chili&vanília

Pot-au-feu

Gasztro

Vegyes húslevesben főtt húsok elzászi mártással (Pot-au-feu)

Marhafartő, borjúlábszár, ököruszály, sertéslapocka, velős csont, fél grillcsirke, esetleg két galamb – húsok a leves főzéséhez. A tálalásnál kockázott juhsajt a főtt zöldségeken, 36 óráig készülő, vajas, pezsgős, édes hagymapüré a főtt húsok alá, végül húslével kikevert magos mustár és snidling a velős csontra. Kb. így nézett ki Marie-Antoine Carême, a francia szakácsok királyának, a „la grande cuisine”, vagyis a nagy klasszikus francia konyha mesterének pot-au-feu, azaz húsleves receptje 1833-ban, az akkor kiadott alapszakácskönyvében. Ennek a kötetnek az ételleírásai szolgáltak alapjául Marcel Rouff költő, dráma- és gasztronómiai író 1920-as novellájának is (La vie et la passion de Dodin-Bouffant, gourmet), utóbbi pedig az idei év gasztrofilmjének forgatókönyvét ihlette. A gyönyörű főzős jelenetekkel (és a legromantikusabb evőjelenettel) teletűzdelt, 1885-ben játszódó film sokáig Pot-au-feu címen futott, mivel a húslevesek húslevese fontos dramaturgiai jelentőséggel bír benne. Magyarul végül A szenvedély íze címet kapta.

Carême volt az első valódi sztárséf, egy igazi véleményformáló, aki óriási hatással volt a modern francia konyha alapjainak és alapfogalmainak kialakulására. Ő alkotta meg például a francia alapszószokat, amelyek készítése a mai napig a klasszikus éttermi konyha csúcsműfajának számít. Ikonikus, monumentális szakácskönyvében központi szerepet kap a húsleves, minden főzés alfája és ómegája, az étel, amely egyetlen lábasban tartalmazza a húst, a zöldséget és az aranyló levet, s amelynek súlya a francia konyhában minden mással összehasonlíthatatlan. A szenvedély íze című gasztromozi minden főzni szerető olvasó számára kihagyhatatlan, rögtön utána pedig úgyis sürgősen főzni támad mindenkinek kedve, ehhez az alábbi, pot-au-feu alapokon nyugvó vegyes húsleves erősen ajánlott, a többféle húsból készülő leves íze feledhetetlen. A mellé javasolt zöldfűszeres majonéz (Sauce Alsacienne) Julia Child tippje, és remekül passzol a főtt húsokhoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.