Tévé

Édes kis gyönyörűségem – Virtuózok

Film

Kérem, hagyják abba, cukorbeteg vagyok! – szólna legszívesebben a néző, amikor a komolyzenei tehetségkutató show második adásában a „picurkák” kiválogatása zajlik. Mert az önmagában is embert próbáló, hogy helyesebbnél helyesebb kisgyerekek lépnek, sőt olykor totyognak vagy sétikálnak hangszerükkel a zsűri elé, de megjelenésüket még ráadásul a zsűri meg a műsorvezető páros is zajosan körülrajongja, ami olykor az elviselhetetlenségig megemeli az adás cukorszintjét.

„Hadd adjak egy puszit!”, „nagyon szép kislány”, „én is bevasalok majd egy puszit”, „ideülsz az ölembe?”, „édes kis gyönyörűségem” – hercigeskednek az adás felnőttjei, akik sorában Miklósa Erika viszi az elérzékenyülés szólamát, míg a kommentelők seregét irritáló Bősze Ádám műsorvezető az alábbi kérdéssel teszi emlékezetessé működését: „Melyiket szereted jobban, amikor cumizol, vagy amikor hegedülsz?”

Mint már sejthető, aligha a 6–13 éves korcsoport elődöntője reprezentálja a leghatásosabban és leghívebben a Virtuózok programját. Ahhoz ugyanis több érdemi megszólalás kellene a zsűritől, valamint – több klasszikus zene. Mert ha azt értjük is, hogy ennyi cukiság közepette rosszul venné ki magát a szigorúan tárgyszerű értékelés, az váltig furcsának tetszik, hogy a műsor egyelőre mostohán bánik a klasszikus zenével. Igaz, a produkció tévéadáson kívüli multimédiás szegleteiben fellelhetők teljes hosszban a gyerekek által előadott zeneszámok, ám nehéz tagadni, hogy ez a perifériára telepítés rossz üzenet, mert bátortalanságra vall, és mellékesnek mutatja magát a zenét. Persze az X-Faktor, a Megasztár és a többi úgynevezett tehetségkutató első adásaiban sem szokás a zenében tobzódni, ám ott ilyenkor a röhejes balfékeké a terep, s ami a fő különbség: ott – hiszik vagy sem – tényleg eleve nem a zenéé a főszerep.

A kereskedelmi tévés manírok megjelenése ezért is hathat aggasztóan, merthogy amúgy nagyon is lehet valódi küldetése a vitatható címadású műsorsorozatnak. A tehetségek felkutatása mellett – sőt, azon túl – e küldetés nyilvánvalóan az lehet, hogy hozzásegítse a tévénézőket a klasszikus zenével való találkozás élményéhez. Ehhez legelsősorban persze a zene közvetítésére van szükség, de majdnem ilyen fontos, hogy kerüljenek rokonszenves és hiteles közvetítők is. Ebből a szempontból a Virtuózok zsűrijének kiválasztása nagyjából sikeresnek tekinthető, s Kesselyák Gergely karmesterről az első két adás során már az is kiderült, hogy a vártnál is jobban, póztalanul és könnyeden tölti be zsűritagi szerepkörét. Ez pedig ezerszer fontosabb a szokott álceremóniáknál („a zsűri visszavonul a Virtuózok-kamionba”) meg a büszkén mutogatott díszzsebkendőknél. Hitelesség és szerethetőség nélkül ugyanis meghal a műsor, s ezért valójában még az se baj, ha egy-egy adás az édes kis gyönyörűségeké lesz. Mert ha van is oly szerencsés zenebarát, aki ellenszenves, kiélt pofák játéka révén jutott közel a klasszikus zenéhez, azért némi báj csak megkönnyítheti a műfajjal való barátkozás folyamatát. Csak aztán majd zene is legyen hozzá!

M1, október 24.

Figyelmébe ajánljuk

Hajléktalanság – akár két lépésben

Betegség, baleset, alkohol- és drogproblémák, megromlott házasság, bedőlt vállalkozás, uzsorakölcsön, élősködő hozzátartozók – néhány ok, amik könnyen pénztelenséghez vezethetnek, ahonnan pedig sok esetben már csak egy lépés az utcára kerülni. Minderről a Vöröskereszt hajléktalanokat gondozó miskolci intézményének lakói meséltek. 

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.