Szegény ember Rockyja

Warrior - A végső menet

  • - kg -
  • 2012. március 10.

Film

Szezonjuk van a kevert harcművészeteknek. A bűn hálójában főszereplője egy MMA-bajnoknő, aki színészkedik, a Warriorban pedig két színész adja a ketrecharcost. Mostanában új szelek fújnak a sportfilmek piacán, A harcosban inkább a családi életet mutatták, mintsem a bokszot, a Pénzcsinálóban pedig inkább Brad Pittet, mint a baseballt - innen nézve a Napfény íze is sportfilm, hiszen 170-ből pár perc a páston zajlik.


 

Hál' istennek, a Warrior olyannyira ódivatú, hogy a Rocky már-már formabontó alkotásnak tűnik mellette. Ámbár a családi vonal azért itt is kicsit túl van hajtva. A testvéri szeretet szép dolog, de a családi traumák ketrecharc közbeni kibeszélése könnyen szétfeszíti a ketrec és a műfaj kereteit. Tom Hardy és Joel Edgerton elhidegült testvérek és egymásnak feszülő harcosok súlyos családi háttérrel terhelve. Nick Nolte egymaga testesíti meg a súlyos családi hátteret, a színész puszta látványa is a nehéz gyermekkor képzetét kelti, pedig még nem is mondott semmit. A könnyező Nolte egymaga van olyan brutális, mint mikor Koba, a posztszovjet pankrátor nekimegy a poszt-középiskolai tanárt játszó Edgertonnak, Hardy pedig tényleg úgy fest, mintha Nolte génjeit örökölte volna. Értette a dolgát, aki a szerepeket kiosztotta, de az is, aki felosztotta a jeleneteket a család és a ketrec (köszönjük az analógiát, de majd máskor) között, mert a fele-fele mégiscsak egy sokkal becsületesebb arány, mint az 1/4 boksz, 3/4 anyakomplexus, vagy a kicsi baseball, sok Brad Pitt.

A Parlux Entertainment bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.