Zárt intézet és kényszergyógykezelés: újra itt a szovjet világ

Film

Használati útmutató a szabaduláshoz.

Zárt intézet és kényszergyógykezelés – két olyan fogalom, amely életének utolsó időszakában a legnagyobb magyart éppúgy rémítette, akárcsak a szovjet világ bátor ellenzéki értelmiségijeit. Alekszandr Kuznyecov – a  Verzió fesztiválon szereplő, Használati útmutató a szabaduláshoz című – dokumentumfilmjében most nem történelmi hősök, hanem két, az átlagnál valamivel nehezebb felfogású és sokkalta hányatottabb gyermekkort megélő orosz lány szembesül szabadságjogainak diagnózisokon alapuló felfüggesztésével. Az akár életfogytig is tartó jogfosztás állapotát egy kelet-szibériai intézetben szenvedi el – számos társával együtt – a két barátnő, Julija és Kátya, s habár a környezet barátságosabb az európai néző által vártnál, mi több, még szeretetteljesnek is mondható, azért a lányok küzdelme a szabadulásért és az önrendelkezési jog visszaszerzéséért nagyon is érthető.

false

Persze tudjuk, a dokumentumfilm hagyományosan a reménytelen helyzetek műfaja, így nem lepődünk meg azon, hogy hamar feltárul előttünk a jelen idejű (és egyúttal örök) orosz bürokrácia feneketlen mélysége, ahol a dermesztően fagyott arcú bírónő gyermekkorban fölvett állapotfelmérések alapján hozza meg és darálja el ítéletét, továbbra is fönntartva felnőtt emberek jogfosztottságát. A film végére azért mégis összejön egy siker: az egyik lány visszanyeri a szabadságát és vonatra száll, hogy megkezdhesse a maga önálló életét. A néző pedig vegyes érzésekkel szemléli a megindító záróperceket. Nemcsak azért, mert a másik lány helyzetének látványos vigasztalansága már-már a hatásvadászat látszatába keveri a film alkotóit, hanem mivel általánosságban sejti, mi is várhat Julijára kinn, a szabadságban, amelyért oly kitartóan küzdött.

Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál, 2016. november 8–13., Budapest

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.