Ilyen füstös whiskyt még nem ivott

  • Támogatott tartalom
  • 2019. április 22.

Gasztro

Hamarosan mindannyian belekóstolhatunk Skócia első malátawhiskyébe.

Magyarországra látogatott Mateusz Zabiegaj, a Bruichladdich lepárló nemzetközi márkanagykövete, hogy a sajtó képviselőinek egy exkluzív whiskykóstolóval egybekötött előadást tartson.

A születése szerint lengyel származású, szívében viszont skót identitású szakember 18 éves kora óta dolgozik Varsó legjobb koktélbárjaiban. 6 évnyi munka után - a népszerű Glenfiddichet is forgalmazó - William Grant & Sons márkanagykövete lett. 9 évvel - és számos díjjal - később kezdte el képviselni a Rémy Contreau társaságot Európa és Ázsia szerte, így a Bruidladdich-ot is és további olyan „füstös” whisky brandeket, mint a Port Charlotte-ot és az Octomore-t.

false

Az első malátawhisky

A Bruichladdich lepárlót 1881-ben alapították a Harvey testvérek egy kis skót településen, Islay-ban. A társaság minden valószínűség szerint az első volt a szigetországban, amely árpát termesztett azért, hogy single malt whiskyt - tehát malátawhiskyt - készítsen. A lepárló sok viszontagságon ment keresztül, sok tulajdonos keze alatt megfordult, viszont 2001-ben feléledt, amikor is Islay lakosainak egy csoportja, valamint egy londoni borkereskedő 6 millió fontért megvásárolta.

Az új vezetőség alatt stabilizálódott a szeszfőzde sorsa: sikeres korszerűsítés ment végbe, például a palackozó-berendezést is felújították, ami komoly fejlődést hozott a társaság életében. Ezt követően masszív kísérletezés vette kezdetét, amelynek következtében a jelenlegi tulajdonos, a Rémy Cointreau megvásárolta 58 millió fontért a lepárlót, így minden anyagi gond elhárult és elindulhatott a terjeszkedés.

false

Csípős és gyümölcsös

A Bruichladdich különlegessége, hogy a cég a gyártáshoz eltérő mértékben használ tőzegelt árpát, tehát a lepárló enyhén, közepesen és erősen „füstös” ízű whiskyket készít - egy kóstolón mi is részt vettünk. Itt Zabiegaj felhívta a figyelmet arra, hogy a soron következő szeszes italok erőssége - ez a jelző az alkoholtartalmat és az ízt is magába foglalja - a nem „whisky esztéták” számára meglepő lehet, éppen ezért a felsorakoztatott italokból szigorúan csak egy kortyot engedett „magában” inni, a többit - furcsa mód – pár csepp vízzel felöntve volt érdemes elfogyasztani.

A terítéken kettő Bruichladdich (Classic Laddie, Islay Barley), kettő Port Charlotte (Scottish Barley, Islay Barley), valamint egy Octomore (Edition 09.3) variáns volt, amelyeknek az érlelési időtartamtól és készítési módszertől függően 15-100 ezer forint között mozog az ára. Az italok színe inkább hasonlít az almaléhez, mint a kocsmákban, pubokban fellelhető standard whiskykéhez, ami a tisztaságukat bizonyítja – ez egyébként a whisky természetes színe, ha nem kevernek hozzá karamellt vagy egyéb színezéket.

Ugyanakkor lágynak nem lehet nevezni a Rémy Cointreau-féle társaság whiskyportfolóinak tagjait - még úgy sem, hogy különböző gyümölcsök, a banán és a mangó íze, sőt egyéb kellemes fűszerek, mint a vanília is fellelhető bennük -, mert a tőzegelésnek köszönhetően olajosság és csípősség jellemzi őket.

false

Szeretik a füstöst whiskyt a magyarok?

