tévésmaci

A birkalegelő szelleme

  • tévésmaci
  • 2024. január 24.

Film

Amikor Sztupa és Troché régi százasokat gyűjtöttek, jó okuk volt a sietségre: elkészültek az időgéppel.

Nem azokkal a vekkeróra vezérlésű szarokkal, amelyeket a kísérletek korai szakaszában tömegével állítottak elő, s csak olyan tízpercnyire lehetett velük röpködni előre és hátra, s a legsikerültebb darabjuk is kifújt a félnapi hatótávolságnál, délutánt csinált a délből, estét a délutánból, aztán, ha ennyitől nem robbant le teljesen, akkor vagy visszavitt, vagy csak félig vitt vissza az estéből a délutánba, a délutánból a délelőttbe, vagy meg sem mozdult, s ott maradt vele az este, oszt’ az időutazó keresztet vethetett az elszelelt napszakra. S hát ezek a szerkentyűk a térbeli mozgást sem vitték túlzásba, zárt térben szobáról szobára haladtak, az első kétüléses példány például némi túráztatás után 12.00-kor indult Ómafa nappalijából, s 12.08-kor ért földet nevezett konyhájában, becsületére legyen mondva, hogy közvetlenül a kísérlet előtt Sztupa becsukott minden ajtót a lakásban, s ezek úgy is maradtak végig. Az már kevésbé tűnt előremutatónak, hogy az időutazókat, Sztupát és Ómafát (én vagyok itthon, én leszek az egyik időutazó, mondta Ómafa) a fogadóbizottság vezetője, Troché a hálószobában várta negyed egyre.

De ez a korai szakasz a százasok gyűjtögetésének az idején már a múlté volt, az új időgép szép reményekre jogosított fel mindenkit. Furcsa dolog a tudomány, mondta Sztupa, magam abban a hitben voltam, hogy még határozottan a kísérletezés kezdeti szakaszában járunk, s hosszú út áll előttünk, amikor egyszer csak hipp és hopp, az asztalon hevert a végeredmény. Troché ezúttal sem mondott ellent, talán csak annyiban, hogy ő egy igazán szélsőséges pillanatban érezni vélte, ahogy átbillennek épp a holtponton. Ómafa erre tétova mozdulatot tett, mint a kisiskolás fiú, aki a szíve szerint jelentkezne az órán, de az esze kis késéssel ráparancsol, hogy badarságot fogsz beszélni, s mindenki rajtad röhög majd, így aztán csak félig lendül a karja, s menten visszakapja. Egyébként azt akarta mondani, hogy vajon mi a manó is az a „szélsőséges pillanat”, hogy lehet egy pillanat szélsőséges, de valamit észrevett Troché tekintetében, tán egy szélsőséges pillantást, ami meghátrálásra késztette, így hát beletörődött mindenki, hogy tegnap még a fasorban sem voltak, ma meg már gyűjtögetni kell a százasokat, hogy ne álljanak hülyén a múlt Magyarországában. Megjegyzendő, hogy elsőre azért tették ilyen alacsonyra a lécet, mert százast gyűjteni mégis szaporább munka, mint Lajos-aranyakat, milpengőket és hasonlókat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.