Interjú

„Szeretem keverni”

Tóth Luca animációs rendező

Film

Kísérletező történetvezetés, erőteljes színvilág, pajkos életképek, elrajzolt szexualitás jellemzi – a Cannes-ba, a versenyprogrammal párhuzamos Kritikusok Hete mezőnybe meghívott – Superbia című filmjét. A 15 perces szerzői animáció a Magyar Média Mecenatúra program támogatásával, magyar–cseh–szlovák koprodukcióban készült.

Magyar Narancs: Diplomamunkád, A kíváncsiság kora Annecy-ban, a világ egyik legrangosabb animációs filmfesztiválján különdíjban részesült, és rengeteg fesztiválon megfordult. A cannes-i meghívás is ennek a következménye?

Tóth Luca: Már csak azért sem gondolom, mert Annecy kimondottan animációs fesztivál, míg Cannes játékfilmes. A Kritikusok Hete szekcióban évek óta nem szerepelt animáció, illetve idén az én filmem az egyedüli a tíz alkotás közül.

MN: Milyen várakozásokkal tekintesz Cannes elé?

TL: Eléggé izgulok és várom, pont azért, mert filmes fesztiválról van szó. Az animációt nem tartják egyenrangúnak a filmmel, kevésbé tekintik alkotói műfajnak, művészeti ágnak, inkább szórakoztatóipari műfajnak, sokan úgy gondolják, hogy gyerekeknek készül. Ezért is megható, hogy odafigyelnek rá egy olyan presztízsű fesztiválon, mint Cannes.

MN: A kíváncsiság kora a kamaszok nemi ébredésével foglalkozik, a Superbiában is hangsúlyos a testiség, a nemiség, de már a felnőttek világában. A téma folytatásának szántad?

TL: Nem lehet összevonni a két filmet, mert ugyan mindkettőben megjelenik a nemiség fogalma, de míg A kíváncsiság kora egy felnövéstörténet, addig a Superbia egy hatalmi konfliktusnak, beágyazódásnak a vizsgálata sokféle aspektusból, minisztoriból, jellemből. Egy olyan pillanatot mutat meg viszonylag experimentálisabb dramaturgiai hozzáállással, amikor változás történik a társadalomban – reflexiónak szántam a nemek közti hatalmi játszmákra. A cím, Superbia, amellett, hogy a hét főbűn egyikére, a kevélységre utal, úgy hangzik, mint egy helynév. Mintha annak a képzelt társadalomnak a meghatározó közösségi neve lenne, amit megalkottam.

MN: Mennyire személyes indíttatású, hogy a nemek közti előítéletek, szerepváltozások, egyenlőtlenségek foglalkoztatnak?

TL: A körülöttem élő emberek és történetek inspiráltak, de olyasmiről nem számolhatok be, hogy mondjuk láttam az abúzus valamilyen formáját, és abból indultam ki. A törvény szemében a két nem egyenlőnek számít, de társadalmi megítélésben, munkában, családon belül nem. Annak ellenére, hogy mostanában kezd népszerűbbé válni, hogy beszéljünk róla, változatlanul tabutéma.

MN: A te megközelítésed inkább játékos, mintsem komoly.

TL: Szeretem keverni a kettőt. Jóleső érzés, amikor a néző elkényelmesedik a szórakoztató történet láttán, s hirtelen lecsap rá a dráma.

MN: Bucsi Rékával, Vácz Péterrel sorra nyeritek a nemzetközi fesztiválokat. Szerinted mi a magyar animáció specialitása, erőssége, főleg a fiatal generációé?

TL: A MOME szerzői műveket vár el a diákjaitól. Más országokban sok iskola a technikai oldalra vagy a mozgatásra fektet hangsúlyt. A MOME-nak nincs nagy szerverparkja, ezért fontosabb az alkotói aspektus, mint a technikai. Elképesztően inspiráló társaság, ami folyamatosan mozgásban tart minket, most is hihetetlenül izgalmas diplomafilmek készülnek.

MN: Kik hatottak rád?

TL: Nagyon szeretem Igor Kovaljov grúz animációs filmrendező munkáit. Kafkai abszurditással készít filmeket, elképesztően izgalmas konfliktusokkal és figurákkal.

MN: A MOME-n végezted az alapképzést, majd a londoni Royal College of Arton (RCA) folytattad a tanulmányaidat. Mit tett hozzá a kinti képzés a technikádhoz, a látásmódodhoz?

TL: A kíváncsiság, a levegőváltás igénye hajtott az RCA-ra. Ott népszerűbben, képzőművészeti aspektusból kezelik az animációt, kíváncsi voltam, milyen ott a tanítás. A MOME-n már a kezdettől nagyon kritikusan, céltudatosan vezettek minket. Sok konzultáció, megbeszélés volt, míg az RCA-n inkább lazulós, elengedős a képzés. Itthon az alapképzésen kicsit gyerekként kezeltek minket, míg Londonban a masteren felnőtt művészként. De ez nem feltétlenül a két suli, hanem az alap- és a mesterfokozat közötti különbségből fakad.

MN: Hogyan indul nálad az alkotói folyamat?

TL: A kiindulási pont az, amikor hirtelen eszembe jut egy figura, a hozzá tartozó külső-belső konfliktusok, illetve egy szimbólumrendszer. Pontosabban, már jó ideje gondolkodom egy karakterben, és ha érzékelek egy izgalmas konfliktust, elkezdek köré más alakokat építeni, akik rezonálnak erre a konfliktusra.

MN: Tehát a gondolatiság van elöl, a rajz másodlagos?

TL: Egy pingpongjátszma megy a kettő között. Sokat gondolkodom, és ha a verbális rész túlcsordul, elkezdek rajzolni, keresni a film vizuális szimbolikáját. Ha ezzel is telítődöm, megint felhagyok egy kicsit a rajzolással, és visszatérek az álmodozási fázisba.

MN: Cannes után milyen jövőt szántok a filmnek?

TL: Reménykedem, hogy jó fesztiválköre lesz. Nemcsak azért próbálnak a filmesek premierfesztiválokra bekerülni, mint Cannes vagy a Berlinale, mert hihetetlen a presztízsük, s iszonyú inspiráló a részvétel, hanem azért is, mert nagyon megindítja a filmet egy pozitív fesztiválúton.

MN: A Superbia 16+-os film. Milyen célközönségre számítasz?

TL: Sokszor azért nem mernek animációt felnőtteknek készíteni, mert a fesztiválok esetleg nem vinnék annyira. Rövidfilmnél ez mindig nehéz kérdés, nincs fóruma, általában keveset játsszák a tévében. Ezért az alkotók abban gondolkodnak, hogy miután lejár a film fesztiváléve, mehet az online-ra. Talán az a célközönsége, akinek van internetelérése. A kíváncsiság korát a Szabadesés kísérőfilmjeként vetítették, másfél évvel az elkészülte után. Nagyon szerencsés helyzet volt, hálás voltam a lehetőségért.

MN: Meg lehet élni csupán animációból?

TL: Reklámot például nem szívesen szoktam csinálni. Az animáció sok helyen, sokszor használt forma az interneten, weboldalkészítésekben, reklámokban. Eléggé meg lehet élni belőle.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.