étel, kihordó

Il Mulino

  • ételhordó
  • 2021. április 7.

Gasztro

Étel, házhoz – olasz étteremből.

Nem mondhatnánk, hogy fordulatokban bővelkedő a hazai olasz éttermek története. A nyolcvanas évek szerény pizzériáihoz a Dolly Roll együttes zenéje passzolt, a fejlődés útját pedig a Giovannira, Dinóra és Marcellóra átkeresztelt gebinesek jelölték ki olyan ételekkel, amelyeket Itáliában kizárólag rémálmokban készítenek. De attól kezdve, hogy az olaszországi társasutazásokat már nemcsak a tarvisiói bőrdzsekitúrák jelentették, a nívóra vonatkozó hazai igények is kialakultak. Igaz, hogy még most is sikerrel működnek vállalhatatlan „olaszos” helyek, bátran kijelenthetjük, hogy az elmúlt 25 évben a műfaj lassú hegymenetének lehettünk tanúi.

A pizzafutár tekinthető az ételszállító prototípusának, így okkal gondolnánk, hogy az olasz és olaszos éttermeket nem viseli meg annyira a járvány. Csakhogy mostanában boldog-boldogtalan bevállalja a pizzasütést, ami nyilván segíti az üzletmenetet. Talán ez lehet az oka annak is, hogy a Klauzál téri Il Mulino megcsavarta ezt a felállást. Nem azzal, hogy levette a pizzákat az étlapról, hanem úgy, hogy hozzátett olyan, alig ismert fogásokat is, mint a cotoletta di pollo (1900 Ft) vagy a scaloppine ai funghi (2400 Ft), amelyeket ha rántott csirkemellnek, vagy gombás szeletnek neveznek, talán ismerősebben hangzik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.