chili&vanília

A hét színe: zöld

Gasztro

Medvehagymás töltött csirke, parmezános zöldborsókrémmel

A piacok lassan beindulnak, mindjárt itt a spárga- és az eperszezon, de addig is van már mibe kapaszkodni: friss, zsenge spenót, újhagyma, medvehagyma, mángold, sokféle saláta zöldellik a standokon, a zöld hullám néha megtörik egy-egy csokor piros retekkel. Itt a helye megjegyezni, hogy a sok zöld szárat, levelet (például a reteklevelet és az újhagyma szárát) nem tanácsos kidobni, nemcsak azért, mert ezzel a pazarlást is elkerüljük, hanem azért is, mert nagyszerű tavaszi kiegészítőket készíthetünk belőlük, úgymint zöld olajat, pesztót, szójaszószos minisalátákat.

Zöldek ide, zöldek oda, azért a legtöbb családban a saláták, könnyű pürék mellé a hús­ételekre is van érdeklődés. Hétvégi családi ebédekre ajánlom az alábbi, klasszikus töltött csirkét, amelynél a hagyományos tölteléket medvehagymával ízesítjük, mellé pedig fűzöld borsópüré jár. A töltött csirkéről mint műfajról, hajlamosak vagyunk megfeledkezni, pedig dekadens egy étel – pirult, ropogós csirkecomb, a bőr kisülő zsírját magába szívja a puha, zsemlés töltelék (nem is beszélve mondjuk egy zöld fűszeres vajjal töltött kijevi csirkéről, vagy Bíró Lajos séf szuperhedonista kacsamájjal töltött sült csirkéjéről). Ha maradna a zöldborsópüréből, másnap hígíthatjuk alaplével, főzhetünk bele még borsót és pici nokedliket egy-egy tányér leves erejéig.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."