Több mint 3 millióan élnek olyan háztartásban, amelynek egyáltalán nincsenek tartalékai

  • narancs.hu
  • 2020. április 22.

Gazdaság

Legrosszabb helyzetben az egy vagy több gyereket egyedül nevelő szülők vannak.

„A koronavírus járvány kiváltotta munkanélküliség sok háztartás esetében eredményezte a jövedelem váratlan, nagy mértékű csökkenését, vagy okozott váratlan többletkiadásokat. Egy ilyen helyzettel azok tudnak kiadásaik radikális csökkentése nélkül megbirkózni, akiknek vannak tartalékaik. A tartalékokkal kapcsolatos átlagértékek nem sokat mondanak, hiszen a nagyon nagy értékek semlegesítik a tartalék nélkülieket” – írja Molnár György, a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaság-tudományi Intézetének (KRTK KTI) munkatársa.

A szerző felhívja a figyelmet rá, hogy a KSH Háztartási Költségvetési és Életkörülmények adatfelvétele pontosabb információkat szolgáltatt a pénztartalékot nélkülözőkről: a magyar népesség 33 százaléka, több mint 3 millió ember él olyan háztartásban, amelynek egyáltalán nincsenek tartalékai.

Ezzel az európai középmezőnyben vagyunk, kisebb-nagyobb mértékben lemaradva a velünk leginkább összehasonlítható visegrádi országok mögött (Csehország 22 százalék, Lengyelország 29 százalék, Szlovákia 30 százalék).

Legroszabb helyzetben az egy vagy több gyereket egyedül nevelők vannak: kétharmaduknak egyáltalán nincsenek tartalékaik. „Ha egy ilyen szülő elveszíti az állását, akkor a gyermekeivel reménytelen helyzetbe kerül” – írja Molnár.

A két felnőttből és 3 vagy több gyerekből álló háztartásokban élőknek is csak a fele rendelkezik bármilyen tartalékkal. Viszont az egyedülálló, vagy egy párt alkotó idősek a tartalékok szempontjából nincsenek rosszabb helyzetben.

„Nem meglepő, hogy a szegénységi küszöb alatt élőknek kevésbé vannak tartalékaik, mint az ennél magasabb jövedelműeknek. Az eltérés mértéke azonban, Magyarországon különösen magas, a szegények és nem szegények között a tartalékkal rendelkezők arányát tekintve jóval nagyobb a különbség, mint a másik három visegrádi országban” – zárja írását KRTK munkatársa.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.