Film

Brazilok

  • - kg -
  • 2017. május 13.

Film

A körülmények azt sugallnák – kell-e sorolnunk, mit jelent ma Magyarországon cigánynak lenni –, hogy felelős filmkészítő csakis komoly arccal nyúlhat a témához. Vagy sem. Ez a sem csak­is valami „én kis falumat” jelenthet, más kiút, mint a mindent megszépítő, vidám meskete, nem nagyon látszik a szóba jöhető műfajok között, ott még nem tartunk, mint az amcsik, akik fekete emberrel játszatták újra A hét mesterlövészt – a Kincsem roma változatára még várnunk kell egy-két évszázadot, de hagyjuk az országunkat mételyező örök telhetetlenséget. Lett egy vidám cigányfilmünk, melyben a cigánysori underdogok fociban győzedelmeskednek a helyi kiskirályok és az általános cigánygyűlölet felett. A helyzet komoly, egyszersmind reménytelen, van is rasszizmus és igény is lenne rá – éppenséggel ezt sem hallgatja el a film, de ha történt már csoda Milánóban (ne a Neckermannt nézd, hanem Vittorio De Sica munkásságát!), miért ne történhetne hasonló a magyar cigánysoron is. A csoda a bevett filmes ügymenet része, jönnie kell, mert erre fut ki minden, a bajnokságot a forgatókönyvírók jó előre megbundázták, a vesztesek felé lejt a pálya, mint a mesében. A magyar vígjáték édes-bús, koltairobis vonulata felfedezte magának a cigányokat, ami elég rosszul hangzik, de a Brazilok nem valami ördögtől való szörnyűség: profi, szórakoztató szakmunka, melynek a focizó papok szép, vígjátéki hagyományára is van gondja. A kényes témák vidám feldolgozásában jöhetne akár a papságon belüli fociszenvedély is, ilyen profizmussal sok mindenből lehet mosolyfakasztó filmet csinálni.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.