Interjú

„Szeretem keverni”

Tóth Luca animációs rendező

Film

Kísérletező történetvezetés, erőteljes színvilág, pajkos életképek, elrajzolt szexualitás jellemzi – a Cannes-ba, a versenyprogrammal párhuzamos Kritikusok Hete mezőnybe meghívott – Superbia című filmjét. A 15 perces szerzői animáció a Magyar Média Mecenatúra program támogatásával, magyar–cseh–szlovák koprodukcióban készült.

Magyar Narancs: Diplomamunkád, A kíváncsiság kora Annecy-ban, a világ egyik legrangosabb animációs filmfesztiválján különdíjban részesült, és rengeteg fesztiválon megfordult. A cannes-i meghívás is ennek a következménye?

Tóth Luca: Már csak azért sem gondolom, mert Annecy kimondottan animációs fesztivál, míg Cannes játékfilmes. A Kritikusok Hete szekcióban évek óta nem szerepelt animáció, illetve idén az én filmem az egyedüli a tíz alkotás közül.

MN: Milyen várakozásokkal tekintesz Cannes elé?

TL: Eléggé izgulok és várom, pont azért, mert filmes fesztiválról van szó. Az animációt nem tartják egyenrangúnak a filmmel, kevésbé tekintik alkotói műfajnak, művészeti ágnak, inkább szórakoztatóipari műfajnak, sokan úgy gondolják, hogy gyerekeknek készül. Ezért is megható, hogy odafigyelnek rá egy olyan presztízsű fesztiválon, mint Cannes.

MN: A kíváncsiság kora a kamaszok nemi ébredésével foglalkozik, a Superbiában is hangsúlyos a testiség, a nemiség, de már a felnőttek világában. A téma folytatásának szántad?

TL: Nem lehet összevonni a két filmet, mert ugyan mindkettőben megjelenik a nemiség fogalma, de míg A kíváncsiság kora egy felnövéstörténet, addig a Superbia egy hatalmi konfliktusnak, beágyazódásnak a vizsgálata sokféle aspektusból, minisztoriból, jellemből. Egy olyan pillanatot mutat meg viszonylag experimentálisabb dramaturgiai hozzáállással, amikor változás történik a társadalomban – reflexiónak szántam a nemek közti hatalmi játszmákra. A cím, Superbia, amellett, hogy a hét főbűn egyikére, a kevélységre utal, úgy hangzik, mint egy helynév. Mintha annak a képzelt társadalomnak a meghatározó közösségi neve lenne, amit megalkottam.

MN: Mennyire személyes indíttatású, hogy a nemek közti előítéletek, szerepváltozások, egyenlőtlenségek foglalkoztatnak?

TL: A körülöttem élő emberek és történetek inspiráltak, de olyasmiről nem számolhatok be, hogy mondjuk láttam az abúzus valamilyen formáját, és abból indultam ki. A törvény szemében a két nem egyenlőnek számít, de társadalmi megítélésben, munkában, családon belül nem. Annak ellenére, hogy mostanában kezd népszerűbbé válni, hogy beszéljünk róla, változatlanul tabutéma.

MN: A te megközelítésed inkább játékos, mintsem komoly.

TL: Szeretem keverni a kettőt. Jóleső érzés, amikor a néző elkényelmesedik a szórakoztató történet láttán, s hirtelen lecsap rá a dráma.

MN: Bucsi Rékával, Vácz Péterrel sorra nyeritek a nemzetközi fesztiválokat. Szerinted mi a magyar animáció specialitása, erőssége, főleg a fiatal generációé?

TL: A MOME szerzői műveket vár el a diákjaitól. Más országokban sok iskola a technikai oldalra vagy a mozgatásra fektet hangsúlyt. A MOME-nak nincs nagy szerverparkja, ezért fontosabb az alkotói aspektus, mint a technikai. Elképesztően inspiráló társaság, ami folyamatosan mozgásban tart minket, most is hihetetlenül izgalmas diplomafilmek készülnek.

MN: Kik hatottak rád?

TL: Nagyon szeretem Igor Kovaljov grúz animációs filmrendező munkáit. Kafkai abszurditással készít filmeket, elképesztően izgalmas konfliktusokkal és figurákkal.

MN: A MOME-n végezted az alapképzést, majd a londoni Royal College of Arton (RCA) folytattad a tanulmányaidat. Mit tett hozzá a kinti képzés a technikádhoz, a látásmódodhoz?

TL: A kíváncsiság, a levegőváltás igénye hajtott az RCA-ra. Ott népszerűbben, képzőművészeti aspektusból kezelik az animációt, kíváncsi voltam, milyen ott a tanítás. A MOME-n már a kezdettől nagyon kritikusan, céltudatosan vezettek minket. Sok konzultáció, megbeszélés volt, míg az RCA-n inkább lazulós, elengedős a képzés. Itthon az alapképzésen kicsit gyerekként kezeltek minket, míg Londonban a masteren felnőtt művészként. De ez nem feltétlenül a két suli, hanem az alap- és a mesterfokozat közötti különbségből fakad.

MN: Hogyan indul nálad az alkotói folyamat?

TL: A kiindulási pont az, amikor hirtelen eszembe jut egy figura, a hozzá tartozó külső-belső konfliktusok, illetve egy szimbólumrendszer. Pontosabban, már jó ideje gondolkodom egy karakterben, és ha érzékelek egy izgalmas konfliktust, elkezdek köré más alakokat építeni, akik rezonálnak erre a konfliktusra.

MN: Tehát a gondolatiság van elöl, a rajz másodlagos?

TL: Egy pingpongjátszma megy a kettő között. Sokat gondolkodom, és ha a verbális rész túlcsordul, elkezdek rajzolni, keresni a film vizuális szimbolikáját. Ha ezzel is telítődöm, megint felhagyok egy kicsit a rajzolással, és visszatérek az álmodozási fázisba.

MN: Cannes után milyen jövőt szántok a filmnek?

TL: Reménykedem, hogy jó fesztiválköre lesz. Nemcsak azért próbálnak a filmesek premierfesztiválokra bekerülni, mint Cannes vagy a Berlinale, mert hihetetlen a presztízsük, s iszonyú inspiráló a részvétel, hanem azért is, mert nagyon megindítja a filmet egy pozitív fesztiválúton.

MN: A Superbia 16+-os film. Milyen célközönségre számítasz?

TL: Sokszor azért nem mernek animációt felnőtteknek készíteni, mert a fesztiválok esetleg nem vinnék annyira. Rövidfilmnél ez mindig nehéz kérdés, nincs fóruma, általában keveset játsszák a tévében. Ezért az alkotók abban gondolkodnak, hogy miután lejár a film fesztiváléve, mehet az online-ra. Talán az a célközönsége, akinek van internetelérése. A kíváncsiság korát a Szabadesés kísérőfilmjeként vetítették, másfél évvel az elkészülte után. Nagyon szerencsés helyzet volt, hálás voltam a lehetőségért.

MN: Meg lehet élni csupán animációból?

TL: Reklámot például nem szívesen szoktam csinálni. Az animáció sok helyen, sokszor használt forma az interneten, weboldalkészítésekben, reklámokban. Eléggé meg lehet élni belőle.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.