tévéSmaci

Denevér, csigavér

  • tévésmaci
  • 2014. november 11.

Film

Amikor Sztupa és Troché megalapították és beindították a Szemét Múzeumot, azt ne úgy képzeljék el, hogy szemét volt benne kiállítva. Persze alakulhatott volna úgy is az új múzeum sorsa, hogy szemetet állítanak ki benne, hisz az ötlet akkor fogalmazódott meg Sztupában, amikor az Uránia mozi előtt meglátta a híres írót, amint egy jó vaskosat bele­trombitál egy másodlagos frissességű papír zsebkendőbe, s ahogy van, azonmód el is hajítja azt az utca kövére. Hát, ez csak megér egy kis kulturális nekirugaszkodást, gondolta Sztupa, s először tényleg valami olyan képzett meg előtte, hogy egy-egy kupac összesöpört szemét, keretéből kiesett kép, elgurult lyukas kétfilléres, néhány dagadt porcica, alig használt slozipapír, megzöldült parizer lesz majd a tárlókban és falakon, de aztán az ötlet túlnőtt ezen a – kétségkívül a korai hetvenes évek romantikus világszemléletét tükröző – koncepción.

S egyre inkább valami komoly dolog, nagy gurítás kezdett formálódni. Először Trochét ragadta el a hév, aztán sorban mindenkit, aki kapcsolatba került a projekttel: beszállt az állam, egymással versengve nyitogatták a bukszájukat a privát mecénások. Kisvártatva már ott tartott az ügymenet, hogy Sztupa és Troché komoly párizsi, londoni, moszkvai és amszterdami galériákkal tárgyaltak, vadabbnál is vadabbul csengő összegekkel dobálózva. Már akkor felhördült a honi műbarát szcéna, amikor a dortmundi kisplasztikai messzén egy közismert közel-keleti befektető elől sikerült elhalász­niuk Andy Warhol Összetaposott kólásdoboz című művét, sajnos persze rekordáron, de ha Trochét elkapta a szerzési furor, úgy licitált, mint egy prolisorban szocializálódott titkos örökös. A bomba mindazonáltal a megnyitón robbant, mondjuk ki: rohadt nagyot. Hisz a vörös szőnyegen befelé igyekvő állami és egyházi vezetők, a művészvilág hírességei, kétes celebek és kétségtelen csirkefogók már az előcsarnokban Leonardo da Vinci Rodrigo Foca véreset hány című, sokáig elveszettnek hitt festményébe ütköztek, s ugye mondanunk sem kell, földbe gyökerezett a lábuk. A mű Leonardo azon kevés festménye közé tartozik, amin víz látható, Foca Veronában, az Adige (ma már rég holt: Agua Morta) ága partján egy ház falának támasztva jobbját intézi a dolgot, úgy, mint az a bizonyos lakodalmas… Ami azt illeti, szemét a tévében is van bőven, felsorolásuk itt következik:

Szombaton (11-én), mint régen az éttermek, mi is előfizetéses menüt kínálunk drága kuncsaftjainknak. Előbb (este negyed kilenckor) tessenek a Cinemaxra kapcsolni, ahol a Nyomasztó múlt című 2007-es brit filmet adják, melyben Maggie Smith gondol vissza sosemvolt ifjúságára, amikor ő még Ruth Wilson volt. Először is, Maggie Smithért könnyű odalenni, de tetszettek volna rajongani érette már a Downton Abbey előtt, mint mi, ugyebár. Akkor most nem mondanánk, hogy ezt is csak azért tolják, mert a brit Barátok köztnek most küldték ránk az ötödik évadát. S köztünk szólva őlédisége csak szeretett volna fiatalon Ruth Wilson lenni. Sebaj, hisz a helyzet az, hogy nem csak az urak és szolgák Szomszédokjának új évada indult most, hanem az Affair című amerikai sorozat is, amelyben viszont Ruth Dominic West és Maura Tierney társaságában tündököl. No, az önök Smacija rajta lesz alighanem. Utána tízkor az HBO-n A hipno­tizőrben – mert svéd film – napjaink Lena Olinjába lehet belezúgni. Támogatom.

Vasárnap klasszikusok operettritmusban: Doktor Zsírvágó kilenc után a Dunán, A párduc (Il gatto­pardo, vaze) pedig háromnegyed kettő előtt a Film Cafén.

Szerdáig tojunk a tévére, de akkor jön a Metró este kilencre a film+ 2. vágányra, nyugodtan engedjék el, majd jön a következő. Nos, nem jön: hisz ez volt Luc Besson egyetlen olyan filmje, ami azzal az ambícióval készült, hogy film legyen belőle. Ne morogjanak, a Nikita sem volt ilyen. Figyu, nem Besson, Bresson, érted? A Pénz délben volt a Cinemaxon.

Csütörtökön a Brightoni szikla (Cinemax: modok a Robi robogójukkal) vetélkedik este nyolckor Irmával, az édessel (MGM). Nem édes mindegy? No tv!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.