étel, hordó

Vakvarjú Csónakház

  • ételhordó
  • 2022. május 25.

Gasztro

Vakvarjú a Duna-parton

„A tanácsházán, az egészségügyi osztályon utalják ki azokat az SZTK-jegyeket, amelyek a jódos-sós gyógyfürdő használatára jogosítják az arra rászoruló pesterzsébetieket és soroksáriakat. Pesterzsébeten ugyanis jódforrás bugyog a csepeli átjárónál, a Duna-parton. Ez a forrásvíz táplálja a fürdőt, amely ragyog ugyan a tisztaságtól, de nagyrészt a régi fatákolmány” – írta a Béke és Szabadság című lap 1956 februárjában. A cikkből kiderül, hogy már 1952-ben megkezdődtek az ún. Gubacsi-híd lábánál az új fürdőépület építési munkálatai, és azt ígérték, hogy egy év alatt végeznek, ám ez több mint három év alatt sem sikerült. Végül 1956 áprilisában adták át ünnepélyes keretek között, és akkor még senki nem sejtette, hogy a fürdő következő ötven éve különféle felújítások, átalakítások és karbantartások sorozataként lesz a legkönnyebben leírható. Aztán a 2000-es évek elején bezárták, és csak 2019-ben nyílt meg újra, immár kacsalábon forgó wellnesslétesítményként.

Minden bizonnyal ennek köszönhető, hogy a fürdő közvetlen környezete, a pesterzsébeti Duna-part is változásnak indult, az addigi lepusztult romantika helyett a Kopaszi-gáthoz hasonló steril néppark kezd szárba szökni itt, a hozzá illő szolgáltatásokkal. A legjellegzetesebbnek a Vakvarjú Csónakház mondható, amely egyszerre rendezvényközpont és étterem. Neve ugyan a 20. századi kocsmavilágot idézi, de ez csak csalóka látszat. A Vakvarjú ma már valóságos étteremlánc öt budapesti egységgel a „megfizethető minőség” jegyében.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.