étel, kihordó

Il Mulino

  • ételhordó
  • 2021. április 7.

Gasztro

Étel, házhoz – olasz étteremből.

Nem mondhatnánk, hogy fordulatokban bővelkedő a hazai olasz éttermek története. A nyolcvanas évek szerény pizzériáihoz a Dolly Roll együttes zenéje passzolt, a fejlődés útját pedig a Giovannira, Dinóra és Marcellóra átkeresztelt gebinesek jelölték ki olyan ételekkel, amelyeket Itáliában kizárólag rémálmokban készítenek. De attól kezdve, hogy az olaszországi társasutazásokat már nemcsak a tarvisiói bőrdzsekitúrák jelentették, a nívóra vonatkozó hazai igények is kialakultak. Igaz, hogy még most is sikerrel működnek vállalhatatlan „olaszos” helyek, bátran kijelenthetjük, hogy az elmúlt 25 évben a műfaj lassú hegymenetének lehettünk tanúi.

A pizzafutár tekinthető az ételszállító prototípusának, így okkal gondolnánk, hogy az olasz és olaszos éttermeket nem viseli meg annyira a járvány. Csakhogy mostanában boldog-boldogtalan bevállalja a pizzasütést, ami nyilván segíti az üzletmenetet. Talán ez lehet az oka annak is, hogy a Klauzál téri Il Mulino megcsavarta ezt a felállást. Nem azzal, hogy levette a pizzákat az étlapról, hanem úgy, hogy hozzátett olyan, alig ismert fogásokat is, mint a cotoletta di pollo (1900 Ft) vagy a scaloppine ai funghi (2400 Ft), amelyeket ha rántott csirkemellnek, vagy gombás szeletnek neveznek, talán ismerősebben hangzik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."