106 milliárd forintból vehet új motorvonatokat a MÁV

  • narancs.hu
  • 2019. december 27.

Gazdaság

A nagy sebességre képes vonatok beszerzése csak a hosszú távú tervekben szerepel.

Járműbeszerzési támogatásról kötött szerződést a MÁV-Start Zrt. az Innovációs és Technológiai Minisztériummal (ITM) pénteken Budapesten, a vasúttársaság így újabb 21 motorvonatot rendelhet 106 milliárd forint állami forrásból.

A szerződés aláírását megelőzően Mosóczi László, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára ismertette, hogy a megállapodás 2021-re csaknem 56 milliárd forintot, 2022-re pedig több mint 50 milliárd forintot biztosít a beszerzésre.

Az új vonatok Budapest és Újszász-Szolnok, Székesfehérvár, valamint Győr-Hegyeshalom között közlekedhetnek, így 2022 végétől a főváros körüli vonalakon a még nem villamosított lajosmizsei vonal kivételével mindenütt korszerű Flirt és Kiss motorvonatok szállítják az utasokat. A korábban megrendelt járművek utasforgalmi próbaüzeme jövő februárban kezdődik, elsőként a ceglédi és váci vonalakon indulhatnak el.     Mosóczi László arra számít, hogy az új vonatok a vasúttársaság megújulásának jelképei lesznek, és ehhez a vasúti pályák és állomások felújítása is hozzá fog járulni. A motorvonatok beszerzése erősíti a közösségi közlekedés vonzerejét a főváros környékén, így csökkenhet a közúti forgalom és a környezetterhelés - tette hozzá.


Véleménye szerint a fejlesztéseket az eddigi eredmények is igazolják, hiszen 2015 óta majdnem 4 millióval nőtt a MÁV-Start éves utasszáma, és a növekedés épp a nagyobb forgalmú, motorvonatokkal kiszolgált elővárosi szakaszokon a legjelentősebb. Budapest körül az elővárosi vasúti közlekedést évente közel 60 millióan választják, a MÁV-Start belföldi fizető utasainak több mint fele itt utazik.     Az államtitkár úgy fogalmazott, hogy a fejlett közlekedési hálózat az életminőség javítása mellett a fenntartható gazdasági növekedésnek is alapfeltétele, a kormány ezért jelentős összegeket fordít a közösségi közlekedés, és főképp a vasút versenyképességének erősítésére. 2010 óta a kötött pályás közlekedés, valamint a hozzá kapcsolódó járműállomány korszerűsítésére több mint 1300 milliárd forint jutott költségvetési és uniós forrásokból, 2016 és 2024 között pedig csaknem 1800 milliárd forint juthat vasúti beruházásokra.

A MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója fontos megállapodásnak nevezte a magyar vasút megújulási folyamatában az ITM-mel kötött szerződést. Kerékgyártó József úgy látja, hogy az utasszám növelése és a hatékonyság javítása meg fogja téríteni a befektetett forrásokat. Az új vonatok sok utast szállíthatnak, kialakításuk mégis gyors fel- és leszállást tesz lehetővé, és a gyorsulási jellemzőik is hozzájárulnak ahhoz, hogy a menetrend tartható legyen – tette hozzá.

Bár a nagy sebességre képes vonatok beszerzése a nemzetközi vonalakra csak a MÁV-Start hosszabb távú céljai között szerepelnek. A vasúttársaság piacokat veszítene, ha ezt az igényt nem elégítené ki, hiszen a nyugati szolgáltatók nagy távolságokon haladó szerelvényei 230-250 kilométeres óránkénti sebességre is képesek, és ezt hamarosan a magyar társaságtól is el fogják várni – tette hozzá Kerékgyártó József.

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.