étel, hordó

Két Szerecsen

  • ételhordó
  • 2018. június 30.

Gasztro

A rendszerváltás idején – sok egyéb mellett – az egykori kávéházak iránti nosztalgia is a tetőfokára hágott. Szakmunkák születtek a kávéházak és az eszpresszók közötti különbségekről, bár az előbbiek közül legfeljebb egyet tudtak mutogatni: az akkor Hungária néven üzemelő New York Kávéházat. Persze ez sem volt igazi kávéház, inkább egy skanzen, ahol a karzaton Népsportot lapozgató Fenyő Miklós testesítette meg a Nyugat ötödik nemzedékét.

Tudomásunk szerint a Nagymező és a Paulay Ede utca sarkán álló Két Szerecsent azzal a céllal nyitották meg az ezredfordulón, hogy felidézzék az ún. kávés hagyományokat, jelentsen az bármit is. Persze soha nem tudjuk meg, hogy a túlélés záloga a színvonal volt-e, vagy a környék felkapása, de annyi biztos, hogy a hely lassan két évtizede működik, bár miután bővítették, inkább bisztrónak, mint kávézónak mondható, és a környék turisztikai kitettségének köszönhetően látszólag nem is kell megerőltetnie magát.

Tényleg csak a szerencsének köszönhetjük, hogy szombaton, kora délután találunk szabad asztalt. A választék visszafogott, de vonzó. A heti ajánlatok közül a tavaszi zöldborsólevesben (1190 Ft) nem csalódunk, attól jó, hogy nincs benne semmi különös. A fogasfilé zsenge tökrizottóval (3690 Ft) telitalálat, a köret nemcsak a kreatív volta miatt érdekes, de tökéletesen passzol a kifogástalan halszelethez is. A paradicsomos-parmezános rakott padlizsánt már az állandó ajánlatok között nézzük ki. Vastálban hozzák, nagyon gusztusos, de a paradicsom annyira uralkodik rajta, hogy a padlizsán háttérbe szorul. Meg nem mondjuk, hogy volt-e rajta parmezán. A mascarponekrémes széles metélt (1990 Ft) veri a hazai olaszos éttermi átlagot, igaz, csak célfotóval. A túrógombóc friss eperrel (1390 Ft) nincs túlédesítve, a túró és a tejföl aránya megfelelő benne, a zsemlemorzsabunda kellemes, és az eper sem csak azért jó, mert friss, hanem illik is hozzá.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.