Film

Szicíliai kísértettörténet

Film

Az amerikai filmkészítők keze között az olasz maffia sokáig valamiféle sajátos becsületkódex szerint működő, romantikus testvériségnek tűnt. Évtizedekbe telt, míg ez a mitikus máz leolvadt a bűnszervezetekről, és a mítoszrombolásban olasz alkotások is elöl jártak (pl. Gomorra, Suburra). Bizonyos szempontból Fabio Grassadonia és Antonio Piazza 2013-as Salvója is egy ilyen kiábrándító, sötét dolgozat volt a mindent megfojtó és mindenhová elérő maffiáról, de már ott is inkább a hangulatteremtés és a bús romantika érdekelte a rendezőpárost, mint a bűn természete és társadalmi hatásai.

A Szicíliai kísértettörténet Giuseppe Di Matteo történetét dolgozza fel – igencsak szabadon. Grassadonia és Piazza sokat ígérnek az elején, jelesül annyit, hogy a fiú tragikus halálát a korai Guillermo del Torót idéző mágikus realizmussal és a társadalmi különbségekkel, sőt a végzettel dacoló kamaszszerelemmel keretezik. Ám a felkapott szálak és megidézett zsánermorzsák mind elenyésznek, ahogy a rendezők és a tapasztalatlan színészek kezéből kicsúszik az irányítás. A film csak nyúlik, terebélyesedik, és melankolikus, nyomasztó érzetekké, hangulatokká esik szét.

Grassadonia és Piazza sötét, hideg Szicíliája és formai játszadozása (lassú kameramozgás, torzított képet adó, széles látószögű objektívek használata, zajok és zörejek felerősítése) csak rövid ideig ragadják meg a figyelmet, aztán kiüresednek. A Szicíliai kísértettörténet egyszerre szeretne gótikus mese, dráma és társadalmi vádirat lenni, de lassan megfullad a maga szőtte szövevényben.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.