Tévésorozat

Végtelen lánc – Terápia

Film

Mostanság sok szó esik az olyan sorozatokról, melyek nyomán újabb és újabb helyi változatok születnek (Forbrydelsen, A híd, Broadchurch), ám ha volt széria, amely tényleg minden nációt megihletett, az Hagai Levi BeTipul című produkciója.

Horvátországtól Argentínáig rengeteg ország készítette el saját verzióját az elgyötört pszichológusról és pácienseiről, akiknek az élete párhuzamosan hullik darabjaira. Az HBO Magyarország a Társas játék után a Terápia esetében másodszor dolgozott izraeli sorozat alapján, és az előbbihez hasonlóan ez a széria is zöld utat kapott egy második évadra, mely október 27-én debütált az HBO-n.

Abban, hogy a sorozat szinte minden országban sikert aratott, jócskán közrejátszik, hogy a témája univerzális: az emberek pszichológiai problémái mindenütt hasonlóak, és a sorozatra jellemző vallomásos kitárulkozás többnyire vonzó a nézőknek. Ahogy Foucault mondja, a nyugati ember vallomástevő állat, és a társadalmunk minden szegmensébe, gyakorlatába beférkőzött vallomást valahogy az „igazság”, az önismeret eszközének tartjuk: egyszerre zavarba ejtő és felvillanyozó látni, ahogy különböző habitusú emberek lassan levetkőzik gátlásaikat, és legmélyebb titkaikról, szexualitásukról, félelmeikről vallanak. A gyóntatásból transzformálódott pszichoterápia eredetileg egy zárt, intim gyakorlat – a néző voyeurnek érzi magát, szégyenérzet és gyönyör egyszerre munkál benne a terápiás üléseket nézve. Ugyanakkor azt sem szabad elfelejtenünk, hogy a vallomást hallgató mi­féle hatalmi pozícióba kerül: András (Mácsai Pál) és a vele sokszor azonosuló néző is könnyen istennek, bírának érezheti magát, ahogy letekint ezekre a lelkileg lemeztelenedett emberekre. Megkísért minket a gondolat, hogy a pszichológus valójában csak narratívákat „gyárt”, életek szilánkjaiból önkényesen alkot értelmet, ami azzal is fenyegethet, hogy még nyomorultabbá teszi pácienseit, azt is elrontja, ami eddig működött. Ám hamar megszokjuk, hogy András csak tükör; hallgat és reagál, hagyja, hogy az epizódok időtartama alatt minden páciens maga jusson el a katarzisig, valamilyen felismerésig (Mácsai pontosan érzi, mikor kell háttérbe vonulnia). Nem ítélkezhet, nem dönthet helyettük. András passzivitása és deklarált távolságtartása ellenére minden ülés harc is: a páciensek felismerve, hogy kitárulkozásuk által alávetett pozícióba kerülhetnek, megküzdenek Andrással, dacolnak vele, tesztelik, habár eredetileg mind önszántukból jöttek el hozzá védett teret/menedéket látva rendelőjében. Ők is próbálnak domináns helyzetbe kerülni; gyakran felhasználják, bántják, manipulálják Andrást.

A széria kötött szerkezete tökéletesen alkalmas arra, hogy végig fenntartsa a feszültséget: a zárt térben játszódó 25 perces epizódok pont elegendő időt adnak egy-egy kisebb katarzis kibontakozására, melyek fokozatosan viszik előre minden szereplő cselekményszálát. Minden epizód a hét egy másik napján játszódik, felváltva követi egy-egy páciens kezelését. Mindegyikük külön történet, mely egyúttal András történetét is formálja. Eltérő a kapcsolatuk vele, más-más konfliktusaik, rituáléik vannak. A szereplők hangsúlyozottan használják a szűk teret: sokszor banális cselekvéseken, térhasználatukon és a tárgyakhoz fűződő viszonyukon keresztül kommunikálnak. A széria legizgalmasabb aspektusa, hogy a hét utolsó napján András kerül a páciens szerepébe; világossá válik, hogy az ő élete is széthullóban van – ő, aki páciensei számára csak a rendelőben létezik, valami megingathatatlan, bölcs, változatlan szoborként, akinek mintha nem lenne magánélete. Felvetődik az izgalmas kérdés, hogy ki őrzi az őrzőket. Vajon ez egy végtelen lánc, melyben minden pszichológusnak van egy pszichológusa? András is egy szuper­ego, egy bölcs anyafigura védett terébe (Csákányi Eszter) menekül, aki szintén mély traumákat hordoz.

A sorozat eleinte gondosan különválasztja András szakmai és magánéleti terét, ám hamarosan nyilvánvalóvá válik, hogy páciensei bizonyos fokig az ő tükörképei, saját elhibázott életének szilánkjai: a munkamánia, a házassági problémák, a lányától való elidegenedés, a kapuzárási pánik idején olyan vonzó új szerelem ígérete. Ahogy András élete kezd darabjaira esni, ahogy egybecsúszik szakma és magánélet, úgy bomlik fel a széria szigorú szerkezete is: egyre szabálytalanabbak az ülések, helyet cserél terapeuta és páciens, a rendelő zárt tere kinyílik, új szereplők, új helyszínek lépnek be a történetbe, az egymástól gondosan elkülönített páciensek is találkozni kezdenek, interakcióba lépnek egymással.

Ha szakmai szempontok szerint vizsgáljuk a Terápiát, megállapíthatjuk, hogy üdítő profizmussal készült: az epizódokat nagyjából felváltva rendezte Gigor Attila és Enyedi Ildikó, akik feszes, jól megírt forgatókönyv alapján dolgoztak, a magyar színjátszás kiváló dolgozóit sikerült megnyerni a főbb szerepekre (Marozsán Erika, Nagy Ervin, Nagy Zsolt, Szamosi Zsófia, Sztarenki Dóra, Für Anikó), akik láthatóan tökéletes magabiztossággal mozognak a széria zárt keretei között. Magyar viszonylatok közt szokatlan őszinteséggel esik szó a szexualitásról, ráadásul végre a párbeszédek is életszerűnek hangzanak. A Terápia mindig a nehezebb utat választja, elkerülve az olcsó giccset és kínálkozó egyszerű katarzist, és képes megfelelni a saját kötött szerkezete állította elvárásoknak.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.