Film

Újra otthon

  • 2017. október 21.

Film

Nehéz olyan filmet készíteni, amelynek minden apró részlete összhangban áll a többivel s a mű egész harmóniáját egy piciny baki sem zavarja. Nehéz, de lám, nem lehetetlen, Hallie Meyers-Shyer mindjárt az első filmjében véghezviszi ezt a bravúrt.

Már a történetből is hibátlanul küszöböl ki mindent, ami valóságos emberek valóságos életére emlékeztetne. Negyvenes anyukáért huszonéves filmrendezőjelölt eped, akinek zsebe üres, ám haverjaival producereknek ajánlgatott filmötlete zseniális. Kollektíve a férjétől épp különvált asszonyhoz költöznek – nem a lakótelepre, hanem egy hollywoodi villába, a hölgy ugyanis egy rendezősztár és egy filmsztár leánya. Ám megjelenik a különélést rosszul viselő ex, aki persze menő zenei producer. Asszonyka leánya kiemelkedően tehetséges írópalánta, s egyáltalán: minden sarokban van egy géniusz, akit csak ideig-óráig csábít holmi karrier, mert tudja, hogy csak a szív meg a szeretet számít. Kár, hogy a szerep­osztásba már nem jutott ilyen géniusz, csak a habcsóknak maszkírozott, alakítását fintorgásból megoldani vélő Reese Witherspoon, néhány, ifjú korát meghazudtolóan maníros házibulimacsó és a melléjük gagyisodó, szegény Michael Sheen. Az operatőr igyekezetét, hogy kutyaeledel-reklámok esztétikája alapján komponált beállításaiban semmilyen arcon soha ne legyen egy picike árnyék sem, teljes siker koronázza. A háttérben folyvást nyekereg az andalító zene, s még a magyar szinkron is méltó mindehhez: egy nyikkanás nincs benne, ami emberi beszédhez hasonlítana, csak mikrofonnak szóló modoroskodás. Mondom: kerek egész.

Forgalmazza Big Bang Media

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.