Film

Csak semmi Roth

Ewan McGregor: Amerikai pasztorál

  • - köves -
  • 2017. május 13.

Film

George Clooney bölcs ember. Első rendezésekor úgy nyilatkozott, hogy azért volt szüksége szuper operatőrre, mert ha ne adj’ isten fel találna sülni rendezőként, legalább jól nézzen ki a film, amit elbaltázott.

Mr. Clooney-nak egyébként semmi köze az Amerikai pasztorál megfilmesítéséhez: ez egy másik rendezéssel kísérletező film­sztár, Ewan McGregor bulija. De micsoda buli ez: Philip Roth Pulitzer-díjas nagyregényét filmre vinni, ez aztán a szép, istenkísértő vállalkozás. Úgy meg aztán még inkább az, hogy tudjuk, az utóbbi időkben ki mindenki sült fel (Al Pacinótól Isabel Coixet-ig számosan) Roth kisebb igényű munkáival. Fenemód ízléses és ízlésesen unalmas próbálkozás volt valamennyi, ebben a mezőnyben szinte gyerekjátéknak ígérkezett diadalt aratni; ha McGregor filmje csak nyomokban tartalmaz egy kis Rothot, már bonthatnánk is a pezsgőt. Ám amit tartalmaz, az kicsit sem Roth: a könyvet alkotó megannyi mondatból, melyek közt – ezt speciel jól vette ki a színész-rendező – van kijelentő, kérdő, felkiáltó, sőt felszólító is, csak valami édes-bús patinát sikerült a vászonra erőltetni. A szöveg­értéssel nincs gond, a filmben, akárcsak a könyv lapjain, az irigyelt zsidó sztársportoló és siksze-szépségkirálynő felesége házassági idilljébe tolakszik be kérlelhetetlenül a korszellem. A mintaszülők gyermekéből nem a kertvárosi értékek folytatója, hanem – mit tesz a kor és a lázadás – szektás terrorista lesz. Történik mindez a vietnami háború idején, a hatvanas évek Amerikájában, a jómódú középosztály mind nagyobb rémületére és a szülők bénító tehetetlensége közepette. E megkapóan egyszerű, olvasónaplószerű olvasatban nagyon jól lehet nagyokat nézni, homlokot ráncolni és lemondóan, félhomályban merengeni – ezek sem lebecsülendő színészi gyakorlatok, épült már nézésből is katedrális és zsinagóga, mindez azonban nem sokat segít. McGregorból akkor sem lett volna megtört, newarki zsidó, ha felkészülés gyanánt éveket tölt egy New Jersey-i kóser mészárszékben. A Clooney-féle módszer – ha nem megy a rendezés, toldd meg egy operatőrrel –, valamit lendíthetett volna a dolgon, erre jó lesz legközelebb figyelni, ha, mondjuk, Michael Bay készít érzékeny adaptációt a Sabbath színházából.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.