étel, hordó

Befőtt bisztró

  • ételhordó
  • 2012. szeptember 3.

Gasztro

"Nincs önök között véletlenül egy belsőépítész?" - kérdeztük három évvel ezelőtt (lásd: Étel, hordó, Magyar Narancs, 2009. június 27.), a Vígszínház mögötti Művész étterem kapcsán. A koszttal nem volt különösebb bajunk, de a berendezéssel, a dekorációval (és az elnevezéssel) komoly fenntartásaink akadtak.

Rég elfelejtettük az egészet, de a szombati, késő délutáni zuhé épp a Szent István körúton ért, mi pedig - micsoda véletlen! - épp a profilváltásba szaladtunk bele. A Művész új arca annyira más, hogy elsőre azt hittük, még egy étterem nyílt a Vígszínház utcában.

Neve alapján a nagymamis-romkocsmás vonalra helyeznénk a Befőtt bisztrót, de az étlapot olvasva már a szokásos sokasággal szemezhetünk: "magyaros" és "olaszos" ügyek mellett burgerek és tortillák. Tudjuk persze, hogy kissé gyanús, ha a cigánypecsenye és a lazacos zöldtészta kéksajt-mártásbanugyanabban a könyvben szerepel - de mit számít ez, ha a kiszolgálás udvarias, a környezet sokat javult? Jópofa, hogy limonádénkat (550 Ft/fél liter) befőttesüvegben kapjuk.

A libaleves gazdagon maceszgombóccal (550 Ft) szikkadt húsa annyira lerontja az egyébként ígéretes levet és gombócot, hogy ha a kiírásban mellőznék a "gazdagon" szót, senki nem reklamálna a darabkákért. Ellenben a vegaburgert (590 Ft) tényleg csak amerikánerrel fúrhatnánk: "húsa", a cukkinibe tekert sajt kiváló, miként a zsömle és a zöldséges, öntetes körítés is. Pláne ennyiért.

A "komolyabbnak" szánt zsályás kacsamellcsíkok sütőtökös gnocchival (1980 Ft) viszont nem ilyen egyszerű képlet: van benne meló, csak éppen felesleges. A hús - miként a liba a levesben - túl kemény, a sütőtök ízét viszont nem érezni. Mintha nagyon megszaladt volna az a kéz a sótartóval. Nem csoda, hogy az ilyen menet után már a közepes csokiszuflét (650 Ft) is mentőövnek éreznénk. Az édesség jobb a közepesnél, de talán stílszerűbb lett volna, ha a desszertek közt befőttekből válogathatnánk.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.