Film

A kommuna

  • 2016. június 5.

Film

Hogy napjaink egyik legizgalmasabb filmese, Thomas Vinterberg (Születésnap, A vadászat) maga is hasonló közösségben töltötte gyermekéveit, arra készteti a nézőt, hogy kellő komolysággal igyekezzen megfejteni az alkotói üzenetet, amelyben bizonyára elemien fontos felismerések foglaltatnak az együttélés mélyebb aspektusairól. Nézi a sok jó szándékú, ám éretlen értelmiségit, akikkel életét megosztani kívánja a váratlan örökséghez jutó középkorú pár. Nézi e párt, ahogy az életüket felemészti a csekély felelősségvállaláshoz társuló sok érzelmi vihar. Kamaszodó kislányukat, akinek tekintetével…

Álljunk csak meg! Nem láttuk ezt már valahol? Többször is? Nem is csak Lukas Moodysson Együtt c. opusában, amelyben egy hetvenes évekbeli kommunát látunk, továbbá a gyermeki tekintetet, ahogy ezt a kommunát látja. Dorothée van den Berghe (Magyarországon nem játszott) filmműve, a My Queen Karo is pont ezt a szituációt, időszakot és nézőpontot hozza. Ráadásul ott is egy nő, egy anya szenvedései állnak a középpontban. Ő a szabad szerelem nevében életgyakorlattá tett házasságtöréssel nem tud megbirkózni, lánya pedig végignézi mindezt. Vinterbergnél annyi a különbség, hogy a papát elszerető fiatal nő nem a kommunán belülről jön, és több józanság van benne, mint az egész kompániában. Akik éppúgy megrekedtek a kamaszkorban, mint a hasonló tematikájú filmek csodabogarai.

A helyzetet menti a kiváló színészi játék, a hiteles atmoszféra, de originális közlendő híján szokványos melodrámává fajul a személyes vallomásnak induló történet.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.