étel, hordó

Vakvarjú Csónakház

  • ételhordó
  • 2022. május 25.

Gasztro

Vakvarjú a Duna-parton

„A tanácsházán, az egészségügyi osztályon utalják ki azokat az SZTK-jegyeket, amelyek a jódos-sós gyógyfürdő használatára jogosítják az arra rászoruló pesterzsébetieket és soroksáriakat. Pesterzsébeten ugyanis jódforrás bugyog a csepeli átjárónál, a Duna-parton. Ez a forrásvíz táplálja a fürdőt, amely ragyog ugyan a tisztaságtól, de nagyrészt a régi fatákolmány” – írta a Béke és Szabadság című lap 1956 februárjában. A cikkből kiderül, hogy már 1952-ben megkezdődtek az ún. Gubacsi-híd lábánál az új fürdőépület építési munkálatai, és azt ígérték, hogy egy év alatt végeznek, ám ez több mint három év alatt sem sikerült. Végül 1956 áprilisában adták át ünnepélyes keretek között, és akkor még senki nem sejtette, hogy a fürdő következő ötven éve különféle felújítások, átalakítások és karbantartások sorozataként lesz a legkönnyebben leírható. Aztán a 2000-es évek elején bezárták, és csak 2019-ben nyílt meg újra, immár kacsalábon forgó wellnesslétesítményként.

Minden bizonnyal ennek köszönhető, hogy a fürdő közvetlen környezete, a pesterzsébeti Duna-part is változásnak indult, az addigi lepusztult romantika helyett a Kopaszi-gáthoz hasonló steril néppark kezd szárba szökni itt, a hozzá illő szolgáltatásokkal. A legjellegzetesebbnek a Vakvarjú Csónakház mondható, amely egyszerre rendezvényközpont és étterem. Neve ugyan a 20. századi kocsmavilágot idézi, de ez csak csalóka látszat. A Vakvarjú ma már valóságos étteremlánc öt budapesti egységgel a „megfizethető minőség” jegyében.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.