VERZIÓ melléklet

Szerbiai útinapló

  • Bori Erzsébet
  • 2015. december 5.

Film

A vajdasági Želimir Žilnik fiatalon érkezett be a jugoszláv új hullám hátán, és utolsó mohikánként azóta is aktív. Sajnos csak mutatóba jutnak el hozzánk a munkái, az utóbbi húsz évben mindössze két fik­ciós (Márványsegg; Merre úszik ez a hajó) művét, egy besorolhatatlan, a dél­szláv válság talán legsötétebb évében játszódó, performanszát (Tito újra köztünk) és egy migrációs témájú dokumentumfilmjét láthattuk alkalmi vetítéseken (Kenedi visszamegy).

A Szerbiai útinaplónak is migránsok a hősei, és a világ legegyszerűbb dramaturgiája működteti: az arctalan, félelmetes tömegből kilépteti az egyes embert. A menekültügy már csak azért sem lehet idegen Žilniktől, mert maga is évekig ette az emigránsok keserű kenyerét a balkáni háborúk idején, amelyet részben nálunk vészelt át. A jugoszláviai exodus a maihoz hasonló nagyságrendű népmozgással járt, és még élénken él az idősebb korosztály emlékezetében, ezért is fogadják egyfajta sztoikus nyugalommal az áradatot. A Szíriából, Afganisztánból és Afrikából érkezők hosszabb-rövidebb időre megrekednek Szerbiában; van, aki csak erőt gyűjt az úthoz a vágyott Nyugatra, de sok a visszatérő vendég is, akinek kitették a szűrét Magyar- vagy Horvátországból, míg néhányan, megelégelve a hosszú vándorlást, úgy döntenek, hogy legalábbis egy időre megtelepednek: tanyát vesznek, és gazdálkodásba kezdenek vagy házasságra lépnek egy őslakossal. Elképesztő jelenetekhez – ima a sárban; kólótanulás a búcsúban – és fazonokhoz van szerencsénk: menekültszállás-igazgató, aki szigorú, de igazságos pater familiasként irányít egy tolmács-mindenes szír fiatalember segítségével; a honi narratíva alapján nemzetközi bűnszövetkezetben működő gaz embercsempész, aki valójában csak magántaxisként keres egy kis mellékest; és persze a főhőssé előlépő nagy dumás kameruni, akit érdemes a magyar hatá­rig követnünk, hiszen útközben kifejti nekünk a menekültválság okát és megoldását.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.