tévésmaci

Három varjú a kasszánál

  • tévésmaci
  • 2013. október 19.

Film

Amikor Sztupa és Troché találkoztak a vándorbíróval, gyönyörű augusztusi éjszaka haladt a Sigurcello Circus karavánja Borjádról Lőrincre. Troché a liliputi ugrócsoporttal, Sztupa a műlovarnő kocsiján utazott, s éppen azt fejtegette, hogy valaha - meglehet, pontosan ezen a helyen - egy híres, nagyon fiatal magyar költő és vendéglátója választottak maguknak valamit, amikor a kocsik mellett, az árokparton, menetiránnyal szemben rohanó direttore hangja félbeszakította.

Attencióne, attencióne, pozor, pozor, jön szembe a vándorbíró! Vigyázz, a vándorbíró! Megismertem a sötétben is, a holdfény alatt. Hirtelen felneszelt a cirkusz, csak Sztupa sóhajtott egyet, s immár csak magának mondott, mert a műlovarnő ugyancsak sietve felszívódott mellőle, valami olyasmit, amit úgy is lehetett érteni, hogy "csillagot, csillagot választottak". Ám a nagy zsizsgést, amilyen gyorsan jött, olyan gyorsan néma csend váltotta fel, mintha Borjád és Lőrinc között egy fantomkaraván haladna, sehol egy pissz, sehol egy lélek. Csak Troché tudta megkérdezni Graziolót, a legbátrabb vagy legközömbösebb liliputit, a csoport bohócát, ki az ördög ez a vándorbíró, hogy még a közeledtének híre is ekkora felfordulást okoz? Ne tudd meg, mondta a bohóc, és kiköpött. De Troché azért mégis megsejtett valamit, mert időközben a nevezett odaért hozzájuk, s igen serénynek mutatkozott. Benézett a kocsik alá, felhajtotta a szekerek ponyváját, kockacukrot keresgélt Angliában játszódó amerikai filmekből kölcsönzött talárja farzsebében Gigolónak, a fejszámoló csimpánznak, de persze nem talált, rámorgott a beszélő oroszlánra, pedig az csak annyit mondott neki, hogy "anyád!". Igazán akkor gerjedt be a vándorbíró, amikor meglátta a liliputiak szekerét (közben Sztupa is áttelepedett oda). Üdvözlöm, Miszter Grácia Negra, magával semmi dolgom, maga büntiben van, de azok ott, nem véletlenül Soma és Trocsó, a két nemzetközileg is hírhedett hochstábler? Megismerem ám magukat, barátocskáim! Az oroszlán megszólalt ismét: Legyetek résen, rólatok beszél, csak egy nevet sem tud rendesen kimondani. Hogy mi ne essünk e hibába, próbáljuk lassan, együtt, szótagolva vagy inkább betűzve: tévé, tévé!

Pénteken (20-án) ki ér előbb a Portobello Roadra? A ViaSat3 például 21.25-kor indítja a csarnok hetedikről, Sztárom a párom címmel a kutyák és lovak szép igaz történetét, amit öt perce már játszik az Universal. Nos, mi ez, ha nem interaktív tévézés? Cikinek érzed az évszakok változását a piacon sétálva? Naná, ugrasz a másik csatornára, ott már a tél is elmúlt, amikor itt kezdődik a tavasz. Lesz fél 12 előtt még az MGM-en a Rolling Thunder (am. akció, 1977), ki ne hagyják.

Szombaton mi lesz esti háromnegyed héttől az Universalon? Sztárom a párom, s megint előbb kezdik öt perccel, de hiába, mert a ViaSat3 már - benne van a nevében is - három után leadta. Egy elég rettenetes Dorian Gray-adaptációval zárhatjuk e csatornán a napot; angol, 2009-ben készült. Ellenben minden idők egyik legjobb filmje volt héttől a remek Film+-on. Még szép, hogy a Támad a Mars!

Vasárnap a tv2-n este nyolckor... na, na, mit? Esküszöm, olyan ez, mint a rohadt Idétlen időkigben: Sztárom a párom. Csak legalább verné agyon benne a közepénél Julia Roberts Hugh Grantet, vagy történne valami, zabálnák meg a lovak a kutyákat, jönnének vásárolni a ruszkik. S mit tesz isten, jönnek: 22.30-tól A tizedes meg a többiek lesz a Dunán. Szerencsére jut pár vidám perc is annak, aki fennmarad érte 3.20-ig, mert az m2 akkor tolja a Chaplin a zálogházban c. műremeket, a kedves néző pedig elénekelheti Deák Bill Ferenccel a 3.20-as bluest, minden idők leggagyibb slágerszövegével (blues/húz, ilyenek, meséljem el, mi az a "kanyhallóság"?). A lényeg a következő: a Cinemax 23.25-től adja az Én, Anna című erős tavalyit, Hayley Atwell-lel, sajnos nem ő Anna benne.

Kedden Hair kilenckor a Film Mánián.

Szerdán lemegyek a tantiékhoz Besetárnokra, abárolt kacsákért.

Csütörtökön Aki szelet vet, nyolckor az MGM-en. Adják el a tévéjüket!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."