Film

Vén rókák

  • 2017. május 13.

Film

A nagypapák me­gint jól odavágnak. Most nem sokat látott zsoldosok vagy élemedett gengszterek képében mutatják meg a jelenkor elpuhult generációi­nak, hogy milyen (volt) az igazi férfi, hanem mint békességre vágyó, üzleti manipulációk folytán nyugdíjukat elvesztő szakik, akik voltaképpen nem kirabolják a bankot (mert kirabolják, továbbra is erről szól az 1979-es komédia amúgy erősen átdolgozott remake-je), hanem elégtételt vesznek rajta úgy a maguk, mint a többi, úgyszintén kisemmizett sorstárs nevében.

Az akció-vígjátékból kirajzolódó világkép szerfelett egyszerű – ki ne nézné élvezettel a rohadt, mocsadék kapitalisták büntetését? –, a kivitelezés ezerszer bevált, megbízható klisékre támaszkodik, a rendező viccesnek, ill. érzelmesnek szánt jelenetek váltogatásával igyekszik elnyerni az egyszerűbb poénokra s az egyértelmű cukiságra fogékony közönség rokonszenvét. Az alsó középszertől kvalitásos színművészek szokványostól eltérő instruálásával lehetett volna megmenteni a dolgozatot. Ám az erre irányuló törekvés a húzónevek szerződtetésének aktusával lezárult. A hasonló szerepek eljátszásában nagy gyakorlattal rendelkező Michael Caine, Morgan Freeman és Alan Arkin mindössze arra lett felkérve, hogy kissé, politikailag messzemenőkig korrekten karikírozzák az előírás szerinti WASP, fekete, ill. zsidó karakterek waspságát, feketeségét, ill. zsidóságát, továbbá, hogy legjobb modorosságaikkal járuljanak hozzá a feledhetően együgyű produkció sikeréhez.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.