chili&vanília

Hal a bőség jelképeként

Gasztro

Egészben párolt hal gyömbérrel, újhagymával – kínai újévi fogás

„Adasson meg mindig több, mint amire szükséged van” – ételből, pénzből, halból, utóbbira nemsokára vissza is térünk. Az idén február 12-én köszönt be a kínai újév vagy tavaszünnep, és vele együtt a tizenhat napos ünnepsorozat, ami a lampionfesztivállal zárul. Az első nap előestéjén kerül sor az év legfontosabb étkezésére, az újévi ünnepi vacsorára, amikor lehetőleg az egész család összegyűlik, és még annak is megterítenek, aki nem tud megjelenni. A nagy lakomára már napokkal korábban megkezdődnek a főzési előkészületek. Az újévi vacsora egy jelképekkel teli gasztronómiai rituálé, amelynek során minden apróságnak, részletnek, formának, tálalásnak, szónak és kiejtésnek szimbolikus jelentése van.

A kínai konyha mint általános fogalom valójában nem létezik, hiszen Kína kulináris kultúrája erősen regionális, tartományonként akár teljesen eltérő, az újévi vacsorához azonban számos olyan szokás kötődik, amelyeket országszerte tartanak. Az ünnepi asztalra rengeteg étel kerül, annyi, hogy szándékosan másnapra is maradjon, ez is a következő évre kívánt extra bőséget jelképezi. Szinte mindenütt fogyasztanak ilyenkor különböző ízesítésű töltött tavaszi tekercset és tésztabatyukat, utóbbi készítésébe a család összes tagját bevonják. Szintén szokás extra hosszú tésztát is enni, ami a hosszú életet szimbolizálja. A tésztát nem illik elvágni, sőt, még elharapni sem. Szürcsölni annál inkább.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.