étel ,hordó

Átrium - Debrecen

  • ételhordó
  • 2018. november 4.

Gasztro

Nem ennek a cikknek a feladata, hogy a debreceni Déri Múzeum mögött álló épületegyüttes (Kölcsey Központ, MODEM, Hotel Lycium) városképre gyakorolt hatásait elemezze, ám az bizonyos, hogy sokan a 21. századi debreceni megújhodás szimbólumaként tekintenek rá. Minket egy olyan reptéri várócsarnokra emlékeztet, ahol van rá lehetőség, hogy mindenféle üzletemberek villámkonferenciázzanak, majd húzzanak haza, de a négycsillagos szállodának köszönhetően maradhatnak is.

Nos, az Átrium ennek a szállodának (a Hotel Lyciumnak) az étterme, bár enteriőrje alapján inkább konferenciateremnek mondanánk. Noha csupa üveg tetőzetének köszönhetően szinte bevágódik a fény, mégis neonos hivatalosság honol, de arról nyilván nem az üzletvezetés tehet, hogy odakint éppen borult az ég. „Az Átrium étterem konyhája nem távolodik el a tradicionális magyar gasztronómiától, mégis a legmodernebb konyhatechnológia segítségével a múltat fuzionálja a jelenbe, sőt, olykor a jövőbe is” – olvassuk a fellengzős szöveget.

A spárgakrémleves (1490 Ft) teáskannában érkezik, a belevalók, azaz a füstölt lazac és az ún. burgonyafasírtok a tányérban várják, hogy megöntözzék őket. Bekötött szemmel azt mondanánk, hogy ez valami vegyes zöldségkrémleves lehet, amiből néha kiérezhető a spárga íze is. A lazac korrekt, a burgonyafasírt inkább sült krumplira emlékeztet. A roston sült camembert gyümölcskompóttal, zöldséges tavaszi tekerccsel (2250 Ft) afféle jelzőrakéta; arra figyelmeztet, hogy gondolnak a vegákra is. Friss alkotórészt bajosan fedezünk fel benne, mintha a tekercset is előre legyártották volna, mégis kár lenne panaszkodni, hiszen normálisan elkészítették. Nem így a kecskesajttal, házi sonkával töltött pulyamellet (2500 Ft), melynek fogyasztása közben megáll a kés levegőben. Igaz, hogy a köretnek szánt krumpli és karamellizált körte megfelelő, a hús és panír pedig kifejezetten ízletes, korántsem teljes az öröm. Hiányzik ugyanis a töltelék, sem sonka, sem sajt, csak az e célra kialakított „zsebek” mindkét szeletben. Nem is lenne ez akkora baj, ha jelzésünkre legalább egy bocsánatkérést kapnánk, de úgy látszik, az Átriumban ezen a vonalon is a „múltat fuzionálják a jelenbe”. Azt a nem is olyan távoli múltat, amikor még a vendégnek kellett elnézést kérni azért, hogy rendelni, esetleg reklamálni merészelt.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.