étel, hordó

Gigler

  • ételhordó
  • 2019. április 28.

Gasztro

A nagy versengés ellenére sem lehet vitás, hogy Óbuda legpofátlanabb építészeti „megoldása” a Flórián térnél a Szőlő utcai tízemeletes házak paneltömbje, ami úgy takarja be a mögöttes hegyi panorámát, mint gondoskodó anya a gyermekét. Ám nagyot tévedünk, ha e látványosság alapján azt képzeljük, hogy a közelben kizárólag házgyári épületek sorakoznak. Többnyire azok, de néhány környező utcában más a látkép: csodával határos módon meghagyták a hetvenes években rombolásra kiszemelt házakat, bár a panelek árnyékában igen furcsán mutatnak. A beszédes nevű Föld utca egyik felében is tízemeletesek közt kóvályoghatunk, de a másikban a régi Óbuda építményei dacolnak, sőt az 50/C számú ház alatt egy kisvendéglő is befigyel. Elsőre azt gondolnánk, hogy a Gigler is a tipikus, krúdysta skanzencsárda, amiből jó pár akad Óbudán, de ahogy belépünk és feltárul a szerény enteriőr, rá­adásul az ünnepnapi vacsoraidőben még a vendégek teljes hiányával is szembesülünk, egyből az ugrik be, hogy itt legfeljebb a környéken lakók ebédeltetése nyomán zakatolhat az üzletmenet.

A magyaros burgonyalevesről (350 Ft/csésze) a szegény ember vacsorája jut az eszünkbe: az apróra vágott krumplit mintha kizárólag sóval ízesítették volna, még szerencse, hogy nem vitték túlzásba. A hekkfilé sörtésztában, rizs, tartár (1700 Ft) a neve alapján a balatoni bódékat idézi, de az íze meg a külseje inkább olyan, mint egy nagyra nőtt fish and chips. Sajnáljuk is, hogy nem krumplit adnak mellé, mivel a rizs kritikán aluli. Nem okoz csalódást a baconszalonnás csirkefalatok (1300 Ft) nevű kreáció, az átlagos húson sokat dob a szalonna; kár, hogy a rizibiziről (320 Ft) nem mondhatjuk el ugyanezt. A mátrai borzast (1400 Ft) komolyan veszik, hiszen mellőzték a szokásos – „borzaska” – becézést. A hússal most sincs különösebb baj, ahogy a többi alapanyaggal, a tejföllel, a sajttal sem, de emlékezetesnek nem mondanánk. Ahogy a vargabéles (650 Ft) sem válik álmaink ételévé, de a rémálmainké sem. Pláne ennyiért.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.