tévésmaci

A birkalegelő szelleme

  • tévésmaci
  • 2024. január 24.

Film

Amikor Sztupa és Troché régi százasokat gyűjtöttek, jó okuk volt a sietségre: elkészültek az időgéppel.

Nem azokkal a vekkeróra vezérlésű szarokkal, amelyeket a kísérletek korai szakaszában tömegével állítottak elő, s csak olyan tízpercnyire lehetett velük röpködni előre és hátra, s a legsikerültebb darabjuk is kifújt a félnapi hatótávolságnál, délutánt csinált a délből, estét a délutánból, aztán, ha ennyitől nem robbant le teljesen, akkor vagy visszavitt, vagy csak félig vitt vissza az estéből a délutánba, a délutánból a délelőttbe, vagy meg sem mozdult, s ott maradt vele az este, oszt’ az időutazó keresztet vethetett az elszelelt napszakra. S hát ezek a szerkentyűk a térbeli mozgást sem vitték túlzásba, zárt térben szobáról szobára haladtak, az első kétüléses példány például némi túráztatás után 12.00-kor indult Ómafa nappalijából, s 12.08-kor ért földet nevezett konyhájában, becsületére legyen mondva, hogy közvetlenül a kísérlet előtt Sztupa becsukott minden ajtót a lakásban, s ezek úgy is maradtak végig. Az már kevésbé tűnt előremutatónak, hogy az időutazókat, Sztupát és Ómafát (én vagyok itthon, én leszek az egyik időutazó, mondta Ómafa) a fogadóbizottság vezetője, Troché a hálószobában várta negyed egyre.

De ez a korai szakasz a százasok gyűjtögetésének az idején már a múlté volt, az új időgép szép reményekre jogosított fel mindenkit. Furcsa dolog a tudomány, mondta Sztupa, magam abban a hitben voltam, hogy még határozottan a kísérletezés kezdeti szakaszában járunk, s hosszú út áll előttünk, amikor egyszer csak hipp és hopp, az asztalon hevert a végeredmény. Troché ezúttal sem mondott ellent, talán csak annyiban, hogy ő egy igazán szélsőséges pillanatban érezni vélte, ahogy átbillennek épp a holtponton. Ómafa erre tétova mozdulatot tett, mint a kisiskolás fiú, aki a szíve szerint jelentkezne az órán, de az esze kis késéssel ráparancsol, hogy badarságot fogsz beszélni, s mindenki rajtad röhög majd, így aztán csak félig lendül a karja, s menten visszakapja. Egyébként azt akarta mondani, hogy vajon mi a manó is az a „szélsőséges pillanat”, hogy lehet egy pillanat szélsőséges, de valamit észrevett Troché tekintetében, tán egy szélsőséges pillantást, ami meghátrálásra késztette, így hát beletörődött mindenki, hogy tegnap még a fasorban sem voltak, ma meg már gyűjtögetni kell a százasokat, hogy ne álljanak hülyén a múlt Magyarországában. Megjegyzendő, hogy elsőre azért tették ilyen alacsonyra a lécet, mert százast gyűjteni mégis szaporább munka, mint Lajos-aranyakat, milpengőket és hasonlókat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.