Tévé

A férfi, akinek megvolt Kylie Minogue

DTK Show

  • Solymosi Bálint
  • 2012. március 11.

Film

Amikor ilyen csend támad, nagy valószínűséggel áll valaki nő abban a csendben, és ez nem a legrosszabb feltételezésünk, mi több, nem nélkülöz némi izgalmat a helyzet. Ama csend lehet indulat, gondolat, a bosszú angyala, fantáziánk világa - sápadt, kíméletlen némaság. Maradjunk most annál a csendnél, ami azután következik be, miután véget vetnek a zenének, amely azok közül a szignálok közül való, amelyekre rajongva ügyel a televízió, mármint hogy semmiféle vonzerővel és karakterrel ne bírjanak - ez zeneszerzőknek igazi kihívást jelenthet. Egy srác felkonferálja D. Tóth Krisztát, akinek mai vendégei, mondja, játékról, életről, halálról mesélnek majd megdöbbentő és vidám történeteket.

Eközben a műsorvezető Kylie Minogue egyik slágerére levonul a fenséges lépcsősoron, ahogy kell. Megáll, gesztikulál egy úgynevezett stylist rémálomszerű rongyaiban, és itt van a fent említett indiszkrét momentum; vagy talán nem is az, annyira legföljebb, mint amikor halakat lesünk meg vagy a vízfelszínen a kérészeket. Akárhogy is, ajkai nyílnak, és szól: egy magánhistóriába avatja be fiatalokból toborzott közönségét. A mese szerint kisgyermeke avval tréfált meg egy asszonyt, aki "valamiért" nem akart új műfogsort venni, hogy annak kedveskedő közeledésére egyszer csak az anyjához fordult, és megkérdezte, a néninek miért sárgák a fogai, és miért "büdi a szájája". Így mondta, mondja D. Tóth finoman nevetgélve, és mindenkinek nevethetnékje támad erre.

Nos tehát, ehhez kellett az a csönd, amely a filmekben a párbajok idejét jelzi. És így mint párbajhős jelenik meg egy szál rózsával a kézben Rózsa György, harmadszori felszólításra, mivel nem hallgat, csak a "rózsagyurira"; bájosnak kigondolt gyerekcsíny ez, mint ahogy az is, hogy tán megvolt neki Kylie Minogue. Azonban nem veszünk el a történet részleteiben, annyi mindenről kell még beszélni, hiszen Kylie-n felül is rengeteg remek nőt megcsinált ez a Gyuri, és még mennyi sorozatot mellé, hajjaj! Az ajánlóból tudhatjuk, hogy ez a show feltár magánéleti titkokat, miközben "ahol tud, segít". Minthogy ez a talkshow műfaja volna, amit D. Tóth Kriszta "hozott vissza a képernyőre", ki tudja, mennyire számon kérhető, ám az iróniának és öniróniának, emelkedettségnek vagy hétköznapiságnak semmi nyoma; ugyanakkor eléggé feltűnő, hogy a műsorvezető néhányszor az öniróniára hivatkozik. Nem lehet ezt másként érteni, mint önmentegető gesztust, illetve hogy valami ilyesmik elkelnének a műsorban, ha már társalogniuk kell.

Nekünk ugyan szálat nem hiányzik, viszont ezt látva semmivel sem tűnik elvetemültebb ötletnek kitalálni egy másféle múltat és egy szebb jelent, hátha az érdekesebb lesz - mert ezzel semmit nem tud kezdeni a show. A meghívottak - Al Ghaoui Hesna, a rettenthetetlen tudósító és testvére, majd Mucsi Zoltán és Scherer Péter, azaz Kapa és Pepe, az "alternatív nevettetők" - legyenek mégoly bátrak és kreatívak, játékra teremtettek, mégis, akárha egy paralel világból, egy másik dimenzióból (valami ilyesmire gondolhat Dörner György?) lépnének elő, és ülnének tehetetlenül a köztévé díszletei között.

DTK: miket is jelent ez a világban? Van erre egy játékos felhívás, hogy aki erre meg arra jár idegen országokban, és találkozik a DTK szóképpel, az a "megfejtést" küldje be a szerkesztőségbe (egy ilyen hazai példa a Debreceni Tengerimalac Klub). Szerintünk ez magyarul azt jelenti, amikor a szívünktől nem messze lévő mond vagy tesz valami "furcsát", és a megértéstől és az érdektelenségtől kissé elhülyülve félrehajtjuk fejünket, szemünket lesütjük; nem szólunk, nem mondjuk ki: Drága, tudod, kínos!

M1, február 23.


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.