Esemény

Ördögöt a pokolba!

  • Kovács Bálint
  • 2012. április 25.

Gasztro

Szex, kiváló ételek, remek borok és színház: ha hátralévő életemet úgy kéne leélnem, hogy ezeken kívül semmiben nem lehetne részem, boldogan és elégedetten hunynám le végül a szemem. Ha nem is egy életre, de egy hosszú estére épp ezekkel szolgál a Krúdy Gasztro Színház vacsoraszínházi előadása Boccaccio Dekameronja alapján (a szex ezúttal csak mint folyton visszatérő téma volt jelen).

Az étteremben zajló előadásban az ételeknek legalább ugyanakkora jelentőségük van, mint az ötletesen adaptált jeleneteknek: a hét fogás között a Dekameron öt történetét játssza el a fiatal színészekből, stúdiós hallgatókból álló társulat. A két "művészeti ág" szándék szerint kiegészíti egymást, és amennyire ez egyáltalán lehetséges, az elgondolás meg is valósul. Így persze a színház nem hatolhat túl mélyre, hiszen a teli has nem könnyen emésztené meg a magvas gondolatokat; jó humor és könnyen érthető történetek szerepelnek az étlapon. És bár a színészek sokszor túlontúl teátrálisan, harsányan játszanak, az előadást kollektíve megrendező társulat kihozza a maximumot a helyzetből. A Dekameron hasonló történeteinek - megcsalt férjek, elcsábított lányok, tiltott esküvők és mindezek furfangos rejtegetése a jellemző motívumok - lehető legváltozatosabb színre állítására törekszenek, ezáltal a játék egy percre sem válik unalmassá. Van szinte mozdulatlanul, stilizálva előadott csábítás, amelyben mindenki szenvtelen hangon kommentálja saját cselekedeteit, van lufikkal érzékletesen szemléltetett násztánc, nézőkkel kokettáló színésznő, vannak dalok, remek kísérőzene és magával ragadó lelkesültség - ennél sokkal többet pedig nincs is értelme egy vacsoraszínháztól várni. Pláne, ha egyes fogások - mint a tárkonyos krumplimártással kísért bárányborda vagy a sonkás madeleine-nel tálalt kacsanyelv - önmagukban emlékezetesebbek, mint egy-egy mégoly komoly, ám középszerű színházi előadás.

Laci!Konyha!, március 19.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.