Film

Idegpálya

Film

Nagyon zavarba ejtő, amikor egy nem különösebben jelentős film megragadja a „korszellemet”. A címbeli Idegpálya egy online közösségi játék, melyben a felhasználók Játékosokra és Nézőkre oszlanak: a Nézők vadabbnál vadabb feladatokat adnak a Játékosoknak, akik egy-egy kunszt végrehajtása után pénzt kapnak. Hiába a bájos főszereplők és az ő unalmas szerelmi bonyodalmaik, a történet főhőse a játék. Ahogy egyre jobban megismerjük a menetét, úgy bontakoznak ki korunk égető kérdései a közösségi média sajátos működésmódjáról. Hogyan gyűjt rólunk adatokat egy-egy szolgáltató? Hogyan hasznos, társadalmat védő eszköz és destruktív fegyver egyszerre az online mozgalmakat működtető bázisdemokrácia? Hogyan demokratizálja és egyszerre értékteleníti el a hírnevet a közösségi média? Hogyan fonódik össze egyre jobban az online és offline tér? Az Idegpálya adatokat gyűjt (pénzt utal a bankszámlánkra vagy semmissé teszi az összes megtakarításunk), híressé tesz vagy megszégyenít, alternatív nyilvánosságot teremt és élete­ket tesz tönkre.

A film azzal a formai problémával is eljátszik, hogy hogyan lehet a közösségi média működésmódját filmre ültetni: mivel főleg a külsődleges jegyekkel kísérletezik – és nem a szerkezettel –, ebben nem sok újat tud nyújtani. Ami egy kicsit nagyobb baj, hogy néha túlságosan is elhiszi magáról, hogy okos (egy ilyen filmben kissé idegenül hat A világítótoronyból vett céltalan idézetekkel dobálózni). Lelke mélyén ez a mozi love story/egy félénk lány fejlődéstörténete, hatásos akciójelenetekkel és némi agyi aktivitással.

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.