Film

2 kaliber

  • - kg -
  • 2013. október 19.

Film

Hol van Kisbika? A sporttáskában. Nem, ez nem Rejtő, de akár lehetne az. Amíg élt, Kisbika jó fiú lehetett, mert Denzel Washington és Mark Wahlberg is fájlalja, hogy Kisbika feje egy sporttáskában pihen a krumplisaláta mellett.

Színészileg azt csak kevesen tudják, hogy ha levágott fejet látnak, épp csak kicsit görbüljön le a száj széle, ám az arc egésze derűt sugározzon - Denzel Washington tudja ezt, ezért is szeretjük. De szeretjük Mark Wahlberget is, aki egész karriert épített macsó mivolta kifigurázására (csak akkor nézhetetlen, amikor komolyban nyomja). És szeretjük Baltasar Kormákurt is, ezt az előnyös helyzetű kisebbségit, aki izlandi létére már Hollywoodban is felkapott filmrendező.

Az imént taglalt szeretetek összeadódnak a 2 kaliberben, mert senki nem akar mást csinálni benne, mint az egyet lövök/egyet poénkodok mintájára jó fejnek tűnni, s ha bárki azt hinné, hogy ez könnyű dolog, hosszan tudnánk sorolni a lazára vett, de hónaljban átizzadt akcióvígjátékokat. Kormákur filmjében olykor fejbe lőnek valakit, de az autós jelenetek alatt mindig jó zene szól, Walhberg és Washington között pedig működik a kémia. Van egy jelenet a filmben: a CIA rossz arcai, a mexikói drogmaffia és a hadsereg korrupt lövészei ütköznek meg benne, a kör közepén pedig Wahlberg és Washington egy-egy pisztollyal. Rodriguez elpoénkodta, Tony Scott műfüstös akcióbalettet rendezett volna, Kormákur viszont moderálja magát, mint aki azt mondaná, gyerekek, nem kell belehalni, ez csak egy film. Hagyjunk a lőporból a következőre is. Szimpatikus hozzáállás.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.