"Vidéki zenekarnak könnyebb dolga van" - Polák Péter gitáros-énekes, Jurij zenekar

  • .
  • 2010. június 17.

Film

rés a présen: Kábé tíz éve alakult a zenekar. Hogyan teltek ezek az évek? Polák Péter: Az első években nagyon hamar kialakult a törzsközönségünk Nyíregyházán és Debrecenben, ahol tanultunk. Aztán jött a pofára esés, amikor elkezdtünk kikacsingatni az ország más pontjaira. Emlékszem, vonattal mentünk koncertezni, hajnalban haza. Visszagondolva nagyon sok szép emlékem van régről, de ma már biztosan nem vállalnám be. Az első hegyaljás fellépésünkön konkrétan nem tudtuk, hogy mikor játszunk, azt se, melyik nap. Mondták a szervezők a Zöld sátorban, hogy gyertek, kaptok jegyet, szólunk, amikor van egy kis üresedés. Aztán voltak tagcserék, és újra össze kellett rázódni zeneileg meg emberileg is, ami a távolság miatt nem ment gyorsan. Az egész zenekarozás tulajdonképpen 2007-ben kezdett komolyabbá válni, addig nagyon jópofa hobbi volt, amivel lehetett csajozni, és a barátnőknek sem volt megterhelő a havi egy koncert. Egyébként Budapesten lehetett mindig legjobban lemérni a zenekar aktuális helyzetét. Egyre többen kezdtek járni a koncertekre, így mi is egyre gyakrabban szerveztünk bulikat.Most, kilenc év után jött el az idő, hogy csináljunk egy komoly lemezt, rendes stúdióban, szép borítóval.

rés a présen: Kábé tíz éve alakult a zenekar. Hogyan teltek ezek az évek?

Polák Péter: Az első években nagyon hamar kialakult a törzsközönségünk Nyíregyházán és Debrecenben, ahol tanultunk. Aztán jött a pofára esés, amikor elkezdtünk kikacsingatni az ország más pontjaira. Emlékszem, vonattal mentünk koncertezni, hajnalban haza. Visszagondolva nagyon sok szép emlékem van régről, de ma már biztosan nem vállalnám be. Az első hegyaljás fellépésünkön konkrétan nem tudtuk, hogy mikor játszunk, azt se, melyik nap. Mondták a szervezők a Zöld sátorban, hogy gyertek, kaptok jegyet, szólunk, amikor van egy kis üresedés. Aztán voltak tagcserék, és újra össze kellett rázódni zeneileg meg emberileg is, ami a távolság miatt nem ment gyorsan. Az egész zenekarozás tulajdonképpen 2007-ben kezdett komolyabbá válni, addig nagyon jópofa hobbi volt, amivel lehetett csajozni, és a barátnőknek sem volt megterhelő a havi egy koncert. Egyébként Budapesten lehetett mindig legjobban lemérni a zenekar aktuális helyzetét. Egyre többen kezdtek járni a koncertekre, így mi is egyre gyakrabban szerveztünk bulikat.Most, kilenc év után jött el az idő, hogy csináljunk egy komoly lemezt, rendes stúdióban, szép borítóval.

rap: Miért pont most jött el az idő?

PP: Mostanra készültek el a dalok, és most találtunk kiadót, a Mama Zone-t. 2006-ban adtuk ki szerzői kiadásban az előző albumot, ami az első volt az új tagokkal, aztán 2007-ben kiadtunk egy kislemezt, amiből 1900 darabot osztogattunk szét a koncerteken, azon már volt 3 dal, melyek a mostani albumon, a Kitartás! I Love You-n is rajta vannak. De azokat is újra felvettük Győrffy Gyuszi balatonfűzfői stúdiójában. Képesek voltunk annyit utazni, mert ott találtuk meg azt az irányt, ami nekünk tetszett.

rap: A "vidékiség" mennyire határozza meg egy zenekar életét?

PP: A zenekarból már csak én lakom Nyíregyházán, ketten Budapesten, a basszerosunk Debrecenben. Szerintem manapság egy vidéki zenekarnak könnyebb dolga van. Vidéken hamarabb meg tudunk szólítani embereket, hamarabb alakul ki közösség körénk. Ráadásul amikor mi elkezdtük, akkor nem is volt hasonló stílusú zenekar a környéken. Egy pesti zenekar könnyen beleeshet abba a hibába, hogy a fővárosban szépen befut, telt házakat csinál, és akkor jön a meglepetés, hogy vidéken kapura kell mennie, és fél házat sem csinál, aztán ezt kevesen vállalják be hosszú távon, és esetleg jön a földbeállás, mert nem lehet mindig Pesten játszani. A vidéki zenekaroknak viszont meg kell küzdeniük, hogy eljussanak a fővárosba, és addigra már kialakul a közönségük vidéken, meg hozzászoknak a nehézségekhez.

rap: Benne vagyunk a fesztiválszezonban. Ti jobb időpontokra kerültetek az évek során?

PP: Fesztiválozunk gyakorlatilag 2001 óta, és valóban jobb helyekre lehet kerülni egyes fesztiválokon, ha dolgozunk érte a nem fesztiválszezonban. Idén a Campus fesztiválon szuper időpontban vagyunk, mint ahogy az EFOTT-on is, és nagyszínpadon leszünk az Azfeszten, de mondjuk a Hegyalján meg nagyon rossz időpontot kaptunk, pedig az a hazai pályánk, 9 éve mindig ott vagyunk, és tavaly ragyogó időpontban játszhattunk. A honlapunkon követhetők az időpontok (www.jurij.hu).

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.