étel ,hordó

Átrium - Debrecen

  • ételhordó
  • 2018. november 4.

Gasztro

Nem ennek a cikknek a feladata, hogy a debreceni Déri Múzeum mögött álló épületegyüttes (Kölcsey Központ, MODEM, Hotel Lycium) városképre gyakorolt hatásait elemezze, ám az bizonyos, hogy sokan a 21. századi debreceni megújhodás szimbólumaként tekintenek rá. Minket egy olyan reptéri várócsarnokra emlékeztet, ahol van rá lehetőség, hogy mindenféle üzletemberek villámkonferenciázzanak, majd húzzanak haza, de a négycsillagos szállodának köszönhetően maradhatnak is.

Nos, az Átrium ennek a szállodának (a Hotel Lyciumnak) az étterme, bár enteriőrje alapján inkább konferenciateremnek mondanánk. Noha csupa üveg tetőzetének köszönhetően szinte bevágódik a fény, mégis neonos hivatalosság honol, de arról nyilván nem az üzletvezetés tehet, hogy odakint éppen borult az ég. „Az Átrium étterem konyhája nem távolodik el a tradicionális magyar gasztronómiától, mégis a legmodernebb konyhatechnológia segítségével a múltat fuzionálja a jelenbe, sőt, olykor a jövőbe is” – olvassuk a fellengzős szöveget.

A spárgakrémleves (1490 Ft) teáskannában érkezik, a belevalók, azaz a füstölt lazac és az ún. burgonyafasírtok a tányérban várják, hogy megöntözzék őket. Bekötött szemmel azt mondanánk, hogy ez valami vegyes zöldségkrémleves lehet, amiből néha kiérezhető a spárga íze is. A lazac korrekt, a burgonyafasírt inkább sült krumplira emlékeztet. A roston sült camembert gyümölcskompóttal, zöldséges tavaszi tekerccsel (2250 Ft) afféle jelzőrakéta; arra figyelmeztet, hogy gondolnak a vegákra is. Friss alkotórészt bajosan fedezünk fel benne, mintha a tekercset is előre legyártották volna, mégis kár lenne panaszkodni, hiszen normálisan elkészítették. Nem így a kecskesajttal, házi sonkával töltött pulyamellet (2500 Ft), melynek fogyasztása közben megáll a kés levegőben. Igaz, hogy a köretnek szánt krumpli és karamellizált körte megfelelő, a hús és panír pedig kifejezetten ízletes, korántsem teljes az öröm. Hiányzik ugyanis a töltelék, sem sonka, sem sajt, csak az e célra kialakított „zsebek” mindkét szeletben. Nem is lenne ez akkora baj, ha jelzésünkre legalább egy bocsánatkérést kapnánk, de úgy látszik, az Átriumban ezen a vonalon is a „múltat fuzionálják a jelenbe”. Azt a nem is olyan távoli múltat, amikor még a vendégnek kellett elnézést kérni azért, hogy rendelni, esetleg reklamálni merészelt.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.