Film

2 kaliber

  • - kg -
  • 2013. október 19.

Film

Hol van Kisbika? A sporttáskában. Nem, ez nem Rejtő, de akár lehetne az. Amíg élt, Kisbika jó fiú lehetett, mert Denzel Washington és Mark Wahlberg is fájlalja, hogy Kisbika feje egy sporttáskában pihen a krumplisaláta mellett.

Színészileg azt csak kevesen tudják, hogy ha levágott fejet látnak, épp csak kicsit görbüljön le a száj széle, ám az arc egésze derűt sugározzon - Denzel Washington tudja ezt, ezért is szeretjük. De szeretjük Mark Wahlberget is, aki egész karriert épített macsó mivolta kifigurázására (csak akkor nézhetetlen, amikor komolyban nyomja). És szeretjük Baltasar Kormákurt is, ezt az előnyös helyzetű kisebbségit, aki izlandi létére már Hollywoodban is felkapott filmrendező.

Az imént taglalt szeretetek összeadódnak a 2 kaliberben, mert senki nem akar mást csinálni benne, mint az egyet lövök/egyet poénkodok mintájára jó fejnek tűnni, s ha bárki azt hinné, hogy ez könnyű dolog, hosszan tudnánk sorolni a lazára vett, de hónaljban átizzadt akcióvígjátékokat. Kormákur filmjében olykor fejbe lőnek valakit, de az autós jelenetek alatt mindig jó zene szól, Walhberg és Washington között pedig működik a kémia. Van egy jelenet a filmben: a CIA rossz arcai, a mexikói drogmaffia és a hadsereg korrupt lövészei ütköznek meg benne, a kör közepén pedig Wahlberg és Washington egy-egy pisztollyal. Rodriguez elpoénkodta, Tony Scott műfüstös akcióbalettet rendezett volna, Kormákur viszont moderálja magát, mint aki azt mondaná, gyerekek, nem kell belehalni, ez csak egy film. Hagyjunk a lőporból a következőre is. Szimpatikus hozzáállás.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.