Film

Idegpálya

Film

Nagyon zavarba ejtő, amikor egy nem különösebben jelentős film megragadja a „korszellemet”. A címbeli Idegpálya egy online közösségi játék, melyben a felhasználók Játékosokra és Nézőkre oszlanak: a Nézők vadabbnál vadabb feladatokat adnak a Játékosoknak, akik egy-egy kunszt végrehajtása után pénzt kapnak. Hiába a bájos főszereplők és az ő unalmas szerelmi bonyodalmaik, a történet főhőse a játék. Ahogy egyre jobban megismerjük a menetét, úgy bontakoznak ki korunk égető kérdései a közösségi média sajátos működésmódjáról. Hogyan gyűjt rólunk adatokat egy-egy szolgáltató? Hogyan hasznos, társadalmat védő eszköz és destruktív fegyver egyszerre az online mozgalmakat működtető bázisdemokrácia? Hogyan demokratizálja és egyszerre értékteleníti el a hírnevet a közösségi média? Hogyan fonódik össze egyre jobban az online és offline tér? Az Idegpálya adatokat gyűjt (pénzt utal a bankszámlánkra vagy semmissé teszi az összes megtakarításunk), híressé tesz vagy megszégyenít, alternatív nyilvánosságot teremt és élete­ket tesz tönkre.

A film azzal a formai problémával is eljátszik, hogy hogyan lehet a közösségi média működésmódját filmre ültetni: mivel főleg a külsődleges jegyekkel kísérletezik – és nem a szerkezettel –, ebben nem sok újat tud nyújtani. Ami egy kicsit nagyobb baj, hogy néha túlságosan is elhiszi magáról, hogy okos (egy ilyen filmben kissé idegenül hat A világítótoronyból vett céltalan idézetekkel dobálózni). Lelke mélyén ez a mozi love story/egy félénk lány fejlődéstörténete, hatásos akciójelenetekkel és némi agyi aktivitással.

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.