étel, hordó

Raffaello

  • ételhordó
  • 2022. március 23.

Gasztro

Kelenföldi örömök

Elképzelni is nehéz, hogy száz évvel ezelőtt nyomortelep lakói tengették életüket annak a névtelen XI. kerületi csomópontnak a környékén, ahol összefut a Hamzsabégi, a Tétényi, a Bartók Béla és a Karolina út, és a fölötte átívelő hídon pedig a Déli összekötő felől érkező vonatok érik el hamarosan Kelenföldet, illetve fordítva. A legjellegzetesebb tájelem mégsem ez, nem is az ezerszemű lámpás kereszteződés, inkább az az ötemeletes „örökmodern” társasház, amely az 1960-as évek elején épült, és azóta sem veszített varázsából. (Ezt vegyék halál komolyan!)

A Karolina út 72. azonban nemcsak küllemével tűnik ki a környék épületei közül, de azzal is, hogy minden időben étterem működött a földszintjén. „A Karolina út sarkán, a vendéglőben a BKV dolgozói tartották zártkörű rendezvényüket. (…) Az üzlet vezetője – ugyancsak munkásőr – szívélyesen invitált bennünket egy forró kávéra. Csendesen szemléltük a vendégek távozását, a pincérnők s a felszolgálók akkurátus mozdulatait, ahogyan pillanatok alatt eltüntették a piszkos poharakat, a dugig tömött hamutartókat” – olvasható a Polgári Védelem című lap 1971-es karácsonyi számában. Akkor a lap száguldó riportere a XI. kerületben razziázó rendőrökkel töltötte az éjszakát, mi viszont 2010-ben ezt írtuk: „Örömmel jelentjük, hogy a Da Raffaellóé az egyik legtisztességesebb konyha az olaszozó vonalon.” Ebből is látszik, hogy negyven év alatt mekkorát fordult a világ; lám, a rendezvények lebonyolítására alkalmas csikkes vendéglő is pazar pizzériává változott piaci viszonyok közepette. A helyet akkor Da Raffaellónak hívták, teljesen odavoltunk érte, ezért is kerestük fel ismét. Tizenkét év múltán.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.