tévésmaci

Sas, sas!

  • tévésmaci
  • 2013. augusztus 18.

Film

Amikor Sztupa és Troché a Lánchíd korlátjának dőlve bámulták a Dunát, pont középen találkoztak. Sztupa Buda felől jött, Troché szemből. Az utolsó két lámpaoszlop között huszonkét lépés, tizenegy-tizenegy; nyár volt, a rengeteg turistától sajnos nem lehetett pisztolypárbajosat játszani, mégis egyszerre értek a helyszínre, s rövid üdvözlések után már neki is dőltek a korlátnak a Margit-sziget felőli oldalon. Innen már ment minden, mint a karikacsapás, nézték a vizet. Nézték, egyre csak nézték.

A Duna először jó hosszan tejeskávébarnának és áthatolhatatlannak tűnt, csak a színén olykor-olykor elúszó faágak jelentettek némi változatosságot az egyhangú hömpölygésben. Csupán közvetlenül fájront előtt mozdult meg valami, Troché észre sem vette, vagy úgy tett, de Sztupa sokáig morfondírozott a hazaúton, hogy mit is észlelhetett, de nem jutott semmire. Másnap aztán valami ismerős fogadta őket, de még akkor sem tudták, hogy mi az. Jöttek reggel, nekidőltek a korlátnak, bámulták az elúszó tejeskávét, aztán este lett, és elhúztak. Ja, ellenkező irányba; hol erre, hol arra, mintha variálnák. Talán öt napnak is el kellett telnie a korlátnak dőlve, míg Troché meg nem törte a csendet, s azt nem mondta, hogy ki fogsz röhögni, mert ilyen vagy, halk vinnyogó röhögéssel kacagsz ki, más így sír, de akkor is megmondom, hogy én rohadt sok fehér nejlonzacskót látok úszni közvetlenül a víz felszíne alatt. Sztupa megrántotta a vállát, nem nejlonzacskók azok, hanem medúzák, látod, te röhögsz most ki. Troché valóban vigyorgott, s hitetlenkedve csóválta a fejét, de csak annyira, hogy egy pillanatra se tévessze szem elől a vizet, inkább nem nézett Sztupára. Medúzák a Dunában? Képtelenség. Ja, nem medúzák, szúrt vissza Sztupa, csak léket kapott a közelben egy nejlonzacskó-szállító uszály. A nyolcadik napon már biztosak voltak benne, hogy medúzákról van szó, Sztupa felhívott egy Vida nevű tudóst, aki elmondta, hogy olykor - egészen speciális légköri viszonyok hatására - felúsznak a Fekete-tengerből, de ezt nem úgy kell elképzelni, hogy fogja magát a medúza és felúszik, hanem úgy, hogy úszik egy kicsit, elpusztul, de a szaporulata onnan halad tovább az ár ellen. Mi viszont haladunk az árral, az meg csak úgy dől a tévé elé.

Pénteken (19-én) Szergej Leonyid rubeltrilógiájának egyik különösen undorító darabja, a Pár rubellal többért játszik kilenctől a Film Mánián, a szőnyegruhába öltözött Clint Eastwooddal a főszerepben.

Szombaton sem lesz jobb a helyzet, mert a Duna Tv-hez alighanem befigyelhetett egy 99 centes Fred Astaire-díszdoboz, amiből már délben előszedik a Selyemharisnya című 1957-es rettenetet fekete-fehérben, de higgyék el, hogy ez még semmi ahhoz képest, ami ránk vár! Este kilenckor a Film+ lerántja a leplet a nyolcvanas évek borzalmáról, ami a VHS-rendszer kelet-európai térhódításában fogalmazta meg üzenetét: műsoron a Mad Max. Mel Gibson kifiléz pár sivatagi rohadékot, s padlóig nyomja a pedált. Aki csak negyedóráig bírja, válthat a Dunára, ahol az 1950-es Éjszakai lovasok kezdődik, valami western, amiben már vannak autók is meg marhák is, úgy értem, Texasban.

Vasárnap zavartalanul folyik a Duna déli etetése, előszedték ezeket a mérhetetlenül ostoba komcsi kémfilmeket, most épp a Fény a redőny mögött kerül sorra, nekik legyen mondva, nyilván adják Csupati kalandjait is. Este ugyanitt a Régi idők focija keseríti az életünket, még hogy kell egy csapat? Nekünk mondják?

Hétfőn A nyolcadik utas: a Halál este a Film+-on, éjjel meg a Satyricon a Film Mánián - mind a kettő ezredszer.

Kedden maradunk a Film Mánián, kétezredszer megy a Hair, s meg is nézzük kétezredszerre, de éjjel lesz A középjátékos című svéd krimi is, nem mintha nem lenne mélyen elegünk a skandináv krimikből. Apropó, a hét végén elindult A híd amerikai remake-je valahol a mexikói határon.

Szerdán 12 majom a ViaSat3-on.

Csütörtökön csak egy a Film Mánián, de az maga A vörös Pimpernel, akihez, tudjuk, nem pizzafutárt kell kihívni, hanem a fekete pumpernickelt. Pfuj, tévé!

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.