Film

Csak semmi Roth

Ewan McGregor: Amerikai pasztorál

  • - köves -
  • 2017. május 13.

Film

George Clooney bölcs ember. Első rendezésekor úgy nyilatkozott, hogy azért volt szüksége szuper operatőrre, mert ha ne adj’ isten fel találna sülni rendezőként, legalább jól nézzen ki a film, amit elbaltázott.

Mr. Clooney-nak egyébként semmi köze az Amerikai pasztorál megfilmesítéséhez: ez egy másik rendezéssel kísérletező film­sztár, Ewan McGregor bulija. De micsoda buli ez: Philip Roth Pulitzer-díjas nagyregényét filmre vinni, ez aztán a szép, istenkísértő vállalkozás. Úgy meg aztán még inkább az, hogy tudjuk, az utóbbi időkben ki mindenki sült fel (Al Pacinótól Isabel Coixet-ig számosan) Roth kisebb igényű munkáival. Fenemód ízléses és ízlésesen unalmas próbálkozás volt valamennyi, ebben a mezőnyben szinte gyerekjátéknak ígérkezett diadalt aratni; ha McGregor filmje csak nyomokban tartalmaz egy kis Rothot, már bonthatnánk is a pezsgőt. Ám amit tartalmaz, az kicsit sem Roth: a könyvet alkotó megannyi mondatból, melyek közt – ezt speciel jól vette ki a színész-rendező – van kijelentő, kérdő, felkiáltó, sőt felszólító is, csak valami édes-bús patinát sikerült a vászonra erőltetni. A szöveg­értéssel nincs gond, a filmben, akárcsak a könyv lapjain, az irigyelt zsidó sztársportoló és siksze-szépségkirálynő felesége házassági idilljébe tolakszik be kérlelhetetlenül a korszellem. A mintaszülők gyermekéből nem a kertvárosi értékek folytatója, hanem – mit tesz a kor és a lázadás – szektás terrorista lesz. Történik mindez a vietnami háború idején, a hatvanas évek Amerikájában, a jómódú középosztály mind nagyobb rémületére és a szülők bénító tehetetlensége közepette. E megkapóan egyszerű, olvasónaplószerű olvasatban nagyon jól lehet nagyokat nézni, homlokot ráncolni és lemondóan, félhomályban merengeni – ezek sem lebecsülendő színészi gyakorlatok, épült már nézésből is katedrális és zsinagóga, mindez azonban nem sokat segít. McGregorból akkor sem lett volna megtört, newarki zsidó, ha felkészülés gyanánt éveket tölt egy New Jersey-i kóser mészárszékben. A Clooney-féle módszer – ha nem megy a rendezés, toldd meg egy operatőrrel –, valamit lendíthetett volna a dolgon, erre jó lesz legközelebb figyelni, ha, mondjuk, Michael Bay készít érzékeny adaptációt a Sabbath színházából.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.