képes beszéd

Tájak és lovak

Film

Film, sorozat

Nagyszüleimet meglátogatva (heti minimum egyszer, leggyakrabban hétvégén, esetenként hétköznap délután; de ha egy-egy ilyen kimaradt, már érkezett is a telefon, „az unokák megint elfeledtek”, „felénk se néznek”, sőt „meg se ismernek már minket” – ilyenkor következett a bűnbánó, egész hétvégés ottalvás) két dolog volt biztos: hogy mama süt, papa meg meccset néz. Előbbi leggyakrabban az almás porlóst, utóbbi a Fradit jelentette; amikor rákérdeztem, mama mégis azt mondta, hogy ő nem édesszájú, papa meg azt, hogy ő nem fradista; sőt, nem drukkol senkinek, legfeljebb, ha unalmas a meccs, akkor a gyengébbiknek. Ez a tőle tanult pártatlan hozzáállás (mármint a meccsekhez) sokat jelentett nekem, hogy lehet úgy is spor­tot nézni, s kicsit tágabb értelemben élni és létezni, hogy nem állunk egyetlen oldalra se. Nagyapám tehát reggeltől estig, hétköznap, hétvégén és ünnepnapokon is mindig sportot nézett, és mindig csak a sport élvezete kedvéért. Ha nem volt foci, akkor kézilabdát, ha az se, akkor autó-motor sportot, végső esetben teniszt vagy sznúkert. Közben a tévé előtt, a kisasztalon ott állt egy kopottas kis krigli, benne a sör és vörösbor változatos keverékével (zagyvással, ahogy ő nevezte), és a műsorújság, benne bekarikázva az aznapra szánt sportközvetítések.

Egy alkalommal azonban történt valami: nagyszüleim nálunk vendégeskedtek, én pedig a vasárnapi ebéd után lecsaptam a távirányítóra, és valamelyik királyi adóra kapcsolva elkezdtem nézni a Királylány a feleségem című klasszikust (amelyről annyit tudtam, hogy szerepel az 1001 film, amit látnod kell, mielőtt meghalsz című kötetben, remake-je, a Tulipános Fanfan pedig a 2003-as Cannes-i Filmfesztivál nyitófilmje volt; utóbbi kisebb felháborodást is kiváltott, mert hogy ilyen gyenge mozi még nem nyitotta meg a seregszemlét (azóta ez a dicsőség már valószínűleg a Grace – Monaco csillaga című borzalomé). Nagyapám, akit soha nem láttam sporton kívül bármi mást nézni, versenyt hahotázott apámmal, majd elkezdte előre bemondani a poénokat. Ezek ugyanis még mindig ülnek, június 9-én 20.45-től mindenki láthatja a Dunán. Ismétlés a tudás atyja jeligével ugyancsak a Dunára kapcsolhatunk június 7-én, ahol 21.20-tól A siker édes illatát vetítik, majd június 11-én irány az M5, ahol 21.00-kor kezdődik a Szindbád. Kevésbé magabiztosan, de június 10-én is az M5-re tévedhetünk, ahol a poszt #metoo Polański egyik jobban sikerült darabja, a Tiszt és kém – A Dreyfus-ügy megy 21.00-tól. Nézzük, mondjuk, fél szemmel, akkor a csalódás is csak feleannyira fáj.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

Ítélt az utókor

Szerették őket, így az államosításkor maradt 200-200 hold földjük. Később mégis ku­láknak minősültek az utolsó óföldeáki földes­urak, Návay László és testvére, Aranka. Egy cselédjük házában haltak meg. Kúriájukat most uniós pénzből felújítják. Bérelhető lesz, mint a közeli batidai vadászkastély.