VERZIÓ melléklet

Drifter

Film

Álma az autóversenyzés, szenvedélye a gyorsaság és a veszély, lenni akar valaki, nem akárki, hanem valaki, méghozzá most azonnal. A kamasz- és a felnőttkor határán egyensúlyozó 17 éves srác, aki folyton küzd és próbálkozik, de nem jut egyről a kettőre.

Steinbach Richárd, Ricsi otthagyja az iskolát, de mégiscsak le kéne valahogy érettségizni. Már késő, autót szerel, de nem keres eleget, így betörésből és lopásból egészíti ki zsebpénzét, vagy épp durva hitelt vesz fel a szüleivel, hogy álma, a rali finanszírozható legyen. Napjaink Magyarországát látjuk, egy vidéki települést, ahol kevés a lehetőség, behatárolt minden, pénz nincs, vagy csak épp annyi, hogy azért éhen ne haljon senki – a kilátástalanságba csak belebolondulni lehet. Ricsi beleüti fejét a falba, vasat rugdos, eszetlenül káromkodik, elküldi még a szüleit is melegebb éghajlatra, vagy kisgyerek módjára, keservesen sír. Szeretethiánya van. De majd, ha talál egy lányt, valamivel minden könnyebb lesz. Ja, vagy épp ellenkezőleg, beüt a következő probléma, hisz’ nem biztos, hogy az épphogy 18 éves küszködő fiatalnak pont egy kisbaba hiányzik az életé­ből… A fiú megtanul együtt élni a kudarcokkal, lemond, felelősséget tanul, de csak remélhetjük, hogy egyszer tényleg boldog lesz.

Hörcher Gábor játékfilmbe hajló dokumentumfilmje megejtő portrét fest egy ambiciózus fiatalról, aki nehezen egyezteti össze álmait a realitással. A reménytelenségből nyilván csak az álmok jelentik a kiutat, vagy azok sem. A pontosan komponált dramaturgia hol rálátást nyújt az életre, hol intim közelségbe hozza. Dehogy csak Ricsiét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.