Zárt intézet és kényszergyógykezelés: újra itt a szovjet világ

Film

Használati útmutató a szabaduláshoz.

Zárt intézet és kényszergyógykezelés – két olyan fogalom, amely életének utolsó időszakában a legnagyobb magyart éppúgy rémítette, akárcsak a szovjet világ bátor ellenzéki értelmiségijeit. Alekszandr Kuznyecov – a  Verzió fesztiválon szereplő, Használati útmutató a szabaduláshoz című – dokumentumfilmjében most nem történelmi hősök, hanem két, az átlagnál valamivel nehezebb felfogású és sokkalta hányatottabb gyermekkort megélő orosz lány szembesül szabadságjogainak diagnózisokon alapuló felfüggesztésével. Az akár életfogytig is tartó jogfosztás állapotát egy kelet-szibériai intézetben szenvedi el – számos társával együtt – a két barátnő, Julija és Kátya, s habár a környezet barátságosabb az európai néző által vártnál, mi több, még szeretetteljesnek is mondható, azért a lányok küzdelme a szabadulásért és az önrendelkezési jog visszaszerzéséért nagyon is érthető.

false

Persze tudjuk, a dokumentumfilm hagyományosan a reménytelen helyzetek műfaja, így nem lepődünk meg azon, hogy hamar feltárul előttünk a jelen idejű (és egyúttal örök) orosz bürokrácia feneketlen mélysége, ahol a dermesztően fagyott arcú bírónő gyermekkorban fölvett állapotfelmérések alapján hozza meg és darálja el ítéletét, továbbra is fönntartva felnőtt emberek jogfosztottságát. A film végére azért mégis összejön egy siker: az egyik lány visszanyeri a szabadságát és vonatra száll, hogy megkezdhesse a maga önálló életét. A néző pedig vegyes érzésekkel szemléli a megindító záróperceket. Nemcsak azért, mert a másik lány helyzetének látványos vigasztalansága már-már a hatásvadászat látszatába keveri a film alkotóit, hanem mivel általánosságban sejti, mi is várhat Julijára kinn, a szabadságban, amelyért oly kitartóan küzdött.

Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál, 2016. november 8–13., Budapest

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.