Esemény

Múzeum+

  • - karafiáth -
  • 2012. április 14.

Gasztro

A Szépművészeti sorozatának múlt csütörtöki alkalmán a gasztronómia volt a hívószó. Legutóbbi látogatásom tumultuózus jelenetei, nézhetetlen-hallhatatlan tárlatvezetései után volt bennem némi szorongás: vajon szeretnék-e belekóstolni mindebbe megint.

Szerencsére immár piros betűkkel jelezték a honlapon, hogy műtárgyvédelmi és élvezeti okokból a vezetések létszáma korlátozott, illetve érkezési sorrendhez kötött - de gondoltam, hiszem, ha látom, és főleg: ha hallom.

Óvatos léptekkel közelítettem hát Mautner Zsófia programja felé. Mikor feltűnt egy hatalmas, a sarki zöldségesünket megszégyenítő pult, telve friss primőrökkel, tudtam, helyben vagyok. A kérdés persze az volt, hogy fogják mindezt mozgatni. Ám épp a nagy érdeklődés miatt egy remek csavarral oldották meg a dolgot: a legnagyobb csarnokba áthelyezték azt az egyetlen képet, amiről Zsófia beszélt, és komplett hangosítást szereltek be. Ezenfelül a kép reprodukciója is körbe-körbejárt, hogy az apróbb finomságokat is megízlelhessük. Zsófia egy zöldségcsendéletet választott, mutogatópálcája pedig stílusosan egy hosszú cassia, azaz koreai fahéj lett. Hab a tortán, hogy ezután odafértem a Reneszánsz Csarnok workshopnak becézett játszóházához is: készítettem egy ehető festményt Winkler Nóra és Viczkó Bea mestercukrász vezényletével. Olvastam már erről Nóra könyvében, de míg ott Mondrian-képeket álmodtak süteménybe, itt azért másfajta művekből áll a gyűjtemény. Többen gyürkőzünk neki egy madarakból álló festménynek - ki-ki gyúrta a saját marcipánmasszáját, majd ragasztotta az előre lesütött fehér sütire, ami tényleg olyan volt, mint egy vászon -, ami ismerkedési szempontból sem utolsó ötlet. Elégedetten indulok el: oké volt a kacsa meg a flamingó is, de az én hattyúm lett a legszebb.

Szépművészeti Múzeum, március 8.


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.