin ismétlődéseire épít (a lány dolgozik, barátnőjével lóg, edzésekre jár), amit a támadás traumája tör csak meg. A főszerepet is játszó Fazilat ravaszul puritán forgatókönyvében szinte észrevétlenül sejlenek fel a trauma előtti és utáni időszak apró változásai, ahogyan Nico depressziós lesz, elszigeteli magát a környezetétől, és megszállottan az edzésbe veti magát. Ezt rajta kívül mindenki észreveszi: a gondjaira bízott idősek, rámenős barátnője, edzője és félénk macedón udvarlója mind a maguk módján igyekeznek segíteni rajta. Ám a kiutat magának Nicónak kell meglelnie. A film végkifejlete nem ad csodás, idilli feloldást, csak annyit ígér, hogy a trauma feldolgozásának módja nem az aszkézis és a teljes elszigetelődés, hanem az emberi kapcsolatok más szempontú újjáépítése. Fazilat remekel a szerepben, egyszerre mutatja meg a fiatal nőben rejlő bájt és keménységet, miközben elhiteti a nézővel, hogy csak létezik a kamera előtt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.