étel, hordó

Két Szerecsen

  • ételhordó
  • 2018. június 30.

Gasztro

A rendszerváltás idején – sok egyéb mellett – az egykori kávéházak iránti nosztalgia is a tetőfokára hágott. Szakmunkák születtek a kávéházak és az eszpresszók közötti különbségekről, bár az előbbiek közül legfeljebb egyet tudtak mutogatni: az akkor Hungária néven üzemelő New York Kávéházat. Persze ez sem volt igazi kávéház, inkább egy skanzen, ahol a karzaton Népsportot lapozgató Fenyő Miklós testesítette meg a Nyugat ötödik nemzedékét.

Tudomásunk szerint a Nagymező és a Paulay Ede utca sarkán álló Két Szerecsent azzal a céllal nyitották meg az ezredfordulón, hogy felidézzék az ún. kávés hagyományokat, jelentsen az bármit is. Persze soha nem tudjuk meg, hogy a túlélés záloga a színvonal volt-e, vagy a környék felkapása, de annyi biztos, hogy a hely lassan két évtizede működik, bár miután bővítették, inkább bisztrónak, mint kávézónak mondható, és a környék turisztikai kitettségének köszönhetően látszólag nem is kell megerőltetnie magát.

Tényleg csak a szerencsének köszönhetjük, hogy szombaton, kora délután találunk szabad asztalt. A választék visszafogott, de vonzó. A heti ajánlatok közül a tavaszi zöldborsólevesben (1190 Ft) nem csalódunk, attól jó, hogy nincs benne semmi különös. A fogasfilé zsenge tökrizottóval (3690 Ft) telitalálat, a köret nemcsak a kreatív volta miatt érdekes, de tökéletesen passzol a kifogástalan halszelethez is. A paradicsomos-parmezános rakott padlizsánt már az állandó ajánlatok között nézzük ki. Vastálban hozzák, nagyon gusztusos, de a paradicsom annyira uralkodik rajta, hogy a padlizsán háttérbe szorul. Meg nem mondjuk, hogy volt-e rajta parmezán. A mascarponekrémes széles metélt (1990 Ft) veri a hazai olaszos éttermi átlagot, igaz, csak célfotóval. A túrógombóc friss eperrel (1390 Ft) nincs túlédesítve, a túró és a tejföl aránya megfelelő benne, a zsemlemorzsabunda kellemes, és az eper sem csak azért jó, mert friss, hanem illik is hozzá.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.