Putyin a falon – Andrej Zvjagincev filmrendező

  • Szalkai Réka
  • 2014. november 11.

Film

Új filmjét, a Leviatánt már játsszák a mozik. Cannes-ban beszélgettünk vele.

magyarnarancs.hu: Honnan ez a nagyon orosz történet?

Andrej Zvjagincev: Egy nagyon amerikai történetből: egy amerikai férfi igaz története volt az elsődleges inspirációm. Marvin John Heemeyer autószerelő volt, akárcsak a filmbeli Kolja, a saját kis műhelyében dolgozott, amit egyik napról a másikra elveszített, és ebbe teljesen beleőrült. Hivatali épületeket kezdett rombolni, így kapta a Killdozer nevet.

magyarnarancs.hu: Jób hogy jött a képbe?

AZ: Párhuzamokat kerestem, és így jutottam el Jób történetéhez a Bibliából, az emberhez, aki fokozatosan, lépésről lépésre mindenét elveszíti, amije csak van.

magyarnarancs.hu: Miért Leviatán lett a címe?

false

AZ: A bajok fokozatos terjedését akartam hangsúlyozni, és ehhez jobban illett Jób könyvéből a tekergő, egyre inkább megnagyobbodó tengeri szörny neve.

magyarnarancs.hu: Ami Thomas Hobbes angol felvilágosodás kori filozófusnál az elnyomó hatalom szimbóluma is.

AZ: Egyetemi tanár barátaim ajánlották, hogy olvassam el Hobbes Leviatánját. Be sem kellett fejeznem, már tudtam, hogy ezzel minden összeállt, nekem pedig kutya kötelességem elmesélni ezt a történetet.

magyarnarancs.hu: A helyszínt, Koljáék házát hogyan találta meg ehhez?

AZ: Felmentünk Észak-Oroszországba a Barents-tengerhez. Egy helybéli odajött hozzánk: jöjjenek, én tudok egy isteni helyet, onnan még bálnákat is látni – én ezt rögtön égi jelnek vettem, hisz a cet is ószövetségbeli állat.

magyarnarancs.hu: Gondolom, a polgármesteri hivatal is adta magát. A falon lógó Putyin-portré filmes lelemény?

AZ: Minden orosz város minden hivatalában kell, hogy legyen legalább egy Putyin-kép a falon. Ez tehát a valódi iroda valódi tartozéka volt Olenegorskban. Kis érdekesség, hogy Putyint jó tíz évvel fiatalabbnak ábrázolja. Valójában az lett volna a radikális gesztus, ha a portrét levesszük a helyéről. De én nem tettem vele semmit, hagytam, hadd lógjon ott, ahol van. Amúgy Putyin is biztosan ezt tartja teljesen normálisnak, hogy ott lóg a portréja a falon, hát hadd örüljön neki. Más kérdés persze, hogy a filmbeli helyi erő, aki ott él az árnyékában, milyen jellem. Ebből már lehet következtetéseket levonni. Meg az embereiből, akik Egyesült Oroszország plecsnivel a zakójukon hangoztatják, hogy ők testesítik meg a hatalmat.

magyarnarancs.hu: Ez lenne a legpolitikusabb filmje?

AZ: Nem egy adott politikai rendszer kritikája, vagy mai, oroszországi helyzetjelentés. A helyzet egyébként valóban aggasztó, a hazámat érintő szankciók csak azt eredményezik, hogy Oroszország egyre zártabb lesz, és csak erősödnek benne az Európa-ellenes érzelmek, ez pedig hosszú távon akár egy újabb hidegháborúhoz is vezethet. Számomra azonban sokkal fontosabb a művészi, mint a politikai mondanivaló.

magyarnarancs.hu: Mindenki vodkát vedel, mintha csak egy magyar filmben lennénk.

AZ: Azt mondtam a színészeimnek, hogy ha tudjátok kontrollálni magatokat, nyugodtan igyatok, mert így eredetibbek a jelenetek. Egy szereplő kivételével mindenki majdnem csontrészegen játszott ezekben a jelenetekben.

Leviatán

false

Az orosz táj veszélyes vidék, itt könnyen elvész a kisember a ködben, vagy ha nem a sűrű metafizikai köd, hát a mindenre felejtést kínáló vodka és a mindent átható korrupció lesz a veszte, mint például Zvjagincev filmjében. Putyin jó okkal nem fogja szeretni a látottakat, de minden más fórumon szétszerették e bibliai felhangokkal terhelt, jellegzetesen orosz tanmesét, melynek tájképei – szétmálló posztszoc világ csodás természeti tájban – többet mondanak az összes vaskos oligarchanyaknál és a disznómód élő kisegzisztenciánál.

Add a földed, mert ha nem, jól kisajátítom – mondá a helyi egyházfővel sűrűn összejáró polgármester, de a politika által megkívánt telek tulajdonosa felveszi a harcot – vesztére persze. Ahol bálnacsontvázak fehérlenek a tengerparton, ott nem is lehet más kimenetele az ilyen küzdelmeknek. Zvjagincev nem árul zsákbamacskát, az a fojtott légkör, komor egyhangúság, mely a legszebb tájképeket is áthatja, nem hagy kétséget afelől, hogy ami itt elromolhat, az el is fog romlani. Nincs az a Moszkvából szalasztott segítség és formás feleség, mely megállíthatná a lejtőn hősünket.

Egyedül a lecsúszás üteme kérdéses, de a kis végzetek és enyhe sorscsapások nem illenének a film nagyszabású kereteibe; Zvjagincev nem kispályázik, amikor súlyokat pakol az alulmaradókra. Bár a vodka-korrupció-uborka háromszögben tengődő emberkék története nem újdonság, s talán a Leviatán sem az a remekmű, melynek mutatja magát, de mindenképp az élbolyban van az orosz táj veszélyeire figyelmeztető, drámai természetfilmek versenyében.

 

-kg-

 

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.