chili&vanília

Mutabal

Gasztro

Évekig alulrepre­zentált volt a libanoni konyha Budapesten, sokáig kellett várni, hogy valamirevaló metropoliszhoz méltóan nálunk is képviseltesse magát a világ egyik legjobb és legváltozatosabb gasztronómiája. Most viszont már két kiváló helyen is lehet tobzódni, nevezetesen a Leila’sban és a Byblosban. Az előbbit észt–libanoni házaspár viszi, a beltér hangulata inkább északi, mint arab, a konyha pedig nagyszerű. Az utóbbi a belváros szívében nyitott, budoárosabb és (a vízipipáknak köszönhetően) füstösebb, a konyhája viszont szintúgy parádés. Mindkét helyen igen komolyan veszik a közel-keleti konyhákban fontos szerepet játszó mezzéket, azaz a terülj, terülj, asztalkámat alkotó, kis tálkákban érkező hideg és meleg előételeket, krémeket, savanyúságokat. Kiderül, hogy a leghétköznapibbnak vélt hummuszban vagy padlizsánkrémben is mekkora minőségi különbségek lehetnek, valamint, hogy csak ezekkel is maximálisan jól lehet lakni. Csakhogy akkor nem maradna hely a Leila’s elegáns desszertjeire vagy a Byblos bárányos töltött szőlőlevél lakomájára. Az alábbi joghurtos karfiolpástétomot, azaz mutabalt mezze részeként adjuk, egyéb kencékkel, padlizsánkrémmel, olajbogyókkal, savanyított zöldségekkel, petrezselyemsalátával, hummusszal együtt, pitával vagy más lepénykenyérrel.

Joghurtos sült karfiolpástétom

Hozzávalók (4–8 adag)

 

1 nagy fej karfiol (bő 1 kg)

olívaolaj

só, bors

20 dkg natúr joghurt

(lehetőleg görög típusú)

2 evőkanál tahini (szezámpaszta)

1 kis gerezd fokhagyma, lereszelve

Tálaláshoz:

1 csokor petrezselyem

1 lila hagyma, pácolva

fél gránátalma magjai

olívaolaj

 

A sütőt előmelegítjük 200 fokra. A karfiolt rózsáira szedjük, ezúttal lehet egész kicsi méretűre is (a zöldjét nem kell kidobni, kisebb darabokra vágva azt is meg lehet sütni, szépen karamellizálódik). Uzsonnázótasakban vagy keverőtálban összeforgatjuk a rózsákat olívaolajjal, sóval, borssal. Tepsire szórjuk, majd kb. 25 perc alatt teljesen puhára sütjük. Máskor az a cél, hogy szépen megpiruljon, most viszont ez nem szükséges, ezért a sütő aljába érdemes egy tálka forró vizet tenni, így gőz is éri a zöldséget, és könnyebben puhul. Amikor langyosra hűlt, villával pépesre összenyomkodjuk, de maradjon kissé darabos (vagy aprítógépbe tesszük, de nem pürésítjük teljesen simára). Az összenyomkodott karfiolhoz keverjük a joghurtot, a tahinit, belereszeljük a fokhagymát, sózzuk, borsozzuk. Ha túl tömörnek látjuk, joghurt vagy olívaolaj hozzáadásával lazítjuk.

A lila hagymát vékonyra szeleteljük, majd összekeverjük kevés porcukorral, sóval és ecettel (esetleg pár csepp céklalével, így hamarabb lesz rózsaszínű). A petrezselymet leveleire szedjük (a szárából is maradhat rajta, nem szükséges lecsipkedni vagy finomra aprítani), a gránátalmát megpucoljuk, a magokat a pácolt lila hagymával, petrezselyemmel és kevés olívaolajjal összeforgatjuk, s ezt tesszük a pástétom tetejére.

Mautner Zsófi rovata. Blogját lásd: www.chiliesvanilia.hu

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.