étel, hordó

Csalánosi csárda

  • ételhordó
  • 2016. február 7.

Gasztro

Mivel az óbudai helyek java „Szindbád jegyében” üzemel, üdítő színfolt az olyan étterem, amely másféle tradícióval próbál híveket szerezni. Még akkor is, ha a Fő téren álló Csalánosi csárdát bárhol berendezhették volna az országban. Az ilyet szokták magyarosnak mondani, és az ilyenből legalább kettő van minden tízezernél nagyobb lélekszámú településen, illetve a főutak mentén, úgy száz kilométerenként, ám itt, a panelerdő és Krúdy Gyula árnyékában elég különös képződmény. Úgy is, ha tudjuk, hogy az igazi Csalánosi csárda Kecskemét mellett található, és még verset is írtak hozzá. „Erdő mellett épült fel ez a szép ékkő / Ez az igényes panzió és kedves vendéglő / Előtte a mutatós szép csobogó kis tó / Mely a díszhalak számára Eldorádó” – olvassuk a költő sorait honlapjukon, vagyis az óbudai étterem afféle fiók­intézmény lehet.

Noha csobogó tóval nem szolgálnak Budapesten, amint belépünk az ajtón, műköves vízesést veszünk észre. Különben a tágas helyiség berendezése „csárdás” szeretne lenni, vannak kerítésre húzott köcsögök, ökörszekeres festmény, és így tovább, de sokkal szembetűnőbb az a reménytelen lakberendezői elképzelés, amely a 21. századi anyagokból próbál száz évvel korábbi hangulatot teremteni.

Viszont a felszolgálás korrekt, és az étlap sem okoz különösebb meglepetést. A csalánosi gulyás (1190 Ft), amelybe gombát, tejfölt és csipetkét is tesznek, megfelelő alapanyagokból készül, így a legjobb szívvel ajánljuk: egy kicsit tér csak el a szokványostól, pont annyira, hogy megjegyezzük. Ilyen a sertésflekken is (2090 Ft), amit hagymás-borsos csirkemájjal szórnak tele. Nem kell hozzá tudomány, nem is nagy bravúr, ám a szintén kiváló és jól megdolgozott húsra a legjobb választásnak tűnik az efféle feltét. Külön dicséret jár a krumplinak és az uborkasalátának (600 Ft) is. Érdekes módon a leginkább kreatívnak gondolt, mozzarellával töltött csirkebatyu baconben (2190 Ft) már egyáltalán nem izgalmas, bár ezzel sem lehet semmi bajunk, és ugyanezt mondhatjuk a csalánosi palacsintáról (890 Ft), amit sűrű gesztenyemasszával töltöttek meg, s vaníliával öntöttek le. Nem vagyunk tőle rosszul, de nem is őrizzük meg emlékezetünkben. Annál inkább a mennyiségeket. Ezerszer leírtuk már, hogy semmi szükség a túlzásba vitt adagokra, még akkor sem, ha ez az állítólagos közönségigény. Különben sem láttunk olyat, hogy a hungarocellben hazavitt étel felmelegített vacsoraként ugyanolyan örömöt okozzon, mint pár órával korábban.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.