Az Octomore, amely a társaság - és több szakmai lap - szerint a világ legfüstösebb whiskyje, biztosan megüti a legtöbb ember ingerküszöbét, hiszen - kis túlzással - egy nagyobb korty olyan erővel döntheti le az embert, mintha egy másik termékből megivott volna egy teljes üveggel. Ettől függetlenül Zabiegaj - aki egyébként heti 5-6 alkalommal iszik az Octomore-ból, hiszen számos kóstolót tart - kérdésünkre azt válaszolta, hogy egyértelműen van piaca az italnak Magyarországon, több olyan hazai fesztiválon járt már, ahol az érdeklődök kifejezetten keresték a terméket.

„Nem bevezetésről van szó, hiszen a Bruinladdich már kapható az országban, és a magyarok valamiért nagyon bele is szerettek” - nyilatkozta lapunknak Kovács Dávid, a Magyarországi Whisky Egyesület elnöke, a Whisky Show ötletgazdája. A társaság célja, hogy növelje a márka ismertségét a potenciális célcsoport körében, valamint népszerűsíteni akarja a kulturált whisky fogyasztási szokásokat.

„A single malt whiskyk iránti érdeklődés jelentősen nőtt az elmúlt tíz évben, a közepesen és a  drága termékek tekintetében is kialakult egyfajta kultusz. Már korábban is, ha akartál csinálni egy Bruichladdich kóstolót, mindig sikerült embereket találnod rá” - fogalmazott a szakember. Hozzátette, a márka Classic Laddie nevű terméke kifejezetten ismert Magyarországon, az Octomore-t pedig egyenesen gyűjtik a fogyasztók.

„A Bruichladdich eltérő karakterű ital, sokban különbözik a többi single malt whiskyktől, például a Gleinfiddichtől vagy a Balvenie-től. Úgy is mondhatnám, hogy egy hidegebb, téliesebb jellegű” - mondta Kovács. Szerinte az áránál fogva kezdetben a márka nem fog egy darabig megjelenni a nagyobb szupermarketekben, illetve még nem annyira előrehaladott a gyártás, hogy az igények szerint feltöltsék a nagyobb üzleteket, de előbb-utóbb erre is sor kerülhet majd. Hiszen már most is kaphatóak hasonló árkategóriás, kifejezetten jó minőségű termékek az érintett boltokban.

false

Bioárpa és pálinka

A Bruichladdich szeret kísérletezni, ezt az eljárási folyamat során felhasznált bioárpa is bizonyítja. Kovács Dávid szerint az iparágon belül megjelent a társadalmi felelősségvállalás, egyáltalán nem mindegy például az sem, mennyi vizet használnak fel a gyártási folyamatok során. A személyes élménye azonban az, hogy az íz tekintetében nem érezhető különbség abban, hogy az árpa organikus-e vagy sem, az számít, hogy milyen annak a karaktere.

„Ez elsősorban a cégeknek fontos. A whisky készítéséhez, három alapanyagra, árpára, élesztőre és vízre van szükség, ezen hozzávalókról meg a legtöbb esetében elmondható, hogy teljesen organikusak. A lepárlók általában forrásokra települnek rá, ezért a vizet csak fizikailag kell szűrni, kémiailag viszont egyáltalán nem” - mondta.

Magyarországon igen fejlett a whiskykultúra, ugyanakkor még nem az első számú szeszesital az országban: „a statisztikák azt mutatják, hogy a pálinka és a gyümölcs alapú párlatok a legnépszerűbbek, viszont ez a tendencia csökken. A gyomorkeserűk iránti érdeklődés stagnál, a vodkák piaca fejlődést mutat, ami annak is köszönhető, hogy megjelentek prémium termékek. A whiskyk népszerűsége folyamatosan nő - például már van 3 hazai gyártó is -, ami leginkább a legnagyobb márkáknak köszönhető, de a malátawhiskyk is egyre keresettebbek” - szögezte le a szakember.

(X)

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)