rés a présen

„Tátongó szakadék”

  • rés a présen
  • 2024. január 24.

Film

Boross Martin rendező

rés a présen: Dramaturg szakon végeztél, több, mint tíz éve megalapítottad a Stereo Akt társulatot, sokféle színházi kifejezésmóddal kísérletezel, vannak dokumentarista projektjeid. Miért akartad még a játékfilmezést is kipróbálni?

Boross Martin: Nem (csak) kalandvágyból. Vannak olyan történetek, amelyek nem stilizációért, hanem olyan reális idő- és térkezelésért, autentikus előadásért kiáltanak, amire csak a mozgókép képes. Színházi munkáimban, a filmes eszközöket is felvonultató előadásaimban sem ritka, hogy képekben fogalmazok, de a játékfilmkészítés nagyon összetett folyamat, ahol erősen hagyatkoztam a filmes világból érkező munkatársaimra. A Nyersanyag című filmem előtt persze készítettem már két rövidfilmet és egy dokumentumfilmet is.

rap: A színházban vannak alkotók és csapatok, akiket elődeidnek tekintesz. A film terén is vannak ilyenek?

BM: Kifejezetten példaképet nem tudnék említeni, de sok társadalmi szatíra és dráma hatott rám ihletőleg az elmúlt pár évben, mint például Ruben Östlund és Andrea Arnold filmjei, vagy a Distinguished Citizen című argentin–spanyol film.

rap: Foglalkoztál a mélyszegénységgel a színházi projektjeidben is. A Nyersanyag ezekből a tapasztalatokból, élményekből indul ki?

BM: Inspirációként közéleti események, bűn­ügyek, beszámolók is szolgáltak, de elsősorban személyes élmények. Az előkészítésnél olvastunk számos tényfeltáró dokumentumot, amelyek teljhatalmú polgármesterekről, uzsoráról és szegregációról szólnak. És persze konzultáltunk érintettekkel és szakértőkkel, akik számára ismert közeg egy olyan falu, amely a mélyszegénység rabja. De a Nyersanyag legfontosabb inspirációja egy korábbi közösségi projektem volt, amelynek során egy baranyai falu fiataljaival dolgoztunk együtt és készítettünk egy dokumentumfilmet – természetesen a filmbéli tragikus-ellentmondásos kimenetel nélkül. Ugyanakkor a városi és falusi embe­rek közt tátongó szakadék, a kívülről jövő beavatkozás dilemmái már ott is jelen voltak, ahogy az a kérdés is, hogy mi történik, ha nagyobb nyilvánosságot kap egy alapvetően zárt közösség.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.