Film

Szicíliai kísértettörténet

Film

Az amerikai filmkészítők keze között az olasz maffia sokáig valamiféle sajátos becsületkódex szerint működő, romantikus testvériségnek tűnt. Évtizedekbe telt, míg ez a mitikus máz leolvadt a bűnszervezetekről, és a mítoszrombolásban olasz alkotások is elöl jártak (pl. Gomorra, Suburra). Bizonyos szempontból Fabio Grassadonia és Antonio Piazza 2013-as Salvója is egy ilyen kiábrándító, sötét dolgozat volt a mindent megfojtó és mindenhová elérő maffiáról, de már ott is inkább a hangulatteremtés és a bús romantika érdekelte a rendezőpárost, mint a bűn természete és társadalmi hatásai.

A Szicíliai kísértettörténet Giuseppe Di Matteo történetét dolgozza fel – igencsak szabadon. Grassadonia és Piazza sokat ígérnek az elején, jelesül annyit, hogy a fiú tragikus halálát a korai Guillermo del Torót idéző mágikus realizmussal és a társadalmi különbségekkel, sőt a végzettel dacoló kamaszszerelemmel keretezik. Ám a felkapott szálak és megidézett zsánermorzsák mind elenyésznek, ahogy a rendezők és a tapasztalatlan színészek kezéből kicsúszik az irányítás. A film csak nyúlik, terebélyesedik, és melankolikus, nyomasztó érzetekké, hangulatokká esik szét.

Grassadonia és Piazza sötét, hideg Szicíliája és formai játszadozása (lassú kameramozgás, torzított képet adó, széles látószögű objektívek használata, zajok és zörejek felerősítése) csak rövid ideig ragadják meg a figyelmet, aztán kiüresednek. A Szicíliai kísértettörténet egyszerre szeretne gótikus mese, dráma és társadalmi vádirat lenni, de lassan megfullad a maga szőtte szövevényben.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.