Tévé

A férfi, akinek megvolt Kylie Minogue

DTK Show

  • Solymosi Bálint
  • 2012. március 11.

Film

Amikor ilyen csend támad, nagy valószínűséggel áll valaki nő abban a csendben, és ez nem a legrosszabb feltételezésünk, mi több, nem nélkülöz némi izgalmat a helyzet. Ama csend lehet indulat, gondolat, a bosszú angyala, fantáziánk világa - sápadt, kíméletlen némaság. Maradjunk most annál a csendnél, ami azután következik be, miután véget vetnek a zenének, amely azok közül a szignálok közül való, amelyekre rajongva ügyel a televízió, mármint hogy semmiféle vonzerővel és karakterrel ne bírjanak - ez zeneszerzőknek igazi kihívást jelenthet. Egy srác felkonferálja D. Tóth Krisztát, akinek mai vendégei, mondja, játékról, életről, halálról mesélnek majd megdöbbentő és vidám történeteket.

Eközben a műsorvezető Kylie Minogue egyik slágerére levonul a fenséges lépcsősoron, ahogy kell. Megáll, gesztikulál egy úgynevezett stylist rémálomszerű rongyaiban, és itt van a fent említett indiszkrét momentum; vagy talán nem is az, annyira legföljebb, mint amikor halakat lesünk meg vagy a vízfelszínen a kérészeket. Akárhogy is, ajkai nyílnak, és szól: egy magánhistóriába avatja be fiatalokból toborzott közönségét. A mese szerint kisgyermeke avval tréfált meg egy asszonyt, aki "valamiért" nem akart új műfogsort venni, hogy annak kedveskedő közeledésére egyszer csak az anyjához fordult, és megkérdezte, a néninek miért sárgák a fogai, és miért "büdi a szájája". Így mondta, mondja D. Tóth finoman nevetgélve, és mindenkinek nevethetnékje támad erre.

Nos tehát, ehhez kellett az a csönd, amely a filmekben a párbajok idejét jelzi. És így mint párbajhős jelenik meg egy szál rózsával a kézben Rózsa György, harmadszori felszólításra, mivel nem hallgat, csak a "rózsagyurira"; bájosnak kigondolt gyerekcsíny ez, mint ahogy az is, hogy tán megvolt neki Kylie Minogue. Azonban nem veszünk el a történet részleteiben, annyi mindenről kell még beszélni, hiszen Kylie-n felül is rengeteg remek nőt megcsinált ez a Gyuri, és még mennyi sorozatot mellé, hajjaj! Az ajánlóból tudhatjuk, hogy ez a show feltár magánéleti titkokat, miközben "ahol tud, segít". Minthogy ez a talkshow műfaja volna, amit D. Tóth Kriszta "hozott vissza a képernyőre", ki tudja, mennyire számon kérhető, ám az iróniának és öniróniának, emelkedettségnek vagy hétköznapiságnak semmi nyoma; ugyanakkor eléggé feltűnő, hogy a műsorvezető néhányszor az öniróniára hivatkozik. Nem lehet ezt másként érteni, mint önmentegető gesztust, illetve hogy valami ilyesmik elkelnének a műsorban, ha már társalogniuk kell.

Nekünk ugyan szálat nem hiányzik, viszont ezt látva semmivel sem tűnik elvetemültebb ötletnek kitalálni egy másféle múltat és egy szebb jelent, hátha az érdekesebb lesz - mert ezzel semmit nem tud kezdeni a show. A meghívottak - Al Ghaoui Hesna, a rettenthetetlen tudósító és testvére, majd Mucsi Zoltán és Scherer Péter, azaz Kapa és Pepe, az "alternatív nevettetők" - legyenek mégoly bátrak és kreatívak, játékra teremtettek, mégis, akárha egy paralel világból, egy másik dimenzióból (valami ilyesmire gondolhat Dörner György?) lépnének elő, és ülnének tehetetlenül a köztévé díszletei között.

DTK: miket is jelent ez a világban? Van erre egy játékos felhívás, hogy aki erre meg arra jár idegen országokban, és találkozik a DTK szóképpel, az a "megfejtést" küldje be a szerkesztőségbe (egy ilyen hazai példa a Debreceni Tengerimalac Klub). Szerintünk ez magyarul azt jelenti, amikor a szívünktől nem messze lévő mond vagy tesz valami "furcsát", és a megértéstől és az érdektelenségtől kissé elhülyülve félrehajtjuk fejünket, szemünket lesütjük; nem szólunk, nem mondjuk ki: Drága, tudod, kínos!

M1, február 23.


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.