Film

Tűzgyűrű

  • - kg -
  • 2013. augusztus 18.

Film

Az általános vélekedés szerint Guillermo del Toro mexikói filmrendező, a horror/sci-fi határvidék pionírja, a rajongók örök patrónusa és Az őrület hegyei című klasszikus rémtörténet megfilmesítésének első számú lobbistája felette áll a műfaji nagyátlagnak, az éjjellátóval is csak a kasszát látó, lusta és fantáziátlan hollywoodi iparosok tömegének.

A Tűzgyűrű című új Del Toro-opus - a Középföldéről meglógott, mert az alkotói függetlenséget mindennél többre tartó rendező első Hobbit utáni munkája - épp csak egy kicsit árnyalja ezt a vélekedést. Annyiban csak, hogy Guillermo del Toro, a rajongók örök patrónusa most megmutatta, hogy tud ő éppolyan gagyit, mint amit a nála alacsonyabb rendűnek tartott és rajongói körökben lenézett iparosok, mint a Bayek és Bay alattiak. A helyzet már csak azért is súlyos és jogorvoslatért kiált, mert kiéhezve vártuk, hogy valaki végre megadja a kellő tiszteletet az óriásrobotok kontra óriásszörnyek típusú filmeknek (hívják őket Godzillának vagy Kaijunak, Mechagodzillának vagy Jaegernek), és Del Toróból még ki is néztük, hogy majd ő elhozza a kiéhezett tömegeknek a műfaji megváltást. Erre mit hozott el: a kartonpapírnál is vékonyabb, rokonszenv dolgában is komoly deficittel küzdő (talán mert olyan önérzetesen bután néző és folyton blődségeket beszélő) figurákat, akik a másodpercekre lévő apokalipszis küszöbén is találnak időt arra, hogy mélyen a másik szemébe nézve olyan falvédőszövegekkel jöjjenek, amik kisebb vészek esetén is röhejesnek hangoznának. Egyébként a robot-szörnycsaták rendben vannak.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.