VERZIÓ melléklet

Drifter

Film

Álma az autóversenyzés, szenvedélye a gyorsaság és a veszély, lenni akar valaki, nem akárki, hanem valaki, méghozzá most azonnal. A kamasz- és a felnőttkor határán egyensúlyozó 17 éves srác, aki folyton küzd és próbálkozik, de nem jut egyről a kettőre.

Steinbach Richárd, Ricsi otthagyja az iskolát, de mégiscsak le kéne valahogy érettségizni. Már késő, autót szerel, de nem keres eleget, így betörésből és lopásból egészíti ki zsebpénzét, vagy épp durva hitelt vesz fel a szüleivel, hogy álma, a rali finanszírozható legyen. Napjaink Magyarországát látjuk, egy vidéki települést, ahol kevés a lehetőség, behatárolt minden, pénz nincs, vagy csak épp annyi, hogy azért éhen ne haljon senki – a kilátástalanságba csak belebolondulni lehet. Ricsi beleüti fejét a falba, vasat rugdos, eszetlenül káromkodik, elküldi még a szüleit is melegebb éghajlatra, vagy kisgyerek módjára, keservesen sír. Szeretethiánya van. De majd, ha talál egy lányt, valamivel minden könnyebb lesz. Ja, vagy épp ellenkezőleg, beüt a következő probléma, hisz’ nem biztos, hogy az épphogy 18 éves küszködő fiatalnak pont egy kisbaba hiányzik az életé­ből… A fiú megtanul együtt élni a kudarcokkal, lemond, felelősséget tanul, de csak remélhetjük, hogy egyszer tényleg boldog lesz.

Hörcher Gábor játékfilmbe hajló dokumentumfilmje megejtő portrét fest egy ambiciózus fiatalról, aki nehezen egyezteti össze álmait a realitással. A reménytelenségből nyilván csak az álmok jelentik a kiutat, vagy azok sem. A pontosan komponált dramaturgia hol rálátást nyújt az életre, hol intim közelségbe hozza. Dehogy csak Ricsiét!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.