étel, hordó

Vakvarjú Csónakház

  • ételhordó
  • 2022. május 25.

Gasztro

Vakvarjú a Duna-parton

„A tanácsházán, az egészségügyi osztályon utalják ki azokat az SZTK-jegyeket, amelyek a jódos-sós gyógyfürdő használatára jogosítják az arra rászoruló pesterzsébetieket és soroksáriakat. Pesterzsébeten ugyanis jódforrás bugyog a csepeli átjárónál, a Duna-parton. Ez a forrásvíz táplálja a fürdőt, amely ragyog ugyan a tisztaságtól, de nagyrészt a régi fatákolmány” – írta a Béke és Szabadság című lap 1956 februárjában. A cikkből kiderül, hogy már 1952-ben megkezdődtek az ún. Gubacsi-híd lábánál az új fürdőépület építési munkálatai, és azt ígérték, hogy egy év alatt végeznek, ám ez több mint három év alatt sem sikerült. Végül 1956 áprilisában adták át ünnepélyes keretek között, és akkor még senki nem sejtette, hogy a fürdő következő ötven éve különféle felújítások, átalakítások és karbantartások sorozataként lesz a legkönnyebben leírható. Aztán a 2000-es évek elején bezárták, és csak 2019-ben nyílt meg újra, immár kacsalábon forgó wellnesslétesítményként.

Minden bizonnyal ennek köszönhető, hogy a fürdő közvetlen környezete, a pesterzsébeti Duna-part is változásnak indult, az addigi lepusztult romantika helyett a Kopaszi-gáthoz hasonló steril néppark kezd szárba szökni itt, a hozzá illő szolgáltatásokkal. A legjellegzetesebbnek a Vakvarjú Csónakház mondható, amely egyszerre rendezvényközpont és étterem. Neve ugyan a 20. századi kocsmavilágot idézi, de ez csak csalóka látszat. A Vakvarjú ma már valóságos étteremlánc öt budapesti egységgel a „megfizethető minőség” jegyében.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."