Film

Szicíliai kísértettörténet

Film

Az amerikai filmkészítők keze között az olasz maffia sokáig valamiféle sajátos becsületkódex szerint működő, romantikus testvériségnek tűnt. Évtizedekbe telt, míg ez a mitikus máz leolvadt a bűnszervezetekről, és a mítoszrombolásban olasz alkotások is elöl jártak (pl. Gomorra, Suburra). Bizonyos szempontból Fabio Grassadonia és Antonio Piazza 2013-as Salvója is egy ilyen kiábrándító, sötét dolgozat volt a mindent megfojtó és mindenhová elérő maffiáról, de már ott is inkább a hangulatteremtés és a bús romantika érdekelte a rendezőpárost, mint a bűn természete és társadalmi hatásai.

A Szicíliai kísértettörténet Giuseppe Di Matteo történetét dolgozza fel – igencsak szabadon. Grassadonia és Piazza sokat ígérnek az elején, jelesül annyit, hogy a fiú tragikus halálát a korai Guillermo del Torót idéző mágikus realizmussal és a társadalmi különbségekkel, sőt a végzettel dacoló kamaszszerelemmel keretezik. Ám a felkapott szálak és megidézett zsánermorzsák mind elenyésznek, ahogy a rendezők és a tapasztalatlan színészek kezéből kicsúszik az irányítás. A film csak nyúlik, terebélyesedik, és melankolikus, nyomasztó érzetekké, hangulatokká esik szét.

Grassadonia és Piazza sötét, hideg Szicíliája és formai játszadozása (lassú kameramozgás, torzított képet adó, széles látószögű objektívek használata, zajok és zörejek felerősítése) csak rövid ideig ragadják meg a figyelmet, aztán kiüresednek. A Szicíliai kísértettörténet egyszerre szeretne gótikus mese, dráma és társadalmi vádirat lenni, de lassan megfullad a maga szőtte szövevényben.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.