Esemény

Ördögöt a pokolba!

  • Kovács Bálint
  • 2012. április 25.

Gasztro

Szex, kiváló ételek, remek borok és színház: ha hátralévő életemet úgy kéne leélnem, hogy ezeken kívül semmiben nem lehetne részem, boldogan és elégedetten hunynám le végül a szemem. Ha nem is egy életre, de egy hosszú estére épp ezekkel szolgál a Krúdy Gasztro Színház vacsoraszínházi előadása Boccaccio Dekameronja alapján (a szex ezúttal csak mint folyton visszatérő téma volt jelen).

Az étteremben zajló előadásban az ételeknek legalább ugyanakkora jelentőségük van, mint az ötletesen adaptált jeleneteknek: a hét fogás között a Dekameron öt történetét játssza el a fiatal színészekből, stúdiós hallgatókból álló társulat. A két "művészeti ág" szándék szerint kiegészíti egymást, és amennyire ez egyáltalán lehetséges, az elgondolás meg is valósul. Így persze a színház nem hatolhat túl mélyre, hiszen a teli has nem könnyen emésztené meg a magvas gondolatokat; jó humor és könnyen érthető történetek szerepelnek az étlapon. És bár a színészek sokszor túlontúl teátrálisan, harsányan játszanak, az előadást kollektíve megrendező társulat kihozza a maximumot a helyzetből. A Dekameron hasonló történeteinek - megcsalt férjek, elcsábított lányok, tiltott esküvők és mindezek furfangos rejtegetése a jellemző motívumok - lehető legváltozatosabb színre állítására törekszenek, ezáltal a játék egy percre sem válik unalmassá. Van szinte mozdulatlanul, stilizálva előadott csábítás, amelyben mindenki szenvtelen hangon kommentálja saját cselekedeteit, van lufikkal érzékletesen szemléltetett násztánc, nézőkkel kokettáló színésznő, vannak dalok, remek kísérőzene és magával ragadó lelkesültség - ennél sokkal többet pedig nincs is értelme egy vacsoraszínháztól várni. Pláne, ha egyes fogások - mint a tárkonyos krumplimártással kísért bárányborda vagy a sonkás madeleine-nel tálalt kacsanyelv - önmagukban emlékezetesebbek, mint egy-egy mégoly komoly, ám középszerű színházi előadás.

Laci!Konyha!, március 19.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.