Interjú

„Szolidárisak vagyunk önökkel”

Tilda Swinton színész

Film

A magyarországi homofóbtörvény a Thatcher-kormány melegellenes intézkedésére emlékezteti, Pedro Almodóvarban a spanyol unokatestvérét látja, Tarr Béla és Wes Anderson is nagy hatással volt rá. Az Oscar-díjas színészt Cannes-ban értük el telefonon, ahol több filmje is szerepel a fesztiválon.

Magyar Narancs: Az első filmje Derek Jarman Caravaggiója volt 26 évesen. Híres munkakapcsolat volt az önöké.

Tilda Swinton: Derek az egyik legcsodálatosabb példája volt annak az elkötelezett művésznek, aki nem csak csinálja, de meg is éli a művészetét. Óriási szerencsém volt, hogy fiatal színész létemre találkoztam vele. Az óvodájába kerültem, más korombeli művészekkel. A Caravaggióban kezdett Sandy Powell jelmeztervező, aki ma olyanokkal dolgozik, mint Scorsese. Simon Fisher Turner statisztaválogatóként csatlakozott a csapathoz, ő lett Derek összes filmjének a zeneszerzője. Kollektívát alkottunk, amelyben Derek mindent csinált: rendező, író, festő volt. Társasági lény volt, de szeretett egyedül dolgozni. És politikai aktivistaként is nagy hatással volt ránk.

MN: A politikai kiállás fontosságát is tőle tanulta?

TS: Ehhez nem volt szükségem különösebb bátorításra. Épp azért éreztem őt annyira közel állónak hozzám, mert politikus alkat volt – pont annyira, amennyire nekem erre szükségem volt. De nemcsak én, mindannyian így éreztünk. Tisztában vagyok vele, hogy Magyarországon sokféle csata vár önökre a különböző elnyomó intézkedésekkel szemben. A helyzetük elszomorítóan hasonló azokhoz a csatákhoz, amelyeket mi vívtunk a kilencvenes évek elején a 28-as cikkely (a konzervatív Thatcher-kormány 1988-ban életbe lépett és 2003-ig érvényben volt melegellenes törvénye, amely megtiltotta a helyi hatóságoknak a „homoszexualitás népszerűsítését”, például az iskolákban – a szerk.) és a „homoszexuális életmód” elnyomása ellen. Amikor homoszexuális életmódot mondok, a Thatcher-kormány megbélyegző kifejezését idézem. Úgy tudom, önök Magyarországon ugyanezzel a helyzettel állnak szemben. Ezért is fontos, hogy most beszéljünk erről, fontos, hogy az emberek Magyarországon tudják: elengedhetetlen hangosan felszólalni ez ellen. És lehetséges győzni. Ám ettől ez még egy szörnyű helyzet. Amikor Derek feldolgozta Christopher Marlowe II. Edwardját, a filmváltozatot az OutRage! nevű, nagyon fontos politikai csoporttal együttműködve készítettük, akik kifejezetten a 28-as cikkely és a Thatcher-kormány represszív törvényei ellen léptek fel. Azok ellen a törvények ellen, amelyekkel Thatcherék az LMBTQ-embereket akarták elnyomni.

MN: Készült önről egy híres fotó 2013-ban: áll Moszkvában, a Vörös téren egy szivárványzászlót tartva maga előtt. A háttérben egy orosz rendőr­autó és a Boldog Vazul-székesegyház.

TS: Mindannyiunk számára lehangoló arról olvasni, hogy mi folyik most Magyarországon, vagy mi zajlott éppenséggel Oroszországban, amikor a kép készült. Mindez arra emlékeztet, amin mi a kilencvenes években keresztülmentünk. Fontos ébernek lenni. Eszetlen erőszak ez, hangosan szembe kell szállni vele.

1124396962

 
Fotó: Getty Images

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.