tévésmaci

A birkalegelő szelleme

  • tévésmaci
  • 2024. január 24.

Film

Amikor Sztupa és Troché régi százasokat gyűjtöttek, jó okuk volt a sietségre: elkészültek az időgéppel.

Nem azokkal a vekkeróra vezérlésű szarokkal, amelyeket a kísérletek korai szakaszában tömegével állítottak elő, s csak olyan tízpercnyire lehetett velük röpködni előre és hátra, s a legsikerültebb darabjuk is kifújt a félnapi hatótávolságnál, délutánt csinált a délből, estét a délutánból, aztán, ha ennyitől nem robbant le teljesen, akkor vagy visszavitt, vagy csak félig vitt vissza az estéből a délutánba, a délutánból a délelőttbe, vagy meg sem mozdult, s ott maradt vele az este, oszt’ az időutazó keresztet vethetett az elszelelt napszakra. S hát ezek a szerkentyűk a térbeli mozgást sem vitték túlzásba, zárt térben szobáról szobára haladtak, az első kétüléses példány például némi túráztatás után 12.00-kor indult Ómafa nappalijából, s 12.08-kor ért földet nevezett konyhájában, becsületére legyen mondva, hogy közvetlenül a kísérlet előtt Sztupa becsukott minden ajtót a lakásban, s ezek úgy is maradtak végig. Az már kevésbé tűnt előremutatónak, hogy az időutazókat, Sztupát és Ómafát (én vagyok itthon, én leszek az egyik időutazó, mondta Ómafa) a fogadóbizottság vezetője, Troché a hálószobában várta negyed egyre.

De ez a korai szakasz a százasok gyűjtögetésének az idején már a múlté volt, az új időgép szép reményekre jogosított fel mindenkit. Furcsa dolog a tudomány, mondta Sztupa, magam abban a hitben voltam, hogy még határozottan a kísérletezés kezdeti szakaszában járunk, s hosszú út áll előttünk, amikor egyszer csak hipp és hopp, az asztalon hevert a végeredmény. Troché ezúttal sem mondott ellent, talán csak annyiban, hogy ő egy igazán szélsőséges pillanatban érezni vélte, ahogy átbillennek épp a holtponton. Ómafa erre tétova mozdulatot tett, mint a kisiskolás fiú, aki a szíve szerint jelentkezne az órán, de az esze kis késéssel ráparancsol, hogy badarságot fogsz beszélni, s mindenki rajtad röhög majd, így aztán csak félig lendül a karja, s menten visszakapja. Egyébként azt akarta mondani, hogy vajon mi a manó is az a „szélsőséges pillanat”, hogy lehet egy pillanat szélsőséges, de valamit észrevett Troché tekintetében, tán egy szélsőséges pillantást, ami meghátrálásra késztette, így hát beletörődött mindenki, hogy tegnap még a fasorban sem voltak, ma meg már gyűjtögetni kell a százasokat, hogy ne álljanak hülyén a múlt Magyarországában. Megjegyzendő, hogy elsőre azért tették ilyen alacsonyra a lécet, mert százast gyűjteni mégis szaporább munka, mint Lajos-aranyakat, milpengőket és hasonlókat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.