Putyin a falon – Andrej Zvjagincev filmrendező

  • Szalkai Réka
  • 2014. november 11.

Film

Új filmjét, a Leviatánt már játsszák a mozik. Cannes-ban beszélgettünk vele.

magyarnarancs.hu: Honnan ez a nagyon orosz történet?

Andrej Zvjagincev: Egy nagyon amerikai történetből: egy amerikai férfi igaz története volt az elsődleges inspirációm. Marvin John Heemeyer autószerelő volt, akárcsak a filmbeli Kolja, a saját kis műhelyében dolgozott, amit egyik napról a másikra elveszített, és ebbe teljesen beleőrült. Hivatali épületeket kezdett rombolni, így kapta a Killdozer nevet.

magyarnarancs.hu: Jób hogy jött a képbe?

AZ: Párhuzamokat kerestem, és így jutottam el Jób történetéhez a Bibliából, az emberhez, aki fokozatosan, lépésről lépésre mindenét elveszíti, amije csak van.

magyarnarancs.hu: Miért Leviatán lett a címe?

false

AZ: A bajok fokozatos terjedését akartam hangsúlyozni, és ehhez jobban illett Jób könyvéből a tekergő, egyre inkább megnagyobbodó tengeri szörny neve.

magyarnarancs.hu: Ami Thomas Hobbes angol felvilágosodás kori filozófusnál az elnyomó hatalom szimbóluma is.

AZ: Egyetemi tanár barátaim ajánlották, hogy olvassam el Hobbes Leviatánját. Be sem kellett fejeznem, már tudtam, hogy ezzel minden összeállt, nekem pedig kutya kötelességem elmesélni ezt a történetet.

magyarnarancs.hu: A helyszínt, Koljáék házát hogyan találta meg ehhez?

AZ: Felmentünk Észak-Oroszországba a Barents-tengerhez. Egy helybéli odajött hozzánk: jöjjenek, én tudok egy isteni helyet, onnan még bálnákat is látni – én ezt rögtön égi jelnek vettem, hisz a cet is ószövetségbeli állat.

magyarnarancs.hu: Gondolom, a polgármesteri hivatal is adta magát. A falon lógó Putyin-portré filmes lelemény?

AZ: Minden orosz város minden hivatalában kell, hogy legyen legalább egy Putyin-kép a falon. Ez tehát a valódi iroda valódi tartozéka volt Olenegorskban. Kis érdekesség, hogy Putyint jó tíz évvel fiatalabbnak ábrázolja. Valójában az lett volna a radikális gesztus, ha a portrét levesszük a helyéről. De én nem tettem vele semmit, hagytam, hadd lógjon ott, ahol van. Amúgy Putyin is biztosan ezt tartja teljesen normálisnak, hogy ott lóg a portréja a falon, hát hadd örüljön neki. Más kérdés persze, hogy a filmbeli helyi erő, aki ott él az árnyékában, milyen jellem. Ebből már lehet következtetéseket levonni. Meg az embereiből, akik Egyesült Oroszország plecsnivel a zakójukon hangoztatják, hogy ők testesítik meg a hatalmat.

magyarnarancs.hu: Ez lenne a legpolitikusabb filmje?

AZ: Nem egy adott politikai rendszer kritikája, vagy mai, oroszországi helyzetjelentés. A helyzet egyébként valóban aggasztó, a hazámat érintő szankciók csak azt eredményezik, hogy Oroszország egyre zártabb lesz, és csak erősödnek benne az Európa-ellenes érzelmek, ez pedig hosszú távon akár egy újabb hidegháborúhoz is vezethet. Számomra azonban sokkal fontosabb a művészi, mint a politikai mondanivaló.

magyarnarancs.hu: Mindenki vodkát vedel, mintha csak egy magyar filmben lennénk.

AZ: Azt mondtam a színészeimnek, hogy ha tudjátok kontrollálni magatokat, nyugodtan igyatok, mert így eredetibbek a jelenetek. Egy szereplő kivételével mindenki majdnem csontrészegen játszott ezekben a jelenetekben.

Leviatán

false

Az orosz táj veszélyes vidék, itt könnyen elvész a kisember a ködben, vagy ha nem a sűrű metafizikai köd, hát a mindenre felejtést kínáló vodka és a mindent átható korrupció lesz a veszte, mint például Zvjagincev filmjében. Putyin jó okkal nem fogja szeretni a látottakat, de minden más fórumon szétszerették e bibliai felhangokkal terhelt, jellegzetesen orosz tanmesét, melynek tájképei – szétmálló posztszoc világ csodás természeti tájban – többet mondanak az összes vaskos oligarchanyaknál és a disznómód élő kisegzisztenciánál.

Add a földed, mert ha nem, jól kisajátítom – mondá a helyi egyházfővel sűrűn összejáró polgármester, de a politika által megkívánt telek tulajdonosa felveszi a harcot – vesztére persze. Ahol bálnacsontvázak fehérlenek a tengerparton, ott nem is lehet más kimenetele az ilyen küzdelmeknek. Zvjagincev nem árul zsákbamacskát, az a fojtott légkör, komor egyhangúság, mely a legszebb tájképeket is áthatja, nem hagy kétséget afelől, hogy ami itt elromolhat, az el is fog romlani. Nincs az a Moszkvából szalasztott segítség és formás feleség, mely megállíthatná a lejtőn hősünket.

Egyedül a lecsúszás üteme kérdéses, de a kis végzetek és enyhe sorscsapások nem illenének a film nagyszabású kereteibe; Zvjagincev nem kispályázik, amikor súlyokat pakol az alulmaradókra. Bár a vodka-korrupció-uborka háromszögben tengődő emberkék története nem újdonság, s talán a Leviatán sem az a remekmű, melynek mutatja magát, de mindenképp az élbolyban van az orosz táj veszélyeire figyelmeztető, drámai természetfilmek versenyében.

 

-kg-

 

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.