étel, hordó

Agora – Tatabánya

  • ételhordó
  • 2017. május 6.

Gasztro

Tatabánya összefércelt város, négy település egyesítése után jött létre 1947-ben. Történelmi városközpontja nincsen, amit itt centrumnak hívnak, valójában egy kijelölt terület a panelek árnyékában, leginkább sztráda menti bevásárlóközpontra emlékeztet. 1985-ben húzták fel ide a Közművelődés Házát, ami ma már a Vértes Agorája nevet viseli. A programfüzetben Miklósa Erika áriaestjétől a Dumaszínházig változatos a kínálat, de sehol egy mulatós est, egy Trianon-parti, egy pálinkakóstoló. A vendéglátást a házban lévő, ám külön bejáratú Agora kávézóra és étteremre bízták; a honlapjukon olvasható referenciák alapján úgy tűnik, hogy a fellépő művészeket is itt szokták megetetni. Fábry Sándor a krémest, Kern András és Hernádi Judit a kávét dicséri, a Budapest Bár csapata szerint „csuda jó volt minden étel és ital”.

Azt nem mondhatnánk, hogy a berendezés az épülethez illeszkedne. Az Agora belseje a jól kiválogatott antik dekorációnak köszönhetően még a modern feliratok és térelemek ellenére is inkább egy régi cukrászdára emlékeztet. Hétköznap kora délutánhoz képest elég sokan vannak, de mintha mindenki csak kávézni vagy süteményezni jött volna, a felszolgáló meg is lepődik, amikor az ételek felől érdeklődünk. A napi krémlevest (650 Ft) simán leburgonyázza, miközben az zeller, de különben teljesen oké. A sonkás tagliatelle (1750 Ft) egy menő olasz étteremben is nyerő volna, a tészta tökéletes „al dente”, a fokhagymás olívaolaj szinte belesimul, és a sonka sem tűnik a szokásos gépi terméknek. Ennél is jobban meglepődünk az omlós báránytekercsen (3550 Ft), ami valahol félúton van a burger és a sült hús között, de mindkettőnek kizárólag a jó tulajdonságaival. Remekül passzol hozzá az ún. zöldséges nudli, amit az étlap szerint zöldborsóból, tárkonyból, gyökérből, karfiolból és mustármagból ke­vertek – magunktól biztosan nem jöttünk volna rá.

A végére marad a belga csokitorta (790 Ft), ami pedig fényesen igazolja az átlagosnál nagyobb cukrászdai közérdeklődést.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.