Film

Tűzgyűrű

  • - kg -
  • 2013. augusztus 18.

Film

Az általános vélekedés szerint Guillermo del Toro mexikói filmrendező, a horror/sci-fi határvidék pionírja, a rajongók örök patrónusa és Az őrület hegyei című klasszikus rémtörténet megfilmesítésének első számú lobbistája felette áll a műfaji nagyátlagnak, az éjjellátóval is csak a kasszát látó, lusta és fantáziátlan hollywoodi iparosok tömegének.

A Tűzgyűrű című új Del Toro-opus - a Középföldéről meglógott, mert az alkotói függetlenséget mindennél többre tartó rendező első Hobbit utáni munkája - épp csak egy kicsit árnyalja ezt a vélekedést. Annyiban csak, hogy Guillermo del Toro, a rajongók örök patrónusa most megmutatta, hogy tud ő éppolyan gagyit, mint amit a nála alacsonyabb rendűnek tartott és rajongói körökben lenézett iparosok, mint a Bayek és Bay alattiak. A helyzet már csak azért is súlyos és jogorvoslatért kiált, mert kiéhezve vártuk, hogy valaki végre megadja a kellő tiszteletet az óriásrobotok kontra óriásszörnyek típusú filmeknek (hívják őket Godzillának vagy Kaijunak, Mechagodzillának vagy Jaegernek), és Del Toróból még ki is néztük, hogy majd ő elhozza a kiéhezett tömegeknek a műfaji megváltást. Erre mit hozott el: a kartonpapírnál is vékonyabb, rokonszenv dolgában is komoly deficittel küzdő (talán mert olyan önérzetesen bután néző és folyton blődségeket beszélő) figurákat, akik a másodpercekre lévő apokalipszis küszöbén is találnak időt arra, hogy mélyen a másik szemébe nézve olyan falvédőszövegekkel jöjjenek, amik kisebb vészek esetén is röhejesnek hangoznának. Egyébként a robot-szörnycsaták rendben vannak.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.