Film

A kommuna

  • 2016. június 5.

Film

Hogy napjaink egyik legizgalmasabb filmese, Thomas Vinterberg (Születésnap, A vadászat) maga is hasonló közösségben töltötte gyermekéveit, arra készteti a nézőt, hogy kellő komolysággal igyekezzen megfejteni az alkotói üzenetet, amelyben bizonyára elemien fontos felismerések foglaltatnak az együttélés mélyebb aspektusairól. Nézi a sok jó szándékú, ám éretlen értelmiségit, akikkel életét megosztani kívánja a váratlan örökséghez jutó középkorú pár. Nézi e párt, ahogy az életüket felemészti a csekély felelősségvállaláshoz társuló sok érzelmi vihar. Kamaszodó kislányukat, akinek tekintetével…

Álljunk csak meg! Nem láttuk ezt már valahol? Többször is? Nem is csak Lukas Moodysson Együtt c. opusában, amelyben egy hetvenes évekbeli kommunát látunk, továbbá a gyermeki tekintetet, ahogy ezt a kommunát látja. Dorothée van den Berghe (Magyarországon nem játszott) filmműve, a My Queen Karo is pont ezt a szituációt, időszakot és nézőpontot hozza. Ráadásul ott is egy nő, egy anya szenvedései állnak a középpontban. Ő a szabad szerelem nevében életgyakorlattá tett házasságtöréssel nem tud megbirkózni, lánya pedig végignézi mindezt. Vinterbergnél annyi a különbség, hogy a papát elszerető fiatal nő nem a kommunán belülről jön, és több józanság van benne, mint az egész kompániában. Akik éppúgy megrekedtek a kamaszkorban, mint a hasonló tematikájú filmek csodabogarai.

A helyzetet menti a kiváló színészi játék, a hiteles atmoszféra, de originális közlendő híján szokványos melodrámává fajul a személyes vallomásnak induló történet.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.