Védhetetlen

  • - kg -
  • 2012. március 9.

Film

23000000, 33 000000, 23000000. Denzel Washington termelőerejének fokmérői ezek a dollárban értendő összegek. Elmúlt három filmje statisztikái alapján ennyit ér ma az 57 éves színész a premier hetében, az amerikai mozikban, ha akciófilmben keménykedik.

Csak kevés deres halántékú akcióhős dicsekedhet ilyen kiegyensúlyozott teljesítménynyel - Willis leszálló ágban, Neeson felszállóban, Washington rendíthetetlenül a topon. És amíg ott van, addig nem is kell mást tennie, mint a rábízott ember- és eszközállományt biztonságban célba juttatnia. Vonatokat, metrószerelvényeket vagy - mint jelen esetben - egy sokakat befeketítő fájlt, melynek megszerzésében a világ minden hárombetűs al- és felvilági szervezete érdekelt. Denzel egykor maga is része volt az establishmentnek, de az EGO-t megtépázta a CIA, így lett a sikeres ügynökből AWOL (absent without leave - engedély nélkül lelépett). Józan emberi számítás szerint a visszafogott fanyalgásnak kéne most itt következnie, rutinszerű sopánkodásnak Hollywoodról meg a műfaj kiszámíthatóságáról (Washington, a majdnem rossz jó a makulátlanul jó Ryan Reynoldsszal párban állja a golyózáport), és belekötni sem is igen lehetne a lesújtó szép szavakba. A megengedőbb verzió szerint viszont olyannyira tét nélküli a sztori, hogy attól bátran el is lehet tekinteni (minden úgy lesz, ahogy várjuk), ez esetben viszont Daniel Espinosa filmje meglehetősen szórakoztató tud lenni. Fokvárosban amúgy is rég akcióztunk, és Robert Patrick felpuffadt ábrázata is rég töltötte be a gyöngyvásznat.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.