Interjú

„Szeretem keverni”

Tóth Luca animációs rendező

Film

Kísérletező történetvezetés, erőteljes színvilág, pajkos életképek, elrajzolt szexualitás jellemzi – a Cannes-ba, a versenyprogrammal párhuzamos Kritikusok Hete mezőnybe meghívott – Superbia című filmjét. A 15 perces szerzői animáció a Magyar Média Mecenatúra program támogatásával, magyar–cseh–szlovák koprodukcióban készült.

Magyar Narancs: Diplomamunkád, A kíváncsiság kora Annecy-ban, a világ egyik legrangosabb animációs filmfesztiválján különdíjban részesült, és rengeteg fesztiválon megfordult. A cannes-i meghívás is ennek a következménye?

Tóth Luca: Már csak azért sem gondolom, mert Annecy kimondottan animációs fesztivál, míg Cannes játékfilmes. A Kritikusok Hete szekcióban évek óta nem szerepelt animáció, illetve idén az én filmem az egyedüli a tíz alkotás közül.

MN: Milyen várakozásokkal tekintesz Cannes elé?

TL: Eléggé izgulok és várom, pont azért, mert filmes fesztiválról van szó. Az animációt nem tartják egyenrangúnak a filmmel, kevésbé tekintik alkotói műfajnak, művészeti ágnak, inkább szórakoztatóipari műfajnak, sokan úgy gondolják, hogy gyerekeknek készül. Ezért is megható, hogy odafigyelnek rá egy olyan presztízsű fesztiválon, mint Cannes.

MN: A kíváncsiság kora a kamaszok nemi ébredésével foglalkozik, a Superbiában is hangsúlyos a testiség, a nemiség, de már a felnőttek világában. A téma folytatásának szántad?

TL: Nem lehet összevonni a két filmet, mert ugyan mindkettőben megjelenik a nemiség fogalma, de míg A kíváncsiság kora egy felnövéstörténet, addig a Superbia egy hatalmi konfliktusnak, beágyazódásnak a vizsgálata sokféle aspektusból, minisztoriból, jellemből. Egy olyan pillanatot mutat meg viszonylag experimentálisabb dramaturgiai hozzáállással, amikor változás történik a társadalomban – reflexiónak szántam a nemek közti hatalmi játszmákra. A cím, Superbia, amellett, hogy a hét főbűn egyikére, a kevélységre utal, úgy hangzik, mint egy helynév. Mintha annak a képzelt társadalomnak a meghatározó közösségi neve lenne, amit megalkottam.

MN: Mennyire személyes indíttatású, hogy a nemek közti előítéletek, szerepváltozások, egyenlőtlenségek foglalkoztatnak?

TL: A körülöttem élő emberek és történetek inspiráltak, de olyasmiről nem számolhatok be, hogy mondjuk láttam az abúzus valamilyen formáját, és abból indultam ki. A törvény szemében a két nem egyenlőnek számít, de társadalmi megítélésben, munkában, családon belül nem. Annak ellenére, hogy mostanában kezd népszerűbbé válni, hogy beszéljünk róla, változatlanul tabutéma.

MN: A te megközelítésed inkább játékos, mintsem komoly.

TL: Szeretem keverni a kettőt. Jóleső érzés, amikor a néző elkényelmesedik a szórakoztató történet láttán, s hirtelen lecsap rá a dráma.

MN: Bucsi Rékával, Vácz Péterrel sorra nyeritek a nemzetközi fesztiválokat. Szerinted mi a magyar animáció specialitása, erőssége, főleg a fiatal generációé?

TL: A MOME szerzői műveket vár el a diákjaitól. Más országokban sok iskola a technikai oldalra vagy a mozgatásra fektet hangsúlyt. A MOME-nak nincs nagy szerverparkja, ezért fontosabb az alkotói aspektus, mint a technikai. Elképesztően inspiráló társaság, ami folyamatosan mozgásban tart minket, most is hihetetlenül izgalmas diplomafilmek készülnek.

MN: Kik hatottak rád?

TL: Nagyon szeretem Igor Kovaljov grúz animációs filmrendező munkáit. Kafkai abszurditással készít filmeket, elképesztően izgalmas konfliktusokkal és figurákkal.

MN: A MOME-n végezted az alapképzést, majd a londoni Royal College of Arton (RCA) folytattad a tanulmányaidat. Mit tett hozzá a kinti képzés a technikádhoz, a látásmódodhoz?

TL: A kíváncsiság, a levegőváltás igénye hajtott az RCA-ra. Ott népszerűbben, képzőművészeti aspektusból kezelik az animációt, kíváncsi voltam, milyen ott a tanítás. A MOME-n már a kezdettől nagyon kritikusan, céltudatosan vezettek minket. Sok konzultáció, megbeszélés volt, míg az RCA-n inkább lazulós, elengedős a képzés. Itthon az alapképzésen kicsit gyerekként kezeltek minket, míg Londonban a masteren felnőtt művészként. De ez nem feltétlenül a két suli, hanem az alap- és a mesterfokozat közötti különbségből fakad.

MN: Hogyan indul nálad az alkotói folyamat?

TL: A kiindulási pont az, amikor hirtelen eszembe jut egy figura, a hozzá tartozó külső-belső konfliktusok, illetve egy szimbólumrendszer. Pontosabban, már jó ideje gondolkodom egy karakterben, és ha érzékelek egy izgalmas konfliktust, elkezdek köré más alakokat építeni, akik rezonálnak erre a konfliktusra.

MN: Tehát a gondolatiság van elöl, a rajz másodlagos?

TL: Egy pingpongjátszma megy a kettő között. Sokat gondolkodom, és ha a verbális rész túlcsordul, elkezdek rajzolni, keresni a film vizuális szimbolikáját. Ha ezzel is telítődöm, megint felhagyok egy kicsit a rajzolással, és visszatérek az álmodozási fázisba.

MN: Cannes után milyen jövőt szántok a filmnek?

TL: Reménykedem, hogy jó fesztiválköre lesz. Nemcsak azért próbálnak a filmesek premierfesztiválokra bekerülni, mint Cannes vagy a Berlinale, mert hihetetlen a presztízsük, s iszonyú inspiráló a részvétel, hanem azért is, mert nagyon megindítja a filmet egy pozitív fesztiválúton.

MN: A Superbia 16+-os film. Milyen célközönségre számítasz?

TL: Sokszor azért nem mernek animációt felnőtteknek készíteni, mert a fesztiválok esetleg nem vinnék annyira. Rövidfilmnél ez mindig nehéz kérdés, nincs fóruma, általában keveset játsszák a tévében. Ezért az alkotók abban gondolkodnak, hogy miután lejár a film fesztiváléve, mehet az online-ra. Talán az a célközönsége, akinek van internetelérése. A kíváncsiság korát a Szabadesés kísérőfilmjeként vetítették, másfél évvel az elkészülte után. Nagyon szerencsés helyzet volt, hálás voltam a lehetőségért.

MN: Meg lehet élni csupán animációból?

TL: Reklámot például nem szívesen szoktam csinálni. Az animáció sok helyen, sokszor használt forma az interneten, weboldalkészítésekben, reklámokban. Eléggé meg lehet élni belőle.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.