Esemény

Ördögöt a pokolba!

  • Kovács Bálint
  • 2012. április 25.

Gasztro

Szex, kiváló ételek, remek borok és színház: ha hátralévő életemet úgy kéne leélnem, hogy ezeken kívül semmiben nem lehetne részem, boldogan és elégedetten hunynám le végül a szemem. Ha nem is egy életre, de egy hosszú estére épp ezekkel szolgál a Krúdy Gasztro Színház vacsoraszínházi előadása Boccaccio Dekameronja alapján (a szex ezúttal csak mint folyton visszatérő téma volt jelen).

Az étteremben zajló előadásban az ételeknek legalább ugyanakkora jelentőségük van, mint az ötletesen adaptált jeleneteknek: a hét fogás között a Dekameron öt történetét játssza el a fiatal színészekből, stúdiós hallgatókból álló társulat. A két "művészeti ág" szándék szerint kiegészíti egymást, és amennyire ez egyáltalán lehetséges, az elgondolás meg is valósul. Így persze a színház nem hatolhat túl mélyre, hiszen a teli has nem könnyen emésztené meg a magvas gondolatokat; jó humor és könnyen érthető történetek szerepelnek az étlapon. És bár a színészek sokszor túlontúl teátrálisan, harsányan játszanak, az előadást kollektíve megrendező társulat kihozza a maximumot a helyzetből. A Dekameron hasonló történeteinek - megcsalt férjek, elcsábított lányok, tiltott esküvők és mindezek furfangos rejtegetése a jellemző motívumok - lehető legváltozatosabb színre állítására törekszenek, ezáltal a játék egy percre sem válik unalmassá. Van szinte mozdulatlanul, stilizálva előadott csábítás, amelyben mindenki szenvtelen hangon kommentálja saját cselekedeteit, van lufikkal érzékletesen szemléltetett násztánc, nézőkkel kokettáló színésznő, vannak dalok, remek kísérőzene és magával ragadó lelkesültség - ennél sokkal többet pedig nincs is értelme egy vacsoraszínháztól várni. Pláne, ha egyes fogások - mint a tárkonyos krumplimártással kísért bárányborda vagy a sonkás madeleine-nel tálalt kacsanyelv - önmagukban emlékezetesebbek, mint egy-egy mégoly komoly, ám középszerű színházi előadás.

Laci!Konyha!, március 19.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.