tévésmaci

Kedves medve

  • tévésmaci
  • 2022. október 5.

Film

Amikor Sztupa és Troché a kocsiban várakoztak, nem történt semmi.

Esett az eső, elég rendesen. Ők meg ültek, és bámulták. Sztupa a volánnál, Troché az anyósülésben. Nem ettek fánkot, sem hamburgert, egyikük sem ugrott ki egy percre, hogy ballonján a gallért felhajtva, kalapját mélyen a fejébe húzva, esetleg még esernyőt is nyitva elszaladjon pár szendvicsért és italért a legközelebbi büfébe, csak ücsörögtek és bámultak egy szépen üvegezett portált forgóajtóval, ahonnan valamikor majd ki kell lépnie valakinek. Az emberüknek. Öt perc múlva, tíz perc múlva, egy-két óra elteltével vagy estére, már a sötétben, az isten tudja, mikor, de addig nincs mit tenni, figyelni kell azt rohadt bejáratot, vagy hogyishívják, kijáratot, hogy a világért el ne szalasszák. Bámulni kell azt a sok teljesen közömbös alakot, akik időközben ki- s bemászkálnak, megjegyezni a futárt, aki már harmadszor érkezik, gyorsan belenézni lehetőleg minden esernyő, kalap, csuklya alá húzódó arcba, minden földre szegezett tekintetbe, hogy ne legyen tévedés, hogy el ne mulasszák, akit várnak. Persze, ilyenkor megpihen néha a tekintet, lankad a koncentráció, Troché egy ideig például a bejárathoz tartozó ház falát bámulta, a klinkertéglás burkolatot, melynek fugáit gondosan fehérre festették. Az eső függönyén és az autójuk szélvédőjén lecsurgó cseppek sokaságának fénytörésében e szabályos rácsozat vonalai valamelyest ellazultak, már nem voltak egyenesek, de szabályosak maradtak, és mintha folyamatosan haladtak volna felfelé, alulról a ház teteje felé, szakadatlan, megállíthatatlanul, mint az eső, egyre csak fölfelé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.