Magyarországra látogatott Mateusz Zabiegaj, a Bruichladdich lepárló nemzetközi márkanagykövete, hogy a sajtó képviselőinek egy exkluzív whiskykóstolóval egybekötött előadást tartson.
A születése szerint lengyel származású, szívében viszont skót identitású szakember 18 éves kora óta dolgozik Varsó legjobb koktélbárjaiban. 6 évnyi munka után - a népszerű Glenfiddichet is forgalmazó - William Grant & Sons márkanagykövete lett. 9 évvel - és számos díjjal - később kezdte el képviselni a Rémy Contreau társaságot Európa és Ázsia szerte, így a Bruidladdich-ot is és további olyan „füstös” whisky brandeket, mint a Port Charlotte-ot és az Octomore-t.
|
Az első malátawhisky
A Bruichladdich lepárlót 1881-ben alapították a Harvey testvérek egy kis skót településen, Islay-ban. A társaság minden valószínűség szerint az első volt a szigetországban, amely árpát termesztett azért, hogy single malt whiskyt - tehát malátawhiskyt - készítsen. A lepárló sok viszontagságon ment keresztül, sok tulajdonos keze alatt megfordult, viszont 2001-ben feléledt, amikor is Islay lakosainak egy csoportja, valamint egy londoni borkereskedő 6 millió fontért megvásárolta.
Az új vezetőség alatt stabilizálódott a szeszfőzde sorsa: sikeres korszerűsítés ment végbe, például a palackozó-berendezést is felújították, ami komoly fejlődést hozott a társaság életében. Ezt követően masszív kísérletezés vette kezdetét, amelynek következtében a jelenlegi tulajdonos, a Rémy Cointreau megvásárolta 58 millió fontért a lepárlót, így minden anyagi gond elhárult és elindulhatott a terjeszkedés.
|
Csípős és gyümölcsös
A Bruichladdich különlegessége, hogy a cég a gyártáshoz eltérő mértékben használ tőzegelt árpát, tehát a lepárló enyhén, közepesen és erősen „füstös” ízű whiskyket készít - egy kóstolón mi is részt vettünk. Itt Zabiegaj felhívta a figyelmet arra, hogy a soron következő szeszes italok erőssége - ez a jelző az alkoholtartalmat és az ízt is magába foglalja - a nem „whisky esztéták” számára meglepő lehet, éppen ezért a felsorakoztatott italokból szigorúan csak egy kortyot engedett „magában” inni, a többit - furcsa mód – pár csepp vízzel felöntve volt érdemes elfogyasztani.
A terítéken kettő Bruichladdich (Classic Laddie, Islay Barley), kettő Port Charlotte (Scottish Barley, Islay Barley), valamint egy Octomore (Edition 09.3) variáns volt, amelyeknek az érlelési időtartamtól és készítési módszertől függően 15-100 ezer forint között mozog az ára. Az italok színe inkább hasonlít az almaléhez, mint a kocsmákban, pubokban fellelhető standard whiskykéhez, ami a tisztaságukat bizonyítja – ez egyébként a whisky természetes színe, ha nem kevernek hozzá karamellt vagy egyéb színezéket.
Ugyanakkor lágynak nem lehet nevezni a Rémy Cointreau-féle társaság whiskyportfolóinak tagjait - még úgy sem, hogy különböző gyümölcsök, a banán és a mangó íze, sőt egyéb kellemes fűszerek, mint a vanília is fellelhető bennük -, mert a tőzegelésnek köszönhetően olajosság és csípősség jellemzi őket.
|
Szeretik a füstöst whiskyt a magyarok?
Az Octomore, amely a társaság - és több szakmai lap - szerint a világ legfüstösebb whiskyje, biztosan megüti a legtöbb ember ingerküszöbét, hiszen - kis túlzással - egy nagyobb korty olyan erővel döntheti le az embert, mintha egy másik termékből megivott volna egy teljes üveggel. Ettől függetlenül Zabiegaj - aki egyébként heti 5-6 alkalommal iszik az Octomore-ból, hiszen számos kóstolót tart - kérdésünkre azt válaszolta, hogy egyértelműen van piaca az italnak Magyarországon, több olyan hazai fesztiválon járt már, ahol az érdeklődök kifejezetten keresték a terméket.
„Nem bevezetésről van szó, hiszen a Bruinladdich már kapható az országban, és a magyarok valamiért nagyon bele is szerettek” - nyilatkozta lapunknak Kovács Dávid, a Magyarországi Whisky Egyesület elnöke, a Whisky Show ötletgazdája. A társaság célja, hogy növelje a márka ismertségét a potenciális célcsoport körében, valamint népszerűsíteni akarja a kulturált whisky fogyasztási szokásokat.
„A single malt whiskyk iránti érdeklődés jelentősen nőtt az elmúlt tíz évben, a közepesen és a drága termékek tekintetében is kialakult egyfajta kultusz. Már korábban is, ha akartál csinálni egy Bruichladdich kóstolót, mindig sikerült embereket találnod rá” - fogalmazott a szakember. Hozzátette, a márka Classic Laddie nevű terméke kifejezetten ismert Magyarországon, az Octomore-t pedig egyenesen gyűjtik a fogyasztók.
„A Bruichladdich eltérő karakterű ital, sokban különbözik a többi single malt whiskyktől, például a Gleinfiddichtől vagy a Balvenie-től. Úgy is mondhatnám, hogy egy hidegebb, téliesebb jellegű” - mondta Kovács. Szerinte az áránál fogva kezdetben a márka nem fog egy darabig megjelenni a nagyobb szupermarketekben, illetve még nem annyira előrehaladott a gyártás, hogy az igények szerint feltöltsék a nagyobb üzleteket, de előbb-utóbb erre is sor kerülhet majd. Hiszen már most is kaphatóak hasonló árkategóriás, kifejezetten jó minőségű termékek az érintett boltokban.
|
Bioárpa és pálinka
A Bruichladdich szeret kísérletezni, ezt az eljárási folyamat során felhasznált bioárpa is bizonyítja. Kovács Dávid szerint az iparágon belül megjelent a társadalmi felelősségvállalás, egyáltalán nem mindegy például az sem, mennyi vizet használnak fel a gyártási folyamatok során. A személyes élménye azonban az, hogy az íz tekintetében nem érezhető különbség abban, hogy az árpa organikus-e vagy sem, az számít, hogy milyen annak a karaktere.
„Ez elsősorban a cégeknek fontos. A whisky készítéséhez, három alapanyagra, árpára, élesztőre és vízre van szükség, ezen hozzávalókról meg a legtöbb esetében elmondható, hogy teljesen organikusak. A lepárlók általában forrásokra települnek rá, ezért a vizet csak fizikailag kell szűrni, kémiailag viszont egyáltalán nem” - mondta.
Magyarországon igen fejlett a whiskykultúra, ugyanakkor még nem az első számú szeszesital az országban: „a statisztikák azt mutatják, hogy a pálinka és a gyümölcs alapú párlatok a legnépszerűbbek, viszont ez a tendencia csökken. A gyomorkeserűk iránti érdeklődés stagnál, a vodkák piaca fejlődést mutat, ami annak is köszönhető, hogy megjelentek prémium termékek. A whiskyk népszerűsége folyamatosan nő - például már van 3 hazai gyártó is -, ami leginkább a legnagyobb márkáknak köszönhető, de a malátawhiskyk is egyre keresettebbek” - szögezte le a szakember.
(X)