tévésmaci

Kedves medve

  • tévésmaci
  • 2022. október 5.

Film

Amikor Sztupa és Troché a kocsiban várakoztak, nem történt semmi.

Esett az eső, elég rendesen. Ők meg ültek, és bámulták. Sztupa a volánnál, Troché az anyósülésben. Nem ettek fánkot, sem hamburgert, egyikük sem ugrott ki egy percre, hogy ballonján a gallért felhajtva, kalapját mélyen a fejébe húzva, esetleg még esernyőt is nyitva elszaladjon pár szendvicsért és italért a legközelebbi büfébe, csak ücsörögtek és bámultak egy szépen üvegezett portált forgóajtóval, ahonnan valamikor majd ki kell lépnie valakinek. Az emberüknek. Öt perc múlva, tíz perc múlva, egy-két óra elteltével vagy estére, már a sötétben, az isten tudja, mikor, de addig nincs mit tenni, figyelni kell azt rohadt bejáratot, vagy hogyishívják, kijáratot, hogy a világért el ne szalasszák. Bámulni kell azt a sok teljesen közömbös alakot, akik időközben ki- s bemászkálnak, megjegyezni a futárt, aki már harmadszor érkezik, gyorsan belenézni lehetőleg minden esernyő, kalap, csuklya alá húzódó arcba, minden földre szegezett tekintetbe, hogy ne legyen tévedés, hogy el ne mulasszák, akit várnak. Persze, ilyenkor megpihen néha a tekintet, lankad a koncentráció, Troché egy ideig például a bejárathoz tartozó ház falát bámulta, a klinkertéglás burkolatot, melynek fugáit gondosan fehérre festették. Az eső függönyén és az autójuk szélvédőjén lecsurgó cseppek sokaságának fénytörésében e szabályos rácsozat vonalai valamelyest ellazultak, már nem voltak egyenesek, de szabályosak maradtak, és mintha folyamatosan haladtak volna felfelé, alulról a ház teteje felé, szakadatlan, megállíthatatlanul, mint az eső, egyre csak fölfelé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.