chili&vanília

Hal a bőség jelképeként

Gasztro

Egészben párolt hal gyömbérrel, újhagymával – kínai újévi fogás

„Adasson meg mindig több, mint amire szükséged van” – ételből, pénzből, halból, utóbbira nemsokára vissza is térünk. Az idén február 12-én köszönt be a kínai újév vagy tavaszünnep, és vele együtt a tizenhat napos ünnepsorozat, ami a lampionfesztivállal zárul. Az első nap előestéjén kerül sor az év legfontosabb étkezésére, az újévi ünnepi vacsorára, amikor lehetőleg az egész család összegyűlik, és még annak is megterítenek, aki nem tud megjelenni. A nagy lakomára már napokkal korábban megkezdődnek a főzési előkészületek. Az újévi vacsora egy jelképekkel teli gasztronómiai rituálé, amelynek során minden apróságnak, részletnek, formának, tálalásnak, szónak és kiejtésnek szimbolikus jelentése van.

A kínai konyha mint általános fogalom valójában nem létezik, hiszen Kína kulináris kultúrája erősen regionális, tartományonként akár teljesen eltérő, az újévi vacsorához azonban számos olyan szokás kötődik, amelyeket országszerte tartanak. Az ünnepi asztalra rengeteg étel kerül, annyi, hogy szándékosan másnapra is maradjon, ez is a következő évre kívánt extra bőséget jelképezi. Szinte mindenütt fogyasztanak ilyenkor különböző ízesítésű töltött tavaszi tekercset és tésztabatyukat, utóbbi készítésébe a család összes tagját bevonják. Szintén szokás extra hosszú tésztát is enni, ami a hosszú életet szimbolizálja. A tésztát nem illik elvágni, sőt, még elharapni sem. Szürcsölni annál inkább.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.