Film

Idegpálya

Film

Nagyon zavarba ejtő, amikor egy nem különösebben jelentős film megragadja a „korszellemet”. A címbeli Idegpálya egy online közösségi játék, melyben a felhasználók Játékosokra és Nézőkre oszlanak: a Nézők vadabbnál vadabb feladatokat adnak a Játékosoknak, akik egy-egy kunszt végrehajtása után pénzt kapnak. Hiába a bájos főszereplők és az ő unalmas szerelmi bonyodalmaik, a történet főhőse a játék. Ahogy egyre jobban megismerjük a menetét, úgy bontakoznak ki korunk égető kérdései a közösségi média sajátos működésmódjáról. Hogyan gyűjt rólunk adatokat egy-egy szolgáltató? Hogyan hasznos, társadalmat védő eszköz és destruktív fegyver egyszerre az online mozgalmakat működtető bázisdemokrácia? Hogyan demokratizálja és egyszerre értékteleníti el a hírnevet a közösségi média? Hogyan fonódik össze egyre jobban az online és offline tér? Az Idegpálya adatokat gyűjt (pénzt utal a bankszámlánkra vagy semmissé teszi az összes megtakarításunk), híressé tesz vagy megszégyenít, alternatív nyilvánosságot teremt és élete­ket tesz tönkre.

A film azzal a formai problémával is eljátszik, hogy hogyan lehet a közösségi média működésmódját filmre ültetni: mivel főleg a külsődleges jegyekkel kísérletezik – és nem a szerkezettel –, ebben nem sok újat tud nyújtani. Ami egy kicsit nagyobb baj, hogy néha túlságosan is elhiszi magáról, hogy okos (egy ilyen filmben kissé idegenül hat A világítótoronyból vett céltalan idézetekkel dobálózni). Lelke mélyén ez a mozi love story/egy félénk lány fejlődéstörténete, hatásos akciójelenetekkel és némi agyi aktivitással.

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.