Tévétorrent

Welcome To Sweden

  • G. A.
  • 2015. január 19.

Film

Úgy indulunk, mintha Bayer Zsolt készített volna egy sorozatot a székelyekről, akik kétpercenként kifektetik a nézőt egy-egy szellemes & mély szentenciával, majd a Jóisten melléjük telepedik a söntésnél, hogy együtt kérjék ki deciben a pálinkát (a háttérben vidám barnamedvék kergetőznek rövidgatyás vándorokkal).

Úgy az első két rész után a nézőt az elemi kíváncsiság ragasztja elsősorban a sorozathoz, hogy vajon az alkotók mivel ellensúlyozzák majd a skandináv közhelyek lefegyverző parádéját – és ha nem volna az egész annyira lehangoló, még radikálisnak is tekinthetnénk, hogy egyáltalán semmivel. Az Amerikából szívügyi okokból Svédországba emigráló Bruce-t követve rácsodálkozhatunk arra, hogy az ország összes lakosa magas, szőke, és szeret lerészegedni a szaunában, ahová – kapaszkodjanak meg – pucéran vonulnak be ezek a furcsa nyelven hadaró, maguknak való formák. Olyan világban járunk, ahol a Volvók sohasem karamboloznak, mindenki tud angolul, a faji/vallási/politikai feszültségeket meghaladták rég, ha pedig épp nincs munkád, a közvetítőközpont azonnal segít – vagyis konfliktusok sincsenek, és így tulajdonképpen cselekményről sem beszélhetünk, ami elég bátor húzás egy nem különösebben vicces sitcomtól.

Jó hír ellenben, hogy Amy Poehler ezerszer szellemesebb az öccsénél, a kreátorként és főszereplőként is bevetett Gregnél, a svéd anyóst alakító Lena Olin pedig a hatvanhoz közel is káprázatos jelenség. Kettő-null a nőknek – de mi itt, a haladó Európában azért már nem érjük be ennyivel.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.