étel, hordó

Gigler

  • ételhordó
  • 2019. április 28.

Gasztro

A nagy versengés ellenére sem lehet vitás, hogy Óbuda legpofátlanabb építészeti „megoldása” a Flórián térnél a Szőlő utcai tízemeletes házak paneltömbje, ami úgy takarja be a mögöttes hegyi panorámát, mint gondoskodó anya a gyermekét. Ám nagyot tévedünk, ha e látványosság alapján azt képzeljük, hogy a közelben kizárólag házgyári épületek sorakoznak. Többnyire azok, de néhány környező utcában más a látkép: csodával határos módon meghagyták a hetvenes években rombolásra kiszemelt házakat, bár a panelek árnyékában igen furcsán mutatnak. A beszédes nevű Föld utca egyik felében is tízemeletesek közt kóvályoghatunk, de a másikban a régi Óbuda építményei dacolnak, sőt az 50/C számú ház alatt egy kisvendéglő is befigyel. Elsőre azt gondolnánk, hogy a Gigler is a tipikus, krúdysta skanzencsárda, amiből jó pár akad Óbudán, de ahogy belépünk és feltárul a szerény enteriőr, rá­adásul az ünnepnapi vacsoraidőben még a vendégek teljes hiányával is szembesülünk, egyből az ugrik be, hogy itt legfeljebb a környéken lakók ebédeltetése nyomán zakatolhat az üzletmenet.

A magyaros burgonyalevesről (350 Ft/csésze) a szegény ember vacsorája jut az eszünkbe: az apróra vágott krumplit mintha kizárólag sóval ízesítették volna, még szerencse, hogy nem vitték túlzásba. A hekkfilé sörtésztában, rizs, tartár (1700 Ft) a neve alapján a balatoni bódékat idézi, de az íze meg a külseje inkább olyan, mint egy nagyra nőtt fish and chips. Sajnáljuk is, hogy nem krumplit adnak mellé, mivel a rizs kritikán aluli. Nem okoz csalódást a baconszalonnás csirkefalatok (1300 Ft) nevű kreáció, az átlagos húson sokat dob a szalonna; kár, hogy a rizibiziről (320 Ft) nem mondhatjuk el ugyanezt. A mátrai borzast (1400 Ft) komolyan veszik, hiszen mellőzték a szokásos – „borzaska” – becézést. A hússal most sincs különösebb baj, ahogy a többi alapanyaggal, a tejföllel, a sajttal sem, de emlékezetesnek nem mondanánk. Ahogy a vargabéles (650 Ft) sem válik álmaink ételévé, de a rémálmainké sem. Pláne ennyiért.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.