tévésmaci

A szárcsavári kanleányok

  • tévésmaci
  • 2013. július 20.

Film

Amikor Sztupa és Troché a mókust kergették, elég ótvar idő volt, esett például. Nem nagyon, apró, gonosz cseppekben, de kitartóan, és volt valami szél is. A grafitszürke mókus egy darabig farkasszemet nézett velük, ült egy pingpongasztalon a parkban és nézett. Mit nézel, mókusfejű? - kérdezte inkább érdeklődve, mint felindultan Sztupa, de a szőrös csákesz nem reagált. Ült, csepegett a füle pamatjáról az esővíz, de amúgy a szeme sem rebbent.

Marha nagy barna szeme volt neki. Ám a következő pillanatban hirtelen a feje tetejére állt a világ, a mozdulatlanság összetörött, mint egy ideges karmester, aki egy árnyalattal hamarabb int be, mint a kajakos, aki épp a dudaszó előtt csap bele a lecsóba. Ugrott Troché, ugrott Sztupa, s a mókus sem tétovázott, föl a nyilvános WC tetejére, onnan az akácra, tovább az egyik gesztenyefára, aztán a másikra. Nem volt lassított felvétel, minden mozdulat a hangsebességet súrolta, Troché a nyomába vetette magát, Sztupa próbált elébe vágni, rohant a fák alatt, mint az őrült. A mókus komolyan vette üldözőit, nem trükközött, nem próbálta szívatni, heccelni őket, inalt, ahogy csak bírt. A járókelők megálltak, s bámulták, ahogy halad fáról fára. De még jobban elcsodálkoztak, amikor meglátták Trochét, aki szó szerint majomügyességgel üldözte; egy természetfilm és egy kínai kardozós történelmi kalandfilm különös kevercse pergett a szemük előtt; amiben alig is lehetett eldönteni, hogy Troché tulajdonképpen majom vagy szamuráj. A karja kétségkívül megnőtt, s a legvékonyabb ágak is megbírták - csak a levelek hullottak tömegesen a nyomában. A mókus nagy zörgéssel tört utat az ágak között, Troché mintha csak puha léptekkel futott volna a lombok tetején. A fák alatt mérgezett egérként futkosó s a szemét folyamatosan a fák koronájára szegező Sztupa úgy érezte, hogy elállt az eső, pedig éppenséggel ráerősített. Csak fáradjon ki, fáradjon ki végre, mondogatta az akácok csúcsának, de látszott rajta, hogy nem különösebben hiszi. Mi azt sem tudtuk, kire gondol, Trochéra vagy a mókusra. Meg esett is, úgyhogy eljöttünk tévézni.

Pénteken (21-én) már az ebédet a készülék elé rendeljük (hogyhogy milyen pizzát, csak a margherita a pizza). Tehát háromnegyed kettőtől a Film+-on Spartacus. Ja, az igazi, a Kubrick-féle. A hétkor kezdődő Részleges karatemester után még vagy három-négy ilyen "szétkaratizálom az arcodat, nagyúr" zsánerű marhaságot tol a Film Mánia, a gyerek Tarantino nyilván behalna az összestől.

Szombaton a nagyfatert ráteszem a Dunára, s csak az ajtó alatt tolom be neki óránként a chipset-snapszot. Déli egykor a Hindenburg (katasztrófafilm, mi lenne, a 70-es évekből), öt előtt vízre teszik öngyermeküket, A dunai hajóst. De ez mind semmi, háromnegyed hétkor Latinovits rámozdul Ruttkai Évára, és ezt úgy csinálja, hogy a Trabantjával porig aláz egy Opel Kapitányt vagy Rekordot: sok ostobaságot próbáltak beadni a komcsiban, de az Alfa Rómeó és Júlia kétségkívül a legnagyobbak közül való. Bernard (a hülye Bertrand papája, a nagy jellemszínész) Blier is megmutatja magát negyed tíztől A balek bosszújában (valamikor a hatvanas évek elején). Ezt a nehéz menüt tíztől még leöblíthetjük az I'm not there - Bob Dylan életei című kellemes baromsággal, amiben szakasznyi játssza az autósmagnók és ifjúsági táborok Rinaldóját.

Szerdán éjszaka az HBO-n lesz valami A Rolling Stones történetéről, s rögtön utána John Lennon korai éveiről. Szóval adunk a tánczenének piszokul a héten.

Vasárnap némi klasszikusok, Üvöltő szelek (tv2, éjjel), Psyché és Nárcisz (Duna, este), Sötét lovag (Film+, fényes délután). A Coenék este tízes Félszeműjét a Film+-on nem sorolnám ide, de az éjfél előtti Elemi ösztön láttán elönt a nemzeti büszkeség a Coolon, egy magyar, sőt kettő adta a világnak Sharon Stone majdnem tisztán látszó vagináját - szerencsére már mind nekünk adják a nevezettek, amit csak tudnak.

Kedden valahol Bovaryné.

Csütörtökön máshol Szívzűr - meglesznek nélkülük, hisz nyáron még nagyobb szamárság tévézni, mint télen.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”