VERZIÓ melléklet

Drifter

Film

Álma az autóversenyzés, szenvedélye a gyorsaság és a veszély, lenni akar valaki, nem akárki, hanem valaki, méghozzá most azonnal. A kamasz- és a felnőttkor határán egyensúlyozó 17 éves srác, aki folyton küzd és próbálkozik, de nem jut egyről a kettőre.

Steinbach Richárd, Ricsi otthagyja az iskolát, de mégiscsak le kéne valahogy érettségizni. Már késő, autót szerel, de nem keres eleget, így betörésből és lopásból egészíti ki zsebpénzét, vagy épp durva hitelt vesz fel a szüleivel, hogy álma, a rali finanszírozható legyen. Napjaink Magyarországát látjuk, egy vidéki települést, ahol kevés a lehetőség, behatárolt minden, pénz nincs, vagy csak épp annyi, hogy azért éhen ne haljon senki – a kilátástalanságba csak belebolondulni lehet. Ricsi beleüti fejét a falba, vasat rugdos, eszetlenül káromkodik, elküldi még a szüleit is melegebb éghajlatra, vagy kisgyerek módjára, keservesen sír. Szeretethiánya van. De majd, ha talál egy lányt, valamivel minden könnyebb lesz. Ja, vagy épp ellenkezőleg, beüt a következő probléma, hisz’ nem biztos, hogy az épphogy 18 éves küszködő fiatalnak pont egy kisbaba hiányzik az életé­ből… A fiú megtanul együtt élni a kudarcokkal, lemond, felelősséget tanul, de csak remélhetjük, hogy egyszer tényleg boldog lesz.

Hörcher Gábor játékfilmbe hajló dokumentumfilmje megejtő portrét fest egy ambiciózus fiatalról, aki nehezen egyezteti össze álmait a realitással. A reménytelenségből nyilván csak az álmok jelentik a kiutat, vagy azok sem. A pontosan komponált dramaturgia hol rálátást nyújt az életre, hol intim közelségbe hozza. Dehogy csak Ricsiét!

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.