"Vidéki zenekarnak könnyebb dolga van" - Polák Péter gitáros-énekes, Jurij zenekar

  • .
  • 2010. június 17.

Film

rés a présen: Kábé tíz éve alakult a zenekar. Hogyan teltek ezek az évek? Polák Péter: Az első években nagyon hamar kialakult a törzsközönségünk Nyíregyházán és Debrecenben, ahol tanultunk. Aztán jött a pofára esés, amikor elkezdtünk kikacsingatni az ország más pontjaira. Emlékszem, vonattal mentünk koncertezni, hajnalban haza. Visszagondolva nagyon sok szép emlékem van régről, de ma már biztosan nem vállalnám be. Az első hegyaljás fellépésünkön konkrétan nem tudtuk, hogy mikor játszunk, azt se, melyik nap. Mondták a szervezők a Zöld sátorban, hogy gyertek, kaptok jegyet, szólunk, amikor van egy kis üresedés. Aztán voltak tagcserék, és újra össze kellett rázódni zeneileg meg emberileg is, ami a távolság miatt nem ment gyorsan. Az egész zenekarozás tulajdonképpen 2007-ben kezdett komolyabbá válni, addig nagyon jópofa hobbi volt, amivel lehetett csajozni, és a barátnőknek sem volt megterhelő a havi egy koncert. Egyébként Budapesten lehetett mindig legjobban lemérni a zenekar aktuális helyzetét. Egyre többen kezdtek járni a koncertekre, így mi is egyre gyakrabban szerveztünk bulikat.Most, kilenc év után jött el az idő, hogy csináljunk egy komoly lemezt, rendes stúdióban, szép borítóval.

rés a présen: Kábé tíz éve alakult a zenekar. Hogyan teltek ezek az évek?

Polák Péter: Az első években nagyon hamar kialakult a törzsközönségünk Nyíregyházán és Debrecenben, ahol tanultunk. Aztán jött a pofára esés, amikor elkezdtünk kikacsingatni az ország más pontjaira. Emlékszem, vonattal mentünk koncertezni, hajnalban haza. Visszagondolva nagyon sok szép emlékem van régről, de ma már biztosan nem vállalnám be. Az első hegyaljás fellépésünkön konkrétan nem tudtuk, hogy mikor játszunk, azt se, melyik nap. Mondták a szervezők a Zöld sátorban, hogy gyertek, kaptok jegyet, szólunk, amikor van egy kis üresedés. Aztán voltak tagcserék, és újra össze kellett rázódni zeneileg meg emberileg is, ami a távolság miatt nem ment gyorsan. Az egész zenekarozás tulajdonképpen 2007-ben kezdett komolyabbá válni, addig nagyon jópofa hobbi volt, amivel lehetett csajozni, és a barátnőknek sem volt megterhelő a havi egy koncert. Egyébként Budapesten lehetett mindig legjobban lemérni a zenekar aktuális helyzetét. Egyre többen kezdtek járni a koncertekre, így mi is egyre gyakrabban szerveztünk bulikat.Most, kilenc év után jött el az idő, hogy csináljunk egy komoly lemezt, rendes stúdióban, szép borítóval.

rap: Miért pont most jött el az idő?

PP: Mostanra készültek el a dalok, és most találtunk kiadót, a Mama Zone-t. 2006-ban adtuk ki szerzői kiadásban az előző albumot, ami az első volt az új tagokkal, aztán 2007-ben kiadtunk egy kislemezt, amiből 1900 darabot osztogattunk szét a koncerteken, azon már volt 3 dal, melyek a mostani albumon, a Kitartás! I Love You-n is rajta vannak. De azokat is újra felvettük Győrffy Gyuszi balatonfűzfői stúdiójában. Képesek voltunk annyit utazni, mert ott találtuk meg azt az irányt, ami nekünk tetszett.

rap: A "vidékiség" mennyire határozza meg egy zenekar életét?

PP: A zenekarból már csak én lakom Nyíregyházán, ketten Budapesten, a basszerosunk Debrecenben. Szerintem manapság egy vidéki zenekarnak könnyebb dolga van. Vidéken hamarabb meg tudunk szólítani embereket, hamarabb alakul ki közösség körénk. Ráadásul amikor mi elkezdtük, akkor nem is volt hasonló stílusú zenekar a környéken. Egy pesti zenekar könnyen beleeshet abba a hibába, hogy a fővárosban szépen befut, telt házakat csinál, és akkor jön a meglepetés, hogy vidéken kapura kell mennie, és fél házat sem csinál, aztán ezt kevesen vállalják be hosszú távon, és esetleg jön a földbeállás, mert nem lehet mindig Pesten játszani. A vidéki zenekaroknak viszont meg kell küzdeniük, hogy eljussanak a fővárosba, és addigra már kialakul a közönségük vidéken, meg hozzászoknak a nehézségekhez.

rap: Benne vagyunk a fesztiválszezonban. Ti jobb időpontokra kerültetek az évek során?

PP: Fesztiválozunk gyakorlatilag 2001 óta, és valóban jobb helyekre lehet kerülni egyes fesztiválokon, ha dolgozunk érte a nem fesztiválszezonban. Idén a Campus fesztiválon szuper időpontban vagyunk, mint ahogy az EFOTT-on is, és nagyszínpadon leszünk az Azfeszten, de mondjuk a Hegyalján meg nagyon rossz időpontot kaptunk, pedig az a hazai pályánk, 9 éve mindig ott vagyunk, és tavaly ragyogó időpontban játszhattunk. A honlapunkon követhetők az időpontok (www.jurij.hu).

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.