VERZIÓ melléklet

Szerbiai útinapló

  • Bori Erzsébet
  • 2015. december 5.

Film

A vajdasági Želimir Žilnik fiatalon érkezett be a jugoszláv új hullám hátán, és utolsó mohikánként azóta is aktív. Sajnos csak mutatóba jutnak el hozzánk a munkái, az utóbbi húsz évben mindössze két fik­ciós (Márványsegg; Merre úszik ez a hajó) művét, egy besorolhatatlan, a dél­szláv válság talán legsötétebb évében játszódó, performanszát (Tito újra köztünk) és egy migrációs témájú dokumentumfilmjét láthattuk alkalmi vetítéseken (Kenedi visszamegy).

A Szerbiai útinaplónak is migránsok a hősei, és a világ legegyszerűbb dramaturgiája működteti: az arctalan, félelmetes tömegből kilépteti az egyes embert. A menekültügy már csak azért sem lehet idegen Žilniktől, mert maga is évekig ette az emigránsok keserű kenyerét a balkáni háborúk idején, amelyet részben nálunk vészelt át. A jugoszláviai exodus a maihoz hasonló nagyságrendű népmozgással járt, és még élénken él az idősebb korosztály emlékezetében, ezért is fogadják egyfajta sztoikus nyugalommal az áradatot. A Szíriából, Afganisztánból és Afrikából érkezők hosszabb-rövidebb időre megrekednek Szerbiában; van, aki csak erőt gyűjt az úthoz a vágyott Nyugatra, de sok a visszatérő vendég is, akinek kitették a szűrét Magyar- vagy Horvátországból, míg néhányan, megelégelve a hosszú vándorlást, úgy döntenek, hogy legalábbis egy időre megtelepednek: tanyát vesznek, és gazdálkodásba kezdenek vagy házasságra lépnek egy őslakossal. Elképesztő jelenetekhez – ima a sárban; kólótanulás a búcsúban – és fazonokhoz van szerencsénk: menekültszállás-igazgató, aki szigorú, de igazságos pater familiasként irányít egy tolmács-mindenes szír fiatalember segítségével; a honi narratíva alapján nemzetközi bűnszövetkezetben működő gaz embercsempész, aki valójában csak magántaxisként keres egy kis mellékest; és persze a főhőssé előlépő nagy dumás kameruni, akit érdemes a magyar hatá­rig követnünk, hiszen útközben kifejti nekünk a menekültválság okát és megoldását.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